تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - عدالت در نفقه - عدالت در محبت
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : محمد همدانی
تاریخ : یکشنبه 29 دی 1392
نظرات
برخی در مورد ازدواج مجدد اشكالی را مطرح می كنند كه:
خداوند متعال در آیه 3 سوره نساء ، می فرماید : اگر نمی توانید عدالت را رعایت کنید ، به همان یک زن بسنده کنید . و در آیه 129 می فرماید : شما عدالت را نمی توانید رعایت کنید . با قرار دادن این دو آیه در کنار هم چیزی جز عدم تجویز ازدواج مجدد دانسته نمی شود . به این بیان که : خداوند چیزی را شرط کرده که خود در آیاتی بعد مقدور نبودنِ ان را اعلام می دارد . آیا چنین کلامی از شخص حکیم انتظار می رود؟ آیا خدا دچار تناقض گویی شده است؟
خیر، ما می دانیم که او حکیم است و از هر گونه خطا و اشتباه به دور می باشد، بنابراین باید چنین نتیجه گرفت که در آیه اول از باب مماشاه و همراهی با مردم عصر نزول ، سخن به میان آورده و به واسطه آیه دوم ، با یک خبر قطعی از طبیعت بشری اصل حکم را بیان می دارد و خط بطلان بر این نوع ازدواج می کشد .

جواب:
این اشکال در صورتی صحیح خواهد بود که منظور از عدالت در هر دو آیه ، یک معنی باشد تا یکی دیگری را نفی کند .

اما اگر این چنین نباشد – که نیست – موضوع هر یک فرق دارد و هیچ یک اثری در دیگری نخواهد گذاشت . عدالت مطرح شده در اولی عدالت در اعمال و رفتار با زنان و در دومی عدالت در محبّت قلبی نسبت به آنان است. برای اثبات این ادّعا به دو دلیل متوسل می شویم .
دلیل اول ، روایتی است که توجه شما را به آن جلب می کنیم :
روزی ابن ابی العوجاء از هشام بن حَکم پرسید : آیا خداوند حکیم است؟ هشام گفت : آری! حکیم است.
گفت: خدا فرموده « شما با زنان، دو یا سه یا چهار تا ازدواج کنید ولی اگر خوف آن دارید که نتوانید عدالت را رعایت کنید، تنها به یک همسر اکتفاء کنید.» آیا رعایت عدالت در زنان لازم است ؟ هشام : آری لازم و واجب است .
ابن ابی العوجاء : خدا در جای دیگری فرموده «شما هرگز نمی توانید میان زنان عدالت برقرار کنید » ،پس رعایت عدالت میان آنان ممکن نیست و آن گاه میان این دو آیه تناقض است . آیا هیچ حکیمی این چنین سخن می گوید ؟
هشام از جواب بازماند و به مدینه نزد امام صادق علیه السلام  آمد و سؤال را پرسید .
امام فرمودند: آیه اول ( نساءآیه 3 ) از عدالت در نفقه و حال آن که آیه دوم ( نساء آیه 129) از عدالت در محبت قلبی سخن می گوید.

همان طور که می بینید هر یک از عدالت ها به یک معنا است و شکّی نیست که عدالت در محبت های قلبی خارج از قدرت انسان است .
کشش های قلبی دست هیچکس نیست ، هر موجودی به یک اندازه ، در دل انسان علاقه ایجاد می کند انسانِ خوب به یک اندازه ، و انسانِ خوبتر به اندازه بیشتر است. به همین دلیل خداوند متعال رعایت این نوع عدالت را از توان انسان خارج شمرده است. بنابراین ، محبّت های درونی مادامی که موجب ترجیح بعضی از همسران بر بعضی دیگر نشود ، ممنوع نیست.
آنچه مرد موظف به انجام آن است رعایت عدالت در جنبه های عملی و خارجی است . به طور نمونه ؛ اگر برای یکی از زنان خود هر ماه لباس تهیه می کند ، باید همین کار را برای زن دیگر هم انجام دهد. اگر هر سال یکی را به مسافرت می برد، با دیگری نیز باید چنین رفتاری داشته باشد.
و اما دلیل دوم ، جمله « فَلا تَمیلُو کُلَّ المَیلِِ فَتَذَرُوها کَالمُعَلَّقه » است که می توان از دو جهت به عنوان دلیل آن را اقامه کرد:
1.  این جمله به طور دقیق بعد از « وَ لَن تَستَطیعُوا .... » و با فاء تفریع آمده است همین امر مشخص می کند که مراد از عدالت ، عدالت در محبت قلبی است.
2.  اگر خداوند متعال با جمله « وَ لَن تَستَطیعَوا ... » در صدد منع ازدواج مجدد بود ، پس چرا در ادامه می فرماید : « فَلا تَمیلُوا... » چرا که معنای این جمله این است که اصل ازدواج مجدد مشکلی ندارد و فقط در میزان محبت به همسران خو یش دقت کنید . در حالی که اگر قصد خداوند ممنوع کردن چند همسری بود دیگر جای بحثی از نحوه محبت ورزیدن به همسران باقی نمی گذاشت.
در پایان خوب است بدانیم که اگر هیچ یک از این جواب ها نبود ، باز هم اشکالی پیش نمی آمد چون ما افزون بر سّنت قطعی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم و ائمه معصومین علیه السلام  مبنی بر داشتن چند همسر، را پیش رو داریم .
مسلمانانی که به ازدواج مجدد اقدام می نمودند ، هرگز از جانب ائمه علیه السلام  و یا خود رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم منع نمی شدند . و همین سنت ، بهترین دلیل بر اثبات این نوع ازدواج و ردّ تمامی اشکال ها است .
به هر حال بحث عدالت در ازدواج مجدد ، چیزی نیست که بتوان با استفاده از آن ، قضیه چند همسری را زیر سؤال برد . و این حکم از احکام الاهی هم چنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
1. نساء (4) ،3.
2. نساء (4)،129.

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
دختر تنها جمعه 24 دی 1395 ساعت 11 و 27 دقیقه و 32 ثانیه
با سلام و احترام
بسیاری مشکلات در عدم پذیرش چند همسری در جامعه به حسادت خانم ها بر می گردد
وقتی این حسادت رو نمی تونن نسبت به همسر دوم شوهری که وجود نداره اعمال کنند خود به خود به سراغ خواهر شوهر و مادر شوهر میرن...

شاید از بطن احادیث و آیات بشه پی برد در کجاها نقص و ضعف داریم

کاش کار فرهنگی روی برطرف کردن حسادت در خانم ها می کردن...

خیلی خانم سراغ دارم که دارن به 40 سال میرسن و تا به حال ازدواج نکردن

کاش خدا خودش نظر می کرد.......
چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 16 و 06 دقیقه و 14 ثانیه
آقای خراسانی واقعا فکر میکنی تو این شرایطی که جامعه ما داره میشه این حرفا رو مطرح کرد؟ در حالی که جامعه ما آموزش منسجمی درباره ازدواج نداره و در جامعه ما سه جهان بینی اسلامی ایرانی و غربی با هم مخلوط شدن و عرف جامعه امروز برخلاف حرف شماست. آیا اگر عشق رو از زندگی و خانواده بگیریم چیزی باقی می مونه که بخوایم خوانواده رو چند شعبه ای کنیم.
زن سه شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 14 و 40 دقیقه و 26 ثانیه
اول مرد باید بین خودش وزنش عدالت را رعایت کند بعد ببینیم ایا پای زن دیگر به میان میاید یا نه اگر مرد در نگهداری از فرزندان رسیدگی به تحصیل انها رفع نیازهای عاطفی انها بین خودش وزنش عدالت را رعایت کند دیگر نیرویی برایش نمیماند تا به زن دیگر فکر کند مگر ان زمان تربیت بچه ها ایقدر سخت بوده الان تربیت صحیح 2 بچه وحفظ انها در این محیط الوده نیاز مند تلاش توامان زن ومرد با هم است نه زن به تنهایی فضا به اندازه ی کافی خراب هست شما بدترش نکنید وبه سر مردها نیندازید که فقط کیف پول باشندکه میتوانند در صورت توانایی به عابر بانک تبدیل شوندلطفا اقای خراسانی جواب بدهند 
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
ما قبلا خانواده را به سه قسم تقسیم کردیم
خانواده متزلزل
خانواده متعادل
خانواده متکامل
قسم اول به هیچ وجه لایق دوهمسری نیست بلکه در همان زندگی اول نیاز به اموزش، مشاوره و راهنمایی زیادی دارد تا بتواند به سمت تعادل و ارامش و اداره زندگی با محوریت و مدیریت واحد حرکت کند.
گروه دوم با تحمل مشکلات بیشتری احتمال دارد بتواند نهایتاً خود را به مرز دوهمسری برساند
اما گروه سوم از خانواده ها این امکان برای آنها بیشتر مهیا هست که بتوانند در اداره زندگی دو همسری موفق باشند.
رویا سه شنبه 12 خرداد 1394 ساعت 09 و 36 دقیقه و 59 ثانیه
اگر اقای خراسانی دختد 25 ساله تو خونه داری اعلام کن بیام واسه شوهرم خواستگاری
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
ندارم و نمیگذارم سنش به بیست برسه ان شاء الله
شایسته یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 ساعت 14 و 23 دقیقه و 37 ثانیه
این آیه ها به وضوح نشون می ده که بر خلاف ادعای آخوندها زن هیچ ارزشی در اسلام نداره. آخوندها ادعا می کنند که احکام اسلام بر اساس طبیعت افراد هست.
از طرف دیگه به صورت مسخره ای تاکید دارند که طبیعت مردان عقلانی و طبیعت طنان عاطفی هست.
حالا این دو تا ادعا رو بگذارید کنار این دو تا آیه
چه نتجه ای می گیرید؟

زن و طبیعتش در اسلام بی ارزشه
مثل حیوانات کافیه از لحاظ مالی و جا و غذا و کوفت و زهرمار چند تا زن رو تامین کنید و نوش جونتون برین چهار تا زن بگیرید.
اون زنها هم اگر همه شون یا یکیشون از لحاظ عاطفی ضربه خوردن یا بهشون ظلم شد به درکک اسفل السافلین چون شماها اگر بخواید هم نمی تونید از لحاظ عاطفی عدالت رو بینشون برقرار کنید.
ولی به جهنم اصلا زن کیه که عقلش یا عاطفهش مهم باشه همینکه یه آقا بالاسر به اسم مرد(بخوانید نرررر) بالا سرش باشه باید از خداش هم بشه و بشینه و زندگی کنه تا موهاشم عین دندوناش سفید بشه اگر هم اعتراض کرد یا تمکین نکرد یه کافر حیوون صفت می شه بزنید لهش کنید.

اینم از اسلامی که شماها برای مردم تجویز می کنید.
آیا مردم بدون این قوانین در زندگیشون خوشبخت تر نیستن؟!
جمعه 23 آبان 1393 ساعت 02 و 57 دقیقه و 14 ثانیه
این آیه برای این گذاشته شده که امامان (که از هر گونه خطا و بی عدالتی مصون هستند) شرایط چند همسری را داشته باشند و مردان عادی که بدون شک این شرط را ندارند اجازه این کار از آنها سلب شود. خداوند در احکام اجتماعی نمی خواسته بین مردم معمولی و امامان به صورت مشخص فرق بگذارد، پس چنین شرطی را گذاشته. بسیار هم واضح است ،یعنی شما به این آیه "صریح" که فرموده نمیتوانید عدالت را رعایت کنید، شک دارید ؟؟؟
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
تفسیر به رأی نفرمایید. لطفا به تفاسیر المیزان، مجمع البیان ... نمونه، نور مراجعه بفرمایید نظر خلاف تفسیر خود خواهید دید.
ما اگر از ایات الهی مطالبی را استخراج می کنیم حداقل یک دور تفسیر را می بینیم و انچه خلاف نظر مفسران نباشد مطرح می نماییم.

عدالتی که شما مد نظر دارید عدالت در عواطف است که این در اختیار هیچ انسانی نیست و حتی رسول خدا هم اینگونه نبود و شما می دانید خصوصیات حضرت خدیجه به گونه ای بود که بعد از وفاتش او را بر دیگر زنانش ترجیح می داد.
دل افراد، محبتی بودن افراد، به عبارت ساده نمک افراد در اختیار دیگری نیست لذا هر کس با نمکتر دوستداشتنی تر است و لذا خدا به پیامبر می گوید که تو هم نمی توانی این عدالت را داشته باشی
اما؛
از عدالت در بین زنان آن مقدارى كه بر مردان واجب است این است كه در عمل و سلوك بین آنان مساوات و برابرى را حفظ كند، اگر حق یكى را مى دهد حق دیگرى را نیز بدهد و دوستى و علاقمندى به یكى از آنان وادارش نكند كه حقوق دیگران را ضایع بگذارد، این آن مقدار واجب از عدالت است و اما مستحب از عدالت این است كه به همه آنان احسان و نیكى كند و از معاشرت با هیچ یك از آنان اظهار كراهت و بى میلى نكند و به هیچ یك بد اخلاقى روا ندارد، همچنانكه سیره و رفتار رسول خدا (صلى اللّه علیه وآله و سلم ) با همسرانش اینطور بود.
* جمعه 29 فروردین 1393 ساعت 22 و 50 دقیقه و 55 ثانیه
زن هایی که مجبور به چند همسری شده اند لقب خوبی برای خودشان انتخاب کرده اند. روسپی خانگی
واریته دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 23 و 38 دقیقه و 17 ثانیه
وقتی در ازدواج عشق و عاطفه ای نیست و فقط رفع نیاز مرد برای تامین زندگی زن هست. یک دختر مسن و زن تنهایی که دستش به دهنش می رسه چه نیازی به داشتن همسری داره که قراره فقط برای رفع نیازش به تو عدالت هدیه کنه به جای عشق
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا