تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - مصلحت سیاسی یا زن دوستی امامان در چند همسری؟!
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : علی شاهرودی
تاریخ : دوشنبه 5 اسفند 1392
نظرات

پرسش:

اكثر امامان ما دارای چند همسری بودند. و در احادیث آمده كه: رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: لذت من از دو چیز است. نماز و زن.

بعضی نویسندگان كه عمل زناشویی را مغایر با معنویات می پندارند، همه ازدواج های پیامبر و ائمه(ع) را سیاسی قلمداد كرده اند. در حالی كه آن بزرگواران زن دوستی را یك ارزش می دانستند. آیا شما این مطالب را تأیید می كنید؟

پاسخ:

توضیح این پرسش نیازمند چند نكته است كه اینگونه به آن پرداخته می‌شود:

1.قبل از هر چیز لازم است اشاره شود كه از نظر اسلام تا چهار زن همزمان برای مرد جائز شمرده شده است و اگر كسی بتواند عدالت را درباره همة حقوق زنها مراعات كند، از نظر اسلام مانعی ندارد كه تا چهار زن داشته باشد، قرآن در این باره می گوید: فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنی و ثُلاث و رُباع، فان خِفتم الا تعدِ لوا فواحدةً(1) با زنان پاك ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر می ترسید عدالت را درباره همسران متعدد رعایت نكنید، تنها یك همسر بگیرید.

به اختصار باید دربارة این آیه اشاره شود كه در این آیه تعدد زوجات تا چهار زن برای یك مرد جائز شمرده شده است، امّا باید توجه داشت كسانی كه می خواهند از این جواز قانونی و شرعی اسلام استفاده كند باید عدالت را از هر نظر درباره زنهایش مراعات كند و این كار هم از روی هوا و هوس نباشد و اگر عدالت را نمی تواند رعایت كند باید یه یك زن اكتفاء نماید. تفصیل بحث را در منابع ذیل جویا شوید.(2)

بنابراین مانعی ندارد كه ائمه ـ علیهم السّلام ـ نیز همسران متعدد داشته باشند. ولی باید توجه داشت كه همسران دائم غیر از پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ برای دیگران بیشتر از چهار تا جائز نیست لذا عددی كه در سؤال آمده نادرست است مثلاً علی ـ علیه السّلام ـ هرگز در یك زمان 8 همسر نداشته است، امام حسن ـ علیه السّلام ـ نیز در یك زمان 5 همسر نداشته است و همچنین موارد مشابه امّا داشتن كنیز شرعاً و قانوناً از نظر اسلام منعی ندارد همانطور كه بسیاری از افراد معمولی نیز كنیز داشتند و ائمه ـ علیهم السّلام ـ نیز كنیزانی داشته اند و برخی از ائمه ـ علیهم السّلام ـ از مادرانی متولد شده اند كه كنیز بوده اند.

2. درباره پرسش دوم باید گفت گرچه در برخی از احادیث كه رسول خدا فرمود: «حُبّب اِلیّ من دیناكم النساء و الطیب و قرّة عینی فی الصلاة»(3) یعنی از دنیای شما سه چیز مورد مهر و محبت من قرار گرفته است، همسر، بوی خوش و روشنی چشم من در نماز است.

دربارة این حدیث اولاً باید گفت صورت درست حدیث این است كه ذكر شد، ثانیاً در حدیث سخنی از لذت به میان نیامده بلكه سخنی از مهر و محبت است، در نتیجه حدیث درصدد بیان لذت نسبت به زن نیست بلكه مسأله محبت به همسر مطرح كرده كه یك اصل بنیادین خانواده است و هرگز جنبة لذت شهوانی در میان نیست، مرحوم صدوق درباره تفسیر حدیث یاد شده می گوید: محور اصلی محبت در حدیث نماز است و از آنجا كه دو ركعت نماز در حال همسر داشتن نزد خداوند بهتر از هفتاد ركعت نماز «عِزب» و بی همسر است لذا رسول خدا فرمود كه خداوند محبت زن را بخاطر نماز برای من قرار داده چون نماز با همسر فضیلتش بیشتر از نماز بدون همسر است پس محور محبت نماز است و نه زن(4) پس معلوم می شود اگر در برخی احادیث دربارة محبت اهل بیت به زن سخنی آمده، جنبة معنوی ازدواج و مهر و محبت همسر است و نه جنبة العیاذ بالله مسایل شهوانی. چون محبت زنان بخاطر مسائل شهوانی از نظر اسلام مذموم است(5)و ساحت قدس ائمه ـ علیهم السّلام ـ منزه از آن گونه امور است. امّا درباره فراز سؤال كه اشاره به احادیث شده است، دلیل بر صحت آن وجود ندارد و اگر به فرض در روایتی هم چیزی در این باره آمده باشد مراد همان جنبة الهی و معنوی محبت نسبت به زن است و نه جنبة شهوانی آن. تفصیل این بحث را در منبع ذیل جویا شوید.(6)

3. دربارة فراز پایانی سؤال باید گفت: اولاً بهترین دلیل بر عدم مغایرت عمل زناشویی و همسر داشتن با معنویات، این است كه انبیاء و اولیاء الهی زن و همسر داشته اند پس از این نظر جای نگرانی نیست. ثانیاً: ممكن است كه برای ازدواج های متعدد پیامبر اسرار فراوان وجود داشته باشد، امّا هرگز نباید گمان شود كه تعدد زوجات پیامبر تنها همان جنبة ای است كه در سؤال آمده است، ثالثاً: محبت و مهرورزی به همسر یك مسأله انسانی و ارزشی است و لازم نیست كسی در این باره توجهات ناصواب برای تعدد زوجات پیامبر مطرح نماید، چون به گفته مولانا:

كار پاكان را قیاس از خود مگیر گرچه باشد در نوشتن شیر شیر

هـمسـری بـا انـبیـاء برداشتند اولـیـاء را همچو خود پنـداشتند

جمله عالم زین سبب گمراه شد كم كسی ز ابدال حق آگاه شد.(7)

بنابراین همان طور كه در سایر مسایل معصومین ـ علیهم السّلام ـ قابل قیاس با دیگران نیست در مورد مسایل یاد شده نیز هرگز نباید آنها را با دیگران قیاس كرد، مثلاً به فرض این مسأله كه تعدد زوجات پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از باب مسایل سیاسی باشد باید توجه داشت كه مسایل سیاسی كه برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ مطرح بوده غیر از اموری است كه ما ها امروز از سیاست و مسایل سیاسی برداشت می كنیم.

 

________________________________________

پاورقی:

1. نساء: 3.

2. مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه،ج3،ص287‌ـ296، تهران، نشر دارالكتب الاسلامیه، 1379ش، ج 3، طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان،ج4،ص179 تهران، نشر دارالكتب الاسلامیه، 1372ش.

3. صدوق، الخصال،ج1،ص165،ح218‌ـ217، قم، نشر جامعة مدرسین، 1362ش.

4. صدوق، الخصال،ج1،ص666 نشر پیشین، ج 1.

5. آل عمران: 14.

6. محی الدین عربی، فصوص الحكم با شرح داوود قیصری، نشر بوستان كتاب، 1384ش، با تصحیح و تعلیقة حسن زاده آملی، حسین، ج 2، فص محمدی، ص 1330.

7. مثنوی معنوی، تهران، نشر سورة مهر، 1380ش، دفتر اول، بیت26، ص 16.

منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شنبه 13 دی 1393 ساعت 10 و 27 دقیقه و 48 ثانیه
خب اگر شوهر شما جزو آن 5 درصد باقیمانده بود با ازدواج مجدد او موافقت می كردید ؟!
مسلم است كه خیر !!!

و مسئله هم همینجاست
و به همین دلیل است كه خداوند ازدواج مجدد مرد را به رضایت زن موكول نكرده است
زیرا همانگونه كه می دانیم اگر زنی حتی حضرت ساره ( عیال حضرت ابراهیم ) هم باشد باز با ازدواج ایشان با هاجر موافقت نمی كند

بنابر این بهتر است كه كلاه شرعی و مانع برای ازدواج مشروع مردان با گفتن این كلمات قلنبه و سلنبه ایجاد نكنیم و اجازه دهیم كه قوانین خداوندی به مرحله اجراء دربیاید !!!
ذبیح خراسانی پاسخ داد:

من اینجا یه توضیح اصلاحی و تأکیدی ارائه می کنم
در زندگی هاجر و ساره اینگونه نبود که آنها مخالف یکدیگر باشند.
روایت است که ایشان هاجر را پیشنهاد داده اند . نقل دیگر هم داریم که حضرت ابراهیم دیدند که سنشان خیلی بالا رفته است و ساره هم سنش بالا رفته و فرزندی ندارند ، درخواست کردند و ساره با درخواست حضرت موافقت کرد.
حال جریان هجرت هاجر به بیابان «غیر ذی زرع» با تحلیلهای تاریخی مواجه است:
1- چون اسماعیل متولد شد جناب ساره تحمل نداشت که او را عزیز ببیند و خود از درون تحقیر شود. لذا گفت ای ابراهیم هاجر را از اینجا ببر؛ این با روح بلند و عظیم جناب ساره و اهدافی که برای آینده نبوت در نظر داشته است سازگاری ندارد.
2- جناب ساره هم حسادت داشت و بخاطر ناراحتی ها و اختلافات این دو زن هاجر مجبور به هجرت شد و لذا از جانب خدا دستور آمد که او را با سرزمین مکه ببر؛ این هم با شخصیت جناب ساره ناسازگار است. چرا که ایشان این حسادت را نداشتند اما ممکن است به حال هاجر غبطه بخورند که این شایستگی را داشت که فرزند نبی را متولد کند اما او از این فیض بزرگ محروم شده بود که البته برای این نگرانی او نزد خدای متعال پاداش عظیمی دارد. به هر حال جناب ساره و هاجر جزو چهار زن بهشتی هستند که در روایات به کرات از آنها یاد شده است و زن بهشتی دارای صفت حسادت نیست. الحسود لا یسود. انسان حسود روی آرامش را نمیبیند.

بنابراین همه موارد تاریخی و روایی و قرآنی دلالت بر این دارد که سنت حسنه چند همسری مورد قبول و تأیید خدا و رسول ص و ائمه معصومین هست منتهی باید شیوه صحیح ان را بیاموزیم تا اشکالات کنونی آن برطرف شود. باید سبک زندگی را به شیوه صحیح اسلامی تغییر بدهیم. باید چنان با معرفت دینی زندگی کنیم تا مدرنیته و انقلاب صنعتی ما را به غفلت از ارزشهای اسلامی وا ندارد.
امروز غفلت و شهوت جامعه اسلامی را و حتی همه جوامع را فشل کرده است. نماز غفلت را برطرف می کند و ازدواج شهوت را مدیریت می کند. باید آنها را به درستی شناخت و جامعه را نسبت به ماهیت انها و اثرات آنها و شیوه های صحیح مناسکی و سنتی انها را آگاه نمود و در جامعه ترویج داد تا اگر امروز به مقوله چند همسری و هوو مانند چاقو به ان نگاه میشود اما به جایی برسد که حتی زن خانه بدون آن خود را ضعیف ببیند و در کنار آن قوی و عزیز و شاداب باشد.
سه شنبه 26 فروردین 1393 ساعت 21 و 57 دقیقه و 12 ثانیه
بیش از 95 درصدشون نمی تونن ادا کنن
جمعه 16 اسفند 1392 ساعت 00 و 24 دقیقه و 57 ثانیه
میشه بگیدچند درصدمردا اداب چند همسری وادا میکنن
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
اینو قبول دارم احتمالا بیش از 50 درصدشون نتونن ادا کنن داریم میگیم تا یا بگیرن تا مشکلی پیش نیاد.
یک زن مطلقه یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 17 و 22 دقیقه و 25 ثانیه
نخیر آقا من با علنی بودن ورضایت زن اول مشکلی ندارم به من چه که میخواد زن با هوو زندگی کنه من از مشاوره دادن شما ناراحتم که زندگی مثل منی برباد رفته به خاطر همین حرفهایی که مردها از هم یاد میگیرن .
مطمئن باشین که زندگیم آنقدرتامین هست وخودم دامن پاک که نیاز به مردی دیگه نداشته باشم .ولی هرگز امثال شما رانمی بخشم اگر مسیر زندگی مردی یا زنی را به سمت ظلم کردن به یک زن بی خبر پیش ببرید .برام مهم نیست که خانم شما چی فکر میکنن .من وخیلی از زنهایی مثل من تحمل این جورزندگی را ندارن .نسختون پیشکش خانومتون .نیاز به مشاوره ندارم .خودم سرم تو جامعه بلنده .فقط خواستم بگم که من هم زن بودم کسی منو ندید با قانون تعدد زوجات که هوار شد .قانون خدا اگه اون زن هرزه خیابونی را دید ودلش برای تنهایی هاش سوخت باید منو بچه هام رو هم میدید که تنهایی ها مال ما بود .نه اون زن بیوه که سه ماه عده نگه نداشته هوار شد روی زندگی من وبعدم با حق من رفت تو زندگی یکی دیگه با همین حمایت مالی وقانونی ای که قانون تعدد داداین عدل بود؟تو دادگاه برو ببین چه جور حق زن وبچه رومیدن .من که اموال خودم بود بیچاره شدم تا گرفتم .شما نمیفهمی که با یک زن چکار میکنین به اسم دین .زحمتهای یکی را درسالها عمرش میدن به یک زن هرزه که باعشوه خرکی حق وحقوق میخواد ومردرا گول میزنن .شما به انها میگین مومن شما فقط اونی که مثل من پاک مونده را هم از دین بی دین میکنین .با این حرفاتون .نیاز چه نیازی آقا فکرکردین شما مردها موجودات ماوراءالطبیعه هستین که زن فقط با شما میتونه به بهشت بره نه آقا من شبها که دعا میکنم واسه بچه هام وعاقبت به خیرشون میگم خدایا مرد درد بود یا درد بی درمان که اومد تو زندگیم لحضه های سختی اش مال من بود وعشق وکیفش مال یکی دیگه.
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
خب شما حق دارید اینجور صحبت کنید ما هم بر شما خورده نمیگیریم چون واقعاً در زندگی شما یک جای کار لنگیده و متضرر شدید من بهتون حق میدم وزندگی اینجوری واقعاً سخته و منهم تحملشو ندارم. و به اینکه میگید خانووم پاک و مؤمنی هستید ما به همه خانومهای مؤمن افتخار میکنیم. و صحبتهای ما دلیل این نیست که مشکلات شما را ندیده بگیریم و فقط حرف خودمان را بزنیم اصلا ما حرفی از خودمان نداریم هر چه هست از مکتبی است که نان ان را خورده ایم. این بحث شما نیاز به گفتگوی زیادی دارد تا کمی مرحم شود. اما اگر سؤال جدی دارید که در ظرف کوچک ما نمی گنجد از مشاور 41 استفاده کنید و با آقای کریمی هم تماس داشته باشید.
یک زن خیانت دیده مطلقه یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 15 و 17 دقیقه و 53 ثانیه
من خودم وبلاگ دارم .زندگیم را نوشتم .آرامشی که الان دارم ومیفهمم که باید واسه زندگیم وبچه هام چکار کنم خیلی بیشتر از اون موقع بود که من تو خونه شیر جوش میدادم به بچم وشوهرم با اون زن مسافرت میرفت وبا پول من خرج میکرد .خورده اش نشه اینا حق من وبچه هام بود .حالا هم که رفت وشوهرم موند با هزار تا غصه وغم ودوری از بچه هاش .چون بچه ها نمیخوان ببین .سر ملاقات ها هم نمیرن .میگن درس داریم .خوب این چه عدلی بود از مخفی کاری ای که دارین یاد میدین .مگه ما احمقیم که با یک زن تازه وارد همخانه بشیم وحق بچه هامون را با او تقسیم کنیم .من سرم تا ابد بلنده پیش بچه هام که چیزی کم نذاشتم ولی پدرشون قدرش را ندونست وپازد زیر بخت خودش وخوشبختیش .حالا این رو عدل خدا میدونم که خدا حقش رو کف دستش گذاشت .
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
البته که شوهر شما هم نباید این رفتار رو با شما میکرد. اگه ما این بحثها رو میکنیم به خاطر همینه که دیگران زندگیشون رو به این طنابهای پوسیده نبندند بلکه هر کار می کنند با آگاهی باشه و الا اگر چند همسری بد می بود که خدا آیه ای برای آن نازل نمی کرد. بله چند همسر داشتن آدابی دارد، شرط و شروطی دارد که در خانواده شما رعایت نشده و این مشکلات را ببار آورده است.
بله دنیا دار مکافات است و هرچه کنی به خود کنی.
یک زن خیانت دیده مطلقه یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 15 و 09 دقیقه و 08 ثانیه
خواهش میکنم ما رو هم درک کنید .زندگی ما چیزی کم نداشت .کم نذاشتم واسش .هیچ مشکلی نداشتیم .اون زن مکار بود وسوسه کرد وگرنه اصلا این مرد داشت زندگیش رو میکرد . خونه ای که پدرم با هزار مصیبت برام خرید که اجاره نشین نباشم وجهیزیه هم داد چون شوهرم کارمندساده بود وچون مومن بود پدرم گفت مرد خوبیه خودم کمکش میکنم زیر پر وبالش رو میگیرم .دیگه چی کم داشت از عشق ومحبت وزندگی خوب .اونم بی منت .ولی زندگیم برباد رفت از بالای یک زن هرزه .
آقا توروبه خدایی که دارین این ازش حدیث وآیه میخونین با زندگی ما بازی نکنین .من روزگار سختی را گذروندم ولی حاضر نیستم یک زن در کنار شوهرم باشه .این حق منه مگه اون زن بیوه خودش اول زن شوهرش نبود خوب نتونسته بسازه باهاش باید بیاد یکی دیگه مثل خودش را آواره کنه ؟
من هیچ وقت حاضر نیستم این طوری زندگی کنم .بیوه باشم بهتره تا با هوو .بچه هام از همچین پدر ی متنفرند .اونها الان از این که پدر ندارند خوشحال ترند تا با یک پدر دوزنه برن خواستگاری .تا ابد هم که شما بخواین قبح این کار را بگین بازم زجر آوره قبولش .
دخترم که اصلا میگه من عروس نمیشم چون یکی مثل پدرم میاد .یعنی چی این تبلیغات .شما آقا شاهرودی یکم مارودرک کنین .این همه مشکل دارن زنها به خدا ظلمه که شما زندگی را از اینی که هست خراب ترش کنین .
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
خواهرم حالا من نمیتونم فقط هرچی که به نفع شماست بگم چون من چیزی از زندگی شماها نمی دونم و اگر بخوام قضاوت کنم باید مشاوره چند جلسه ای بدم و صحبتهای شوهر و هووی شما رو هم بشنوم تا بتونم چیزی بگم. اما بطور کلی عرض میکنم شما در نظر بگیرید شما الان که نیاز به همسر تون دارید باید چکار کنید؟ اگر منظر باشید تا اون جدا بشه باید یک عمر تنهایی و غصه داشته باشیداگه نه باید راه حل بهتری را برای سازش پیداکرد که همه حق شما ضایع نشود و اگر با او مرد دیگه زندگی نکردید و خواسته باشید با مرد ایده آلی که دقیقاً در شرایط هوو خود قرار می گیرین باشین، آیا چنان بر زندگی زن اول مرد سایه می اندازید که جایش را تنگ کنید او هم مثل شما متدی را آوارگی بکشد یا سعی میکنید تفاهم کنید تا هیچکدوم ضرر نکنید؟ اینها دستورات اسلام است، محبت کردن به یکدیگر، سازگاری در زندگی، خیرخواهی به جای خود خواهی، خدا محوری به جای خود محوری و .... اینها درخت زندگی را همیشه چون سرو سبز نگه می دارد. بله بنایی که کج گذاشته بشه و شرایط آن رعایت نشه مشکلات زیادی رو درست میکنه. اگه ی مهندسی بد میسازه دلیل نداره بگیم خونه سازی ممنوع، بلکه معمار و مهنسش رو باید عوض کرد. باید به نیازها فکر کرد و راه چاره اندیشید نباید صورت مسئله را پاک کرد. قطعاً معضلات مجرد ماندن بیشتر از مشکلات چند همسری است.
یک زن خیانت دیده مطلقه یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 14 و 56 دقیقه و 33 ثانیه
شما منطقی تر از آقای ذبیح خراسانی به نظر میرسید حداقل به زن احترام میگذارید ولی اون آقا فکر میکنه با چندتا حیوون زبون نفهم حرف میزنه که وظیفه شون اینه که با هم به زوووورررر سر کنن یا زن اول اصلا شعوروحق نداره هرکی دلش غش رفت واسه شوهر مردم بهش میگه برو مخفی باهاش ازدواج کن بهش یاد میده چه جوری دروغ هم بگن به زن اون مرد واقعا خجالت نمی کشه مردتیکه گنده.بهتره بهش تذکر بدین درست با خانم ها حرف بزنه وگرنه بالا پایین بره زن جماعت با این طایفه مردها زیر بارنمیرن که هیچ پلیس شوهرشون هم میشن .بعد هم علت طلاق رو میندازند گردن غرب وآمریکا.یکم به منطق خودتون نگاه کنین ببینین دارین چی یاد میدین به همین زنهای عفریته وخراب که سرمیکنن تو زندگی مردم ببینن کدوم مرد بهتره برن بگن من تو رو میخوام .زنت هم بفهمه نفهمه باید منو بخواد.
من زندگیم ازبالای همین زنهاخراب شد .چندماه باهاش رو هم ریخت وعشوه اومد بعد هم خودش رو بند کرد به شوهرم .من هم بچه هام رو به زووور گرفتم ورفتم .الان شوهرم بعد چندسال دست از پا دراز تراومده که غلط کردم این زنه نجیب نبود که هیچی با چندتا دیگه رابطه داره .
خوب حق این مرد هوس ران همین زنه .نه من که زندگیش را با حقوق واموالی که پدرم داد ساختم .راحت خورد وخوابید که فکر کرد همه زنها همین طور ند.با دوتا شلوار رفت وبا یک کیف پر از چک برگشت بابت مهریه اون زن. من که قبولش نکردم .خرج بچه هاش رو هم که نمیتونه بده .خودم دارم عروس دامادشون می کنم .
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
من به شما حق میدم چون شما سختی زیادی کشیدید و از زندگیتون رنج بردید ولی خواهر من باید ی خورده حوصله کنین بعضی وقتا مشکلات زندگی سکوی پرتاب و نقطه شروع برای اوج گیری زندگی آدماست لذا بر خودتون مسلط باشین به خودتون احترام بذارین که شما هم بنده همین خدای من هستین و من در محضر خدای متعال و امام زمان ع اومدم توی این سنگر و ناراحت نمیشم که هر چی دلتون بخواد به من بگید بلکه تموم خوشحالی من اینه که به کمک شما دوستان موافق و مخالف مسئله دینی را طبق مصالح جامعه اسلامی فرهنگ سازی کنیم و مطمئن باشید من همه کاربرای خودم رو از خودم بهتر میدونم چه بسا که شما با تحمل مشکلاتتون از من پاکتر شده باشین و از اولیای خدا شده باشین من هرگز جرأت جسارت به کسی رو ندارم اگه گاهی تندی در لحن کلام من دیده میشه هم عذر خواهی می کنم و هم اینکه بدونید فقط در این مباحثات اینطور ظاهر میشیم تا تلنگرهای یکدیگر را متوجه بشویم و هرگز قصد اهانت نیست.
خانوم محترم همسر من ی خانوم باشخصیت هستش که برام مثل مادر هست و برای مادر من مثل مادر خودش بلکه گاهی بیشتر دلتنگی میکنه ولی در عین حال در این سنگر همرزم منه و کاملا با چند همسری من موافقه، این از منشأ ایمانشون هست هرچند مثل همه زنها پر از احساس زنانه هم هست. چرا بادین با تعصب برخورد میکنیم. چرا در درمان بیماریها حاضریم خودمون رو نشون ی دکتر نامحرم بدیم و هرچی او گفت گوش کنیم و هر نسخه ای پیچید قبول کنیم و تشکر هم میکنیم و گاهی ی جعبه شیرینی انعام هم میدیم اما وقتی دین ی نسخه ای میپیچه که گاهی روش انجام آن کمی تلخی داره اما نجاتبخش هست را ترش می کنیم؟
این مورد مخفی رو شما سر دست گرفتید در حالی که ایشون ایمیل زدند و کلی نسبت به همه موارد و خطرات آن توجیه شدن و به یک مشاور معرفی شدن و از ایشون مشورت گرفتند و راهنمایی شدن در نهایت آخرین کاری که با توافق زن و مرد آنهم به پیشنهاد خودشون که گفته بودند پنهانی می خواهند ازدواج کنند ما گفتیم که پس باید چه کارهایی بکنن که همانطور که خودشون نمی خواهند به زندگی زن اول لطمه بخوره، لطمه نزنند. و الا ما نسخه مخفی رو نمی پیچیم بلکه دلمون می خواهد برای اینکه این سنت حسنه در جامعه فرهنگ سازی بشود همه چیز آشکارا باشد تا فرهنگ شود و الا در خفا که... .
هرکس می خواهد تعدد زوجات داشته باشد باید بیشتر از انتخاب همسر اولش حساس شود و با مشاوره کار را جلو ببرد تا اینکه دچار این مشکلاتی که شما می گویید نشود. ما بارها سؤال می کنیم که یک مرد به چه قیمتی می خواهدتعدد زوجات داشته باشد؟ چه هدفی دارد؟ اگر شهوت است که راههای ساده تر جود دارد، اگر به قیمت خراب کردن زندگی زن اولش که زندگی خوبی دارد است که اصلاً ظلم است و ظلم از گناهان کبیره است. اما اگر قدم خیری و عمل صالحی است و زندگیش خراب نمی شود و می تواند از پس دو زندگی و دو همسر و فرزندان خود برآید، می توانداحیاگر سنت رسول خدا باشد.
و اتفاقاً شما شاید سرمایه خوبی و تحمل بالایی داشته باشید اما بسیاری از زنان بیوه کودکان یتیم و صغیری دارند با هزاران مشکل اجتماعی که نیازمند شوهر هستند هرچند متأهل باشد و اتفاقاً هرگز راضی نیستند زندگی زن اول را خراب کنند بلکه حاضرند خود را با شرایط زن اول وفق بدهند و زن اول را زن بزرگ خطاب کنند این که مطلوب است. پس باید مسائل را روشن کرد چرا که اگر بی گذر به آب زدیم باید منتظر غرق شدن باشیم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا