تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - بیوگرافی مختصر از زوجات پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : شنبه 12 بهمن 1392
نظرات
بیوگرافی مختصر از زوجات پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله
در برخی نوشته ها دیدم که اظهار نموده اند که پیامبر اسلام زوجاتش یکی پس از دیگری بوده و هیچگاه دو زوجه با هم  و در یک زمان همسر پیامبر نبودند. این مطلب هم خلاف نص قرآن است در آیه سوم سوره نساء تعدد زوجات را جایز می شمرد و پیامبر خود عامل به آیات الهی هست که در آیات دیگر به فعلیت آن تصریح شده است و هم در روایات و هم در تاریخ خلاف این گفته وجود دارد. خطاب قرآن به پیامبر ص که می فرماید: «یا ایها النبی قل لأزواجک...» و یا خطاباتی که نسبت به زنان پیامبر ص است: «یانساء النبی...» بصورت جمع است که نشان دهنده تعدد زوجات پیامبر است. بنابراین شواهد فراوان کتاب و سنت و شواهد تاریخی خلاف گفته این گروه را که معلوم نیست با چه غرضی مطرح نموده اند، ثابت می کند. پس تعدد زوجات از سنتهای رسول خدا ست و هر کس با این سنت مخالف است خود می داند و خدا و رسولش. به جز حضرت خدیجه که سیدۀ النساءالعالمین است و حامل هسته مرکزی و سبب آفرینش همه عالم حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیهم اجمعین بود پیامبر زن دیگری را اختیار نکرد ولی بقیه زنان پیامبر هووی یکدیگر و همراه یکدیگر زندگی می کردند که درسهای زیبایی از آن قابل استفاده است.
اسامی همسران آن حضرت در تاریخ به شرح ذیل است:
1 خدیجه دختر خُوَیْلِد.
2 صفیّه دختر حیّى بن اخطب ، از بنى اسرائیل .
3 عایشه دختر ابوبكر بن ابى قحافه ، از بنى تمیم .
4 حفصه دختر عمر بن خطّاب ، از طایفه طىّ.
5 امّ حبیب دختر ابوسفیان بن حرب ، از بنى امیّه .
6 زینب دختر جحش از بنى اسد، از خانواده بنى امیّه .
7 سوده دختر زمعه ، از طایفه بنى اسد.
8 میمونه دختر حارث ، از طائفه بنى هلال .
9 هند (امّ سلمة ) دختر ابى امیّه ، از طایفه مخزوم .
10 جویریه دختر حارث .
11 خوله دختر حكیم سلیمى .
12 زینب دختر خزیمة بن حارث .
13 ماریه قبطیّه .
14 ریحانه خندقیّه .
15 زینب دختر ابى الجون كندى .
و در هنگام رحلت و شهادت حضرت رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله ، تعداد 9 همسر برایش باقى مانده بود، و از تمامى آن ها فقط داراى هشت فرزند، چهار پسر و چهار دختر گردید.


در اینجا مقداری اندک از زندگی زنان رسول خدا را مطرح میکنیم :

1-خدیجه دختر خویلد
وى نخستین همسرى بود كه رسول خدا(ص) با او ازدواج كرد، در آن زمان بیست‏ و پنج بهار از عمر شریف پیامبر مى‏ گذشت و حضرت خدیجه چهل ساله بود، تا خدیجه زنده‏ بود، پیامبر همسر دیگرى انتخاب نكرد تا آن كه قبل از هجرت در حالى كه بیش از شصت سال از عمر وى مى‏گذشت، رحلت كرد . در آن زمان رسول اكرم(ص) نزدیك به پنجاه سال داشت . بدین ترتیب پیامبر مدت 25سال با همسرش خدیجه زندگى كرد . با این‏كه تعدد زوجات در جزیرةالعرب مرسوم بود، اما رسول خدا  با وجود حضرت خدیجه‏ به دلیل عظمت آن بانوی بزرگ اسلام که باید حامل نبض آفرینش فاطمه زهرا س باشد و شخصیت والای آن حضرت نزد پروردگار که خدای متعال بر او سلام می فرستد همسر دیگرى برنگزید. حضرت خدیجه‏ با این‏كه سنّى از او گذشته بود، محبوب‏ترین همسران حضرت به شمار مى‏ رفت. به طوری که پیوسته رسول خدا(ص) بین همسرانى كه پس از او با آنان ازدواج نمود، از خدیجه به نیكى یاد مى‏ كرد و این كار مورد سؤال دیگر همسرانش بود که چرا با وجود همسران زیباتر و ... هنوز پیامبر از خدیجه س تعریف  و تمجید می نماید.

2-سوده دختر زمعه


رسول اكرم پس ازوفات حضرت خدیجه، سوده را كه زنى بیوه بود به ازدواج خویش در آورد. همسر سوده ازكسانى بود كه به حبشه مهاجرت كرده و در آن جا به آیین مسیحیت در آمد و از دنیا رفت و این زن تنها و بى‏سرپرست ماند .اگر به نزد خاندان و بستگان خویش باز مى‏گشت، او را مجبور به كفر مى‏كردند و یا مورد آزار و اذیت آن ها قرار مى‏گرفت، از این رو پیامبر سرپرستى او را به عهده گرفت و با وى ازدواج نمود تا در ازاى صدق ایمانش، وى را مورد تكریم و احترام قرار دهد.

3-عایشه دختر ابوبكر
پیامبر او را در نه سالگى به همسرى گرفت و در آن زمان نزدیك پنجاه‏ وپنج سال از عمر شریف حضرت سپرى مى‏شد. او تنها دوشیزه‏ اى بود كه به همسرى پیامبر در آمد.خویشاوندى سببى رسول اكرم با پدر وى برترین افتخار و سعادت در زندگى براى ابوبكر بود، همان گونه كه براى انتشار سنّت پیامبر و احكام شرع ثمربخش بود، بویژه آنچه مربوط به زنان بود. عایشه زیرك‏ترین همسران پیامبر بود و احكام اسلام را زود مى‌آموخت، به همین دلیل بسیارى از بزرگان صحابه، برخى از احكام اسلام را كه فهم آن ها برایشان دشوار بود، از عایشه مى‏‌پرسیدند.

4-حفصه دختر عمر
رسول خدا با حفصه كه زنى بیوه بود، ازدواج كرد. همسر وى (خنیس بن حذافه سهمى) در غزوه بدر پس از كارزارى جانانه به شهادت رسید و آن‏گاه كه عده وفات او به‏پایان رسید، پدرش او را به ابوبكر عرضه كرد و او سكوت اختیار نمود و زمانى كه رقیه دختر پیامبر، همسر عثمان از دنیا رفته بود، حفصه را به او عرضه داشت. عثمان گفت: فعلاً قصد ازدواج ندارم. عمر این مطلب را به رسول خدا گفت، حضرت فرمود:«حفصه به ازدواج مردى بهتر از عثمان در خواهد آمد و عثمان با زنى بهتر از حفصه ازدواج مى‏كند». سپس پیامبر حفصه را از عمر خواستگارى كرده و به ازدواج خویش در آورد .دختر خود ام‏كلثوم را به عثمان داد. بدین ترتیب پیامبر افتخار خویشاوندى با او را كه نصیب عمر شده بود، از او سلب نكرد، چنان كه با ابوبكر نیز چنین نمود. این ازدواج در حقیقت براى تحكیم پیوند و ارتباط بین خود و یارانش بود، كه پاداشى براى جهاد آن ها در راه اسلام به شمار آید.

5-ام حبیبه رمله دختر ابوسفیان
پیامبر وى را كه بیوه زن بود تزویج نمود. همسر او از جمله كسانى بود كه به اتفاق وى به حبشه مهاجرت كرده بود. شوهرش به آیین مسیحیت گروید و سعى كرد همسرش را نیز به آیین جدید خود در آورد، ولى او خوددارى كرده و بر آیین اسلام باقى ماند و همسرش به دین نصرانیّت از دنیا رفت. وقتى این موضوع به سمع رسول خدا رسید، فرستاده‏اى را نزد نجاشى اعزام داشت تا او را از نجاشى براى وى خواستگارى كند .نجاشى او را براى ازدواج با پیامبر به نزد او فرستاد. از این ازدواج به خوبى روشن است كه هدف پیامبر خشنود كردن این زن مؤمنه و اكرام و احترام او نسبت به پایدارى و استقامت و پایبندى به دین اسلام بوده است، چنان كه این عمل سبب خشنودى ابوسفیان و علاقه‏مندى او به اسلام شده و از شدت دشمنى او با پیامبر مى‏كاست.

6-ام سَلَمه هند دختر أبى أمیه
وى از جنبه ایمان و جهاد در راه خدا برترین زنان به شمار مى‏آمد، ام سلمه براى حفظ دین خود و آزار و اذیت قریش به اتفاق همسرش به حبشه مهاجرت نمود و پس از آن به مدینه هجرت كرد. شوهرش «ابوسلمة بن عبد الأسد» در جنگ اُحد زخمى كارى برداشت كه در اثر آن به شهادت رسید. رسول خدا از او خواستگارى به عمل آورد، وى به حضرت عرض كرد: «سنّ من زیاد است و عیالمندم و در این سن عار دارم ازدواج نمایم». حضرت در پاسخ او فرمود: «سن من بیش تر از توست و روزى عیال را خداوند مى‏دهد و از خدا مى‏خواهم كه حالت عارداشتن را از تو دور گرداند».

7-زینب دختر جَحش
رسول خدا او را بدین سبب به ازدواج خویش در آورد كه تا بر آداب و رسوم جاهلیت خط بطلان بكشد. زینب از قبیله قریش و از خاندانى شرافتمند به شمار مى‏رفت، وى دختر عمه رسول خدا و مادرش دختر عبدالمطلب بود. زینب همسر زیدبن حارثه بود كه وى را طلاق داده بود. زید بن حارثه برده‏اى بود كه رسول خدا او را به فرزندى پذیرفت و از آن به بعد اعراب به او «زید بن محمد» مى‏گفتند . خداوند خواست زینب را به وسیله ازدواج با زید مورد آزمون قرار دهد، تا حسّ تعصب قبیله‏اى و افتخارات نسبى را كه در جزیرةالعرب رایج بود درهم بشكند. وقتى كه پیامبر به زینب ازدواج با زید را عنوان كرد، زینب به جهت فخر به نسب و شرافت خاندان خود سر باز زد و به این ازدواج تن در نداد، و این آیه شریفه نازل شد:«وَما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضى‏ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَكُونَ لَهُمُ الخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِیناً».
این جا بود كه زینب دستور پیامبر خدا را پذیرا شده و با بى میلى به ازدواج زید در آمد .مدتى با زید زندگى كرد و سپس بین آنان ناسازگارى به وجود آمد. زینب با زید به درشتى سخن مى‏گفت و به برترى نسب خود بر او فخر مى‏كرد، تا كار به جایى رسید كه زید مجبور شد زینب را طلاق دهد. خداوند به پیامبرش دستور فرمود زینب را به ازدواج خود در آورد تا بر آیین «عدم جواز ازدواج با زن پسر خوانده» خط بطلان بكشد و پایه و اساس اسلام را آن گونه كه خدا مى‏خواهد بنا نماید، ولى رسول خدا از بیم این كه مبادا منافقین بگویند پیامبر با زن پسرش ازدواج كرده، در امر ازدواج خود با زینب تعلل مى‏كرد تا این كه از ناحیه خداوند متعال مورد عتاب قرار گرفت:«وَتَخْشى‏ النّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ فَلَمّا قَضى‏ زَیْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها لِكَیْ لایَكُونَ عَلى‏ المُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِى أَزْواجِ أَدْعِیائِهِمْ إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً»پس از نزول این آیه بود كه رسول خدا زینب را به ازدواج خویش در آورد. رسول‏اكرم زینب دختر عمه خود را از كودكى مى‏شناخت،

8-جُویریه دختر حارث بن أبى ضرار
رسول گرامى‏اسلام جویریه را به خاطر علاقه‏مند ساختن دل قبیله او به اسلام و اعطاى آزادىِ از دست رفته آنان، به ازدواج خویش در آورد. جویریه از قبیله بنى مصطلق بود كه به رهبرى رئیس شان حارث بن أبى ضرار به نبرد با پیامبر برخاستند، رسول خدا سرعت عمل به خرج داد و آن ها را در خانه‏های شان به شكست واداشت . بسیارى از مردان و زنان و فرزندان آن ها را اسیر ساخت و اموال فراوانى را به غنیمت گرفت. از جمله زنانى كه به اسارت در آمدند، جویریه دختر حارث بود كه در سهم غنیمتى یكى از مسلمانان قرار گرفت. جویریه خود را به صورت مُكاتَب از وى خریدارى كرد و سپس نزد پیامبر آمد و عرض كرد:
جویریه دختر حارث بن أبى ضرار هستم كه رئیس قبیله خود بود. دشوارى‏هایى كه در این مسیر دیدم بر شما پوشیده نیست. در سهم ثابت بن قیس قرار گرفتم . خود را به نحو مُكاتَب از او خریدارى كردم [یعنى با او به توافق رسید كه در برابر آزادى خود مبلغى پول به او بپردازد] و اینك نزد شما آمده‏ام تا در زمینه مكاتبه مرا یارى نمایى.
این جاست كه دور اندیشى رسول خدا درباره بنى مصطلق آشكار مى‏گردد، چه این كه آن ها از خاندان‏هاى اشراف و مورد احترام عرب بودند . اسارت انبوه مردان و زنان آن ها برای شان دشوار تلقى مى‏شد . این قضیه مشكلات اجتماعى غیر قابل حلّى را در پى داشت. پیامبر
با انجام عملى حكیمانه، به گونه‏اى برخورد كرد كه به آزادى تمام اسیران منتهى گشت. به جویریه فرمود: آیا مى‏خواهى كارى برتر از این براى تو انجام دهم؟ عرض كرد: چه كارى؟ حضرت فرمود: من مبلغ پولى را كه براى آزادى خود نیاز دارى بپردازم و تو را به ازدواج خویش در آورم. عرض كرد: آرى، این كار را مى‏توانید انجام دهید. خبر به مسلمان‏ها رسید كه پیامبر با جویریه دختر حارث ازدواج كرده است با خود گفتند: خویشاوندى سببى رسول خدا با آن ها، باعث خواهد شد كه همه اسراى آن ها آزاد شوند. طولى نكشید كه مسلمان‏ها، كلیه اسرایى را كه در اختیار داشتند آزاد ساختند.
عایشه مى‏گوید: رسول خدا به وسیله ازدواج با جویریه، تعداد صد خانواده از بنى‏مصطلق را آزاد ساخت و من زنى با بركت‏تر از جویریه نسبت به قوم خود ندیدم.

9-صفیه دختر حى بن اخطب
پدر صفیه رئیس قبیله بنى نضیر از بنى اسرائیل بود كه پس از كشته شدن شوهرش كنانة بن ربیع بن ابى الحقیق در غزوه خبیر به اسارت مسلمان‏ها در آمد. رسول خدا او را خواست و بدو فرمود: اگر بخواهى بر آیین خود باقى بمانى تو را مجبور به پذیرش اسلام نخواهیم كرد . اگر خدا و رسول او را پذیرا گردى، تو را براى خویشتن انتخاب مى‏كنم. وى گفت: من خدا ورسول او را اختیار مى‏كنم. از این رو پیامبر او را آزاد كرد و به نكاح خویش در آورد و آزادى او را مهریه‏اش قرار داد.
پیامبر اسلام را بر او عرضه كرد و او پذیرفت . ازدواج حضرت با وى به پاس پذیرا شدن اسلام او بود. صفیه بانوى بزرگ قوم خود بود كه بیش ترین دشمنى را با پیامبر داشتند. آن حضرت با این ازدواج خواست قوم او را به اسلام متمایل ساخته و در همزیستى مسالمت‏آمیز و دور افكندن دشمنى و كینه‏توزى درسى آموزنده بدانان بدهد.

10-میمونه دختر حارث هلالیه
وى نیز زنى بیوه و آخرین همسر پیامبر بود، شوهر قبلى او «ابارهم بن عبدالعزى» نام داشت. پیامبر جهت ارج و احترام به قبیله او، كه از آن حضرت حمایت و پشتیبانى كردند، وى را به ازدواج خویش در آورد.(1)
پی نوشت:
1- همراه با پیامبران در قرآن، طباره عبدالفتاح ،مترجمان حسین خاكساران و عباس جلالی.
*با استفاده از پایگاه اطلاع رسانی حوزه:http://www.hawzah.net

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
میشا یکشنبه 13 بهمن 1392 ساعت 11 و 14 دقیقه و 48 ثانیه
به نظر من چند همسری بد است چه برای مرد چند همسر چه برای زن های آن مرد
حتی خدا هم چون حضرت خدیجه (س)وحضرت زهرا(س)از بندگان صالح اوبودند اجازه نداد تا زمانی که این عزیزان زنده هستند شوهرانشان زن دیگری اختیار کند.این چیز بدی است که حتما خدا برای عزیزترین بندگانش نخواست دیگر.
به نظر من از شان ومنزلت زن اول کم میکند این قضیه.
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
شما در بین همه مصادیق سخنتان فقط و فقط دو نفر را می بینید که اینگونه با آنها رفتار شده یکی حضرت خدیجه و یکی حضرت زهرا سلام الله علیهما، و آن هم دلایل خاص خودش را دارد. اما بقیه زنان پیامبر آیا شأنشان کم شد ؟ در حالی که نسبت به همه زنان دیگر مباهات می کردند که همسر پیامبر بودند؟آیا این حرف شما در بین بقیه معصومین هم جاری بود یا خیر؟ آیا امام حسن و امام حسین و امام سجاد و امام باقر و امام صادق و امام کاظم ... علیهم السلام امام شما نیستند؟؟! کدام معصوم را شما پیدا می کنید که تک همسر بوده است؟ یعنی آنها شأن زنان را می خواستند پایین آوردند و شأن آنها پایین آمده است؟ شأن هرکس در گرو عمل و رفتار های عاقلانه و صالحانه و مطابق دین اسلام است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا