تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - شرایط چند همسری - وضعیت مالی و اقتصادی
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : پنجشنبه 18 تیر 1394
نظرات
شرایط چند همسری - وضعیت مالی و اقتصادی

وقتی یک مردی تصمیم به تعدد زوجات می گیرد سؤال مهمی که ذهن و فکر عمده زنان را به خود متوجه می کند وضعیت نامناسب مالی شوهرشان است

در حقیقت مضیقه مالی همسر خودرا بعنوان دلیل محکم و اهرم فشار بر مرد برای مخالفت خود نسبت به اقدام چند همسری او به دست می گیرند و می گویند:

 تو که توان اداره مالی یک همسر را نداری چگونه می توانی دو همسر را نان بدهی؟

لازم می دانم در این مجال هرچند مختصر به بررسی این سؤال و دغدغه فکری بپردازم چرا که نه تنها زنان بلکه گاهی خود مردان هم آن را دستاویز قرار می دهند تا از مسئولیت دو همسری شانه خالی کنند


آیا با مضیقه مالی میشود همسر دوم اختیار کرد؟

در صورتی که وضعیت مالی مرد مناسب باشد آیا وضعیت موجود اقتصادی متعلق به همسر اول است؟ و نباید برای همسر دوم هزینه کرد؟

اگر همسر دوم وضعیت مالی مناسبی داشته باشد ایا مرد می تواند در آن تصرف نموده و از اموال همسر دوم برای زندگی همسر اول استفاده نماید؟

زن دوم با چه فکر و خیالی باید به زندگی همسر اول ورود نماید؟

وجه توکل به خدا در این مسأله چه جایگاهی دارد و چه کسی باید توکل به خدا داشته باشد؟ زن اول؟ مرد؟ یا زن دوم؟ یا هر سه نفر؟


با توجه به نظر روانشناسان و نظر اسلام مسأله را بررسی می کنم

آنچه مرسوم است و روانشناسان هم بر آن تأکید دارند این است که هر فردی برای ازدواج باید از نظر رشد به بلوغ برسد یعنی بلوغ جسمی و بلوغ جنسی داشته باشد. بلوغ عقلی را نسبت به بلوغ سنی اش مورد امتحان قرار می دهند و نسبت سنجی می کنند و موارد دیگر که برخی موارد عقلا مورد تأیید خواهد بود و برخی موارد هم مغایرت دینی دارد.

ازدواج مقدم بر اقتصاد
یکی از بلوغهایی که مورد نظر روانشناسان هست و از جهت دینی مغایرت دارد مسأله اقتصادی است.
آنها معتقدند اقتصاد مقدم بر ازدواج است در حالی که این خلاف دستور بین قرآن است.

خداوند در کریم می فرماید:

وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (نور آیه 32) مردان و زنان مجرد را به ازدواج هم درآورید؛ اگر فقیر باشند خداوند آنها را از فضلش بی نیاز میگرداند که خداوند توسعه دهنده و داناست.

اول دستور به ازدواج می دهد و سپس می فرماید اگر فقیر باشند -  یعنی دو نفر فقیر هم می توانندبا هم ازدواج کنند نه اینکه حتما باید غنی باشند- و مسأله ازدواج ربطی به فقر یا غنای مالی و اقتصادی ندارد

پس دستور قرآن به ازدواج است بدون لحاظ وضعیت مالی و اقتصادی زوجین.

بله این مطلب درستی است که هر چند وضعیت مالی بهتر باشد آسایش و رفاه زندگی بیشتر است اما فقدان آن دلیل بر نقص طبیعی افراد بر عدم ازدواج آنها نمی شود چرا که فردی که ازدواج نمی کند در طبیعت خود ناقص است.


بخش دوم آیه می فرماید اگر هم فقر مالی داشته باشند خدای متعال به خاطر این پیوند ازدواج از فضل خودش آنها را مستغنی می کند.
در این میان افرادی که به وعده الهی ایمان ندارند یا به این وعده خدا اعتمادشان کم است، تمام تلاششان را برای کسب مال می کنند و بعد به فکر ازدواج می افتند در این صورت یا به غنا می رسند و ازدواج می کنند و یا به غنا نمی رسند و غصه می خورند. تا وقتی  هم که به غنا می رسند میزان زیادی از نشاطشان از بین می رود در حالی که معلوم نیست به انتخاب درستی برسند چون معامله با دنیا کردند و پشت به رحمت خدا. در صورتی که اگر تشکیل خانواده می دادند هم خانواده داشتند در زمان نشاط و جوانی و فضل خدا هم زودتر شاملشان می شد و  هم در زندگی جلو تر بودند.

پس با توجه به تصریح قرآن ضیغ مالی مانع ازدواج نیست.
 
چند همسری پیامبر ص و وضعیت مالی حضرت
اما زندگی دارای فراز نشیب‌هایی هم هست. روایتی در میزان الحکمه نقل شده که یک فقیری بر پیامبر وارد شد و از ایشان طلب قوت  و غذا کرد تا غذایی میل کند. حضرت رو کرد به همسران خود و فرمود: کدام یک از شما ها غذایی در خانه دارد که به این فقیر بدهد؟ همه آنها متفق گفتند جز مقدار آبی که در خانه هست چیز دیگری ندارند. سپس رو به دیگران کرد و گفت چه کسی حاضر است او را خانه خود ببرد و غذایی به او بخوراند؟ آقا امیرالمؤمنین فرمودند یا رسول الله!من.


این حدیث نکات زیبایی دارد:
پیامبر خدا وضعیت مالی نامناسبی دارد اما تعدد زوجات دارد.
دوم اینکه با همان وضعیت سخت اما اتاقی برای هریک از همسران بود که هرکدام در زندگی پیامبر احساس استقلال کنند .
از وضعیت اقتصادی خود خبر دارد اما در عین حال از اینکه به فقیری انفاق کند از او استقبال می کند و فقیر را بر خانواده خود مقدم میدارد و می فرمایید اگر کسی از همسرانش غذایی دارد به او بخوراند.


پس ضیغ مالی مانع تعدد زوجات هم نیست.

پس با مضیغه مالی می شود زن دوم اختیار کرد در صورتی که توکل به خدا داشت.

حرف مهم زن اول
اما سؤال زنان این است که  شوهر من با تحمل و قناعت من به این زندگی رسیده است و حالا هنوز به آسایش نرسیدیم می خواهد همسر دیگری بیاورد که باز باید تحمل سختی کنم!

این حرف درستی است که وقتی زن دوم به خانه می آید باز وضعیت مالی تقسیم می شود. مثلا اگر مردی درآمد ماهانه او یک میلیون باشد باید مقداری را در شأن همسر دوم خود هزینه کند و نفقه و آسایش او را فراهم سازد بنابراین از آسایش همسر اول کسر می گردد و زندگی همسر اول ممکن است به سختی بیافتد. پس زن دوم که قبول جهاد هوو داری می کند سهم بیشتری در تمل سختی زندگی دارد.
 این هم درست است که باید توکل به خدا کرد اما به نظر می رسد وقتی یک مرد همسر دوم اختیار می کند نباید هیچ از آسایش زن اول کم کند مگر زن اول از آسایش خود گذشت کند و از آسایش خود بگذرد و این هم جزء جهاد هوو داری اوست.


نگاه صحیح زن دوم به زندگی
از طرفی زن دوم است که تازه دارد زندگی خود را از صفر شروع می کند. مثل روزی که زن اول از صفر شروع کرده بود. او باید این تصور را داشته باشد که همسری را اختیار کرده که دستش خالی است و هیچ سرمایه ای ندارد و باید ازدواج کند تا خدا از فضل خودش او را مستغنی کند.

اینجا زن دوم باید توکل به خدا کند و زندگی سخت تری را شروع کند تا فضل خدا را مانند زن اول در زندگی خود مشاهده نماید. و نباید تحمل سختی توکل به خدا را که بر عهده او ست بر دوش زن اول گذاشت.
اینجا مرد است که علاوه بر اینکه از آسایش زن اول کم نمی کند بلکه باید تلاش و زحمت بیشتری را  متحمل شود تا زندگی همسر دوم خود را به سامان برساند. و همانگونه که در تأمین زندگی زن اول به خدا توکل کرده بود نسبت به تأمین زندگی زن دوم هم همان توکل را داشته باشد.

هرچند چه خوب است هر سه نفر در یک سنت خدا پسندانه شریک شوند و زندگی را چه خوشی هایش و چه تلخی هایش را بایکدیگر تقسیم نمایند.
 
کم نبودند و کم نیستند زنانی که برای شوهر خود همسر انتخاب می کنند و او را در زندگی خود جای می دهند و مانند دو تا دوست صمیمی در کنار یکدیگر و همدوش یکدیگر زندگی می کنند. این بهترین نوع زندگی چند همسری است.
اگر این همدلی بین زنان و همسرشان باشد همیشه زندگی به کامشان شیرین تر از روز قبل خواهد بود.
این سازگاریها و توکل به عنایت خدا باعث می شود که در زندگی  آنها گشایش بیشتری بوجود آید.
باید دعا کنند که خدایا ما زندگیمان را از صفر شروع کردیم و نمیخواهیم از رفاه زندگی زن اول کم بشود خودت با فضلت و وعده ای که داده ای زندگی ما را روشن کن.
خدا هم در قرآن به پیامبرش چنین می فرماید:
قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ: بگو پروردگار من است كه روزى را براى هر كس كه بخواهد گشاده یا تنگ مى گرداند لیكن بیشتر مردم نمى‏دانند (سبأ/36)


وضعیت مالی مناسب مرد و نحوه هزینه زندگی دو همسری
اما اگر یک مرد در وضعیت مالی مناسب هست چگونه میتواند همسر دوم انتخاب کند و برای زندگی دومش هزینه نماید؟ در پاسخ باید گفت باید معیارش این باشد که مرد نباید از آسایش معمولی و در شأن همسر اولش کم کند مگر از مازاد هزینه های زندگی زن اول و از اضافه کاری ها و تلاش مضاعف و از پس اندازهای مالی خود برای اداره امور زندگی همسر دوم استفاده نماید.

به هر حال همسر اول به سیر زندگی و آسایش خود دامه می دهد.  زن دوم نیز باید با یک شرایط جدید و احتمالا سخت تر نسبت به زن اول خود را وفق بدهد تا فضل خدا شامل او نیز بشود.

وضعیت مناسب مالی زن دوم
گاهی ممکن است وضعیت مالی همسر دوم مناسب باشد. زنان مجرد  یا دختران سن بالایی هستند که از تمکن مالی بالایی برخوردارند اما بدون همسر نمی توانند باشند. تاریخ اینگونه زنان را زیاد سراغ دارد که ازدواج کردند و همه زندگی خود را در اختیار همسر خود گذاشتند.

در ازدواج با اینگونه افراد باید نکاتی را مد نظر گرفت:

  1. یک مرد هیچگاه نباید نسبت به سرمایه همسر دوم طمع داشته باشد که اگر با این نیت تصمیم به ازدواج دوم بگیرد در ادامه زندگی دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.
  2. هر کس سرمایه اش مربوط به خودش است و مرد نمی تواند صرف اینکه این زن همسر اوست در اموال او  تصرف داشته باشد. همانطور که در این باره قبلا صحبتی داشته ایم اما باید بدانیم که مالیه همسران احکامی دارد که عبارتست از:  عدم تصرف شوهر در اموال همسر بدون اجازه او. عدم مصرف اموال و سرمایه زن  توسط خود او در مصارفی که در شأن خانواده شوهر نیست و یا شأن او به خطر می افتد. زن نمی تواند از اموال خودش بدون اجازه شوهر نذر نماید و اگر نذر نماید نذرش باطل است و اگر بعد از انجام نذر شوهر اجازه بدهد با باید نذرش اعاده کند.
  3.  همانگونه که حضرت خدیجه س در شرایط سخت همه سرمایه خود را به همسرش واگذار کرد، این افراد نیز می توانند سرمایه خود را برای رفاه و آسایش خود و زندگیشان با اختیار خود هزینه کنند تا وضعیت مالی همسر به شرایط مطلوب برسد و احیاناً شوهر بهتر بتواند با سرمایه زن دوم پشتوانه های اقتصادی و رشد مالی خوبی را نیز رقم بزند و آسایش زندگی را بهتر فراهم سازد.
  4. نکته مهم دیگر این است که زن و مرد باید بدانند که معمولا قدرت مالی زن مایه ایجاد روحیه آمرانه و حس مالکیت زندگی برای زن می شود. نباید این قدرت مالی زن باعث شود که اختیار زندگی و حتی اختیار مرد را هم بدست بگیرد و مدیرت مرد را از شوهر سلب کند. نباید ثروت زن به رخ مرد کشیده شود و ابهت و هیمنه مردانگی او را له کند. بلکه اگر زن از ثروت خود در زندگی استفاده می کند باید صداقت و تواضع را داشته باشد تا مرد بتواند مدیریت صحیحی را در زندگی اعمال نماید.






مرتبط با: شرایط چند همسری ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
مهدی یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 08 و 07 دقیقه و 58 ثانیه
من سی وپنج سالمه سال قبل با یه خانم بیوه اشنا شدم من با خانمم درباره اون بنده خدا صحبت كردم .خانمم قبول كرد ولی وقتی این نظرات وبلاگ رو دیدم دودل شدم كه چكار كنم اون خانم بیستو پنج سالشه .قبول كردن خانمم فقط بخاطر بیوه بودن اون خانم بود ایشون یكسال بعد از ازدواجشون شوهرشون سكته میكنه یه جوون سی ساله .راستش نمی دونم باید چكار كنم .من یه كارمندم باحقوق ماهی دونیم میلیون .با خودم فكر میكنم اگه باهاش ازدواج كنم ایا ازپس مخارش بر میام ایا زندگیم خراب میشه یا نه .ایا اون خانم ارزش فداكاری داره خانمم راضیه جواب بقیه رو چی بدم اینكه همه منو طرد میكنن چكار كنم ایا ارزششو داره شاید هم بقول بعضیها از روی هوس باشه .نمی دونم
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
مورد خصوصی از طریق ایمیل مشاوره کنید یا با شماره ای که در صفحه اول هست تماس بگیرید.
مهدی یکشنبه 5 مهر 1394 ساعت 07 و 47 دقیقه و 37 ثانیه
اقای خراسانی در جایی گفتین اگه كسی زن دوم میگیره از روی هوا هوس نیست چون مرد نمیاد یه عمر خودشو پایبند یه زندگی دیگه كنه .بعد در جواب دوست عزیزمون مومن گفتین اگه از روی هوا هوس باشه پیرو شیطانه .بالاخره كسی كه زن دوم میگیره مثلگرفتن زن اول شهوت هم وجود داره وگرنه چطوری یك مرد به یك زن گرایش پیدا كنه .بالاخره قسمتی از ازدواج مسایل جنسی است
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
دوست عزیز!
ما منکر وجود شهوت که نیستیم بهر حال یکی از انگیزه های ازدواج مصرف قوه شهوت در مسیر حق است نه باطل یعنی شهوت باید مصرف بشود و الا خراب می شود مثل باطری ماشین که اگر مصرف نشود سولفاته می کند و خراب می شود.
ما می گوییم هوسرانی و شهوترانی نباید باشد. زن که آلت شهوتبازی نیست او نیمه کمال انسانی است با ارضای شهوت حلال و عواطف و سکونت آرامش روان و اعصاب و جسم جان حاصل می شود این باعث رشد انسان است. اما اگر از روی شهوترانی باشد به زن بعنوان یک موجود دارای کرامت انسانی نگاه نمی شود بلکه تحقیر اوست که تحقیر انسان از کشتن او سنگین تر است.
بانو چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 21 و 34 دقیقه و 42 ثانیه
محمد: کسى که ازدواج دوم میکنه نهال کج آدم بد نیست.
مردى که زن دوم میگیره مرد زحمت کشى هست که هشت سال براى آسایش دوتا خانواده زحمت کشیده مردى که زن دوم گرفته همه زندگى زن اول و زن دوم هست. مردى که زن دوم داره نامرد نبوده
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
کسی که زن دوم میگیره از دو حال خارج نیست:
یا از روی هوا هوس گرفته و دستی دستی خودش را به چاه انداخته
یا از روی تکلیف و هدف مقدسی چنین کاری را انجام داده که:
در هر صورت موفقیت و عدم موفقیتش دست حاکمی است که به فرمان او اقدام نموده است
اگر حاکمش الله است خدا به وعده خود وفا می کند و او را از هر جهت مستغنی می کند

اگر حاکمش طاغوت و شیطان بوده است او نیز به وعده اش عمل می کند و او را به هلاکت می اندازد.
پس در هیچ کاری خدا را از یاد نبریم و. از او مدد بجوییم.
مومن چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 18 و 52 دقیقه و 49 ثانیه
اینکه زحمت میکشید و مقاله مینویسید خیلی خوبه ولی اگه زحمت بکشید و خانواده هایی را پیدا کنید که مرد با دو همسرش در یک خانه زندگی میکنند و هر دو زن مطیع شوهر هستند و بدون اختلاف زیاد زندگی خوبی دارند، نتیجه عملی و انعکاس مثبت بسیار بهتری داره. با تشکر از زحمات شما
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
متشکرم. چشم ان شالله به توفیق الهی.
شما هم اگر مواردی سراغ دارید و مصاحبه ای میتونید تنظیم کنید محبت کنید از طریق ایمیل ارسال فرمایید تا پست گذاشته شود.
ممنون.
محمد چهارشنبه 24 تیر 1394 ساعت 02 و 57 دقیقه و 35 ثانیه
من نظر جدیدی دارم.
پدر مرحومم میگفت
درختی که نهال باشد اگر کج رشد کرده باشد می شود آن را اصلاح کرد ولی درختی که تنومند شده باشد را نمی توان

کسی که میخواهد دنبال ازدواج یا حتی دو همسری باشد به دنبال دختر مجرد کم سن باشد تا زندگیش با او دوام پیدا کند. دختر مجردی که تا سنین بالا مجرد مانده است ( بجز آنهایی که مثلا به دلیل نداشتن پدر و پرستاری از مادر بیمار ) مجرد مانده آنقدر مغرور بوده که هیچکس را لایق همسری خود نمی دانسته بنابراین اگر بفرض هم ازدواج کند ازدواج پایداری نخواهد شد
بانو سه شنبه 23 تیر 1394 ساعت 22 و 09 دقیقه و 48 ثانیه
سلام. سوالى دارم یک مرد حتما باید کمبود داشته باشه بره سمت زت دوم یعنى اگه زن دومشو دوست داشته باشه این دلیل کمه.
دوم اینکه زن دوم که تمام تلاششو بکنه همسر اول اذیت نشه ولى زن اول راضى نشه زن دوم باشه سوالم اینجاس میگن زتدگى خراب شه عرش خدا میلرزه. عرش خدا فقط براى زندگى زن اولا مى لرزه.
سوال سوم زن دوم حتما باید خانوم سن بالا باشه یعنى زیر سى مثلا بیست و نه نمیشه
به خدا بد نیست همشون خونه خراب کن نیستن توروخدا زن اولا کمى فقط کمى میدونم خواسته زیادىه مارو قبول کنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا