تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - مشکلات چند همسری - اختلافات دو زن
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : شنبه 11 مهر 1394
نظرات
مشکلات چند همسری - اختلافات دو هم‌زن

دو نفر هوو در  جمع عده ای از خانومها حاضر شدند. زنها که متوجه شدند اینها دونفر هوو هستند و در یک خانه زندگی می کنند دور این دو زن حلقه زدند تا پای صحبتهای آنها بنشینند.
دو هم زن شروع کرده بودند به بیان مشکلات موجود در دو همسری و گاهی نسبت به همدیگر حرفهایی می زدند که خانومها با شنیدن آن بیشتر به یقین می رسیدند که زندگی دو همسری آخر عاقبت ندارد و زندگی خوبی نیست. بد گویی این دو زن در جمع زنانی که بسیاری از آنها مدافع سنت نبوی و زندگی چند  همسری بودند آنها را دچار تردید کرده بود.
 اما وقتی آقای این دو زن را دیدم انسان شریفی بودند و از اینکه مسئولیت بزرگی را پذیرفته بودند تحسین کردم و از زندگیشان سؤال کردم که خیلی اظهار رضایت کردند و خدا را شکر کردند.

وقتی این جریان را از همسرم شنیدم با اظهارات مرد این خانواده دو همسری در تناقض دیدم و تصمیم گرفتم این مسئله را مورد بررسی قرار دهم.


برای بررسی این مسئله باید ببینیم شخصیت این دو زن چگونه است و منشأ اختلاف انها چیست؟ آیا اختلافات آنها فقط مخصوص دایره زندگی چند همسری است یا اینکه در دایره دو همسری هم هست؟

در شناخت این دو زن مشخص شد که زن اول هیچگونه خویشیتی با مرد نداشته و بچه دار نمی شده است و زن دوم از اقوام مرد بوده و از ایشان صاحب فرزند شدند. سطح سواد هر دو زن در حد متوسطه یا پایین تر بودند. و مرد از روحانیون و با تحصیلات عالیه و اخلاقی متواضعانه و آرام  و دارای شخصیت اجتماعی فرهنگی بسیار خوبی بودند.
عمده اختلافی که در بیان این دو زن مطرح شده این بوده است که در ابتدای زندگی  زن اول از زن دوم بد تعریف می کرده است و همین تداوم یافته است و هنوز هم گاهی این اختلاف بروز می کند و زندگی را برایشان مقداری مکدر می کند.

نکاتی را باید نسبت به این گفت و شنودها تذکر بدهم:

1- وجود اختلاف در زندگی تک همسری یا چند همسری تفاوتی ندارد و در هر دو نوع زندگی ممکن است باشد.
2- ملاک در زندگی چند همسری این است که ماند زندگی تک همسری باشد و با وجود اختلافات جزئی از هم نپاشد همچنان که وجود اختلافات جزئی در زندگی تک همسری هم باعث تزلزل خانواده نمی شود.
3- بیان اختلاف این دو زن به گونه نبوده است که آنها بخاطر این اختلافات راضی به جدایی باشند و تا کنون هم حدود 15 سال از ازدواجشان می گذرد حاضر به جدایی و تزلزل زندگی نشدند و همچنان زیر یک سقف دو هوو روزها و شبهای خود را در کنار هم سپری می کنند و رضایت عمومی دارند.


 قابل توجه خانومهایی که از بیان این دو زن متأثر شده و می شوند این استکه:

4- چگونه وجود اختلاف در زندگی تک همسری که باعث جدایی آنها نمی شود طبیعی تلقی می شود و نمی گویند که زندگی تک همسری بد است و بلکه آنها را به تحمل سختی های زندگی سفارش می کنند؟
 اما وجود اختلاف در زندگی چند همسری که موجب جدایی و تزلزل خانواده هم نمی شود ولی ان را منفی تلقی کرده می گویند چون اختلاف دارند زندگی چند همسری بد است؟؟!!


5-ممکن است گفته شود که جنس اختلاف در نگرش زن و مرد متفاوت است و زنان جنس اختلافاتشان احساسی است و اما مردان جنس اختلافاتشان عموما عقلی است. این حرف درستی است و لذا وجود تناقض در گفتار این دو زن با همسرشان همین نکته است که مرد از دیدگاه عقلی به زندگی نگاه می کند و مشکلی در زندگی خود احساس نمی کند و اختلافات بین زنان و فرزندان را طبیعی میبیند و به خوبی مدیریت می کند. اما زنان که از دید احساسی به زندگی نگاه می کنند هرگونه مسأله ای که خلاف میلشان باشد را مساله ای بزرگ تلقی نموده و بطور منفی ابراز می نمایند. که در این موارد باید اختلاف خود را حول رضایت همسر خود مدیریت کنند تا زندگی روال طبیعی پیدا کند

6- ممکن است گفته شود نوع اختلاف در زندگی تک همسری با زندگی چند همسری متفاوت است  چرا که در زندگی تک همسری اختلاف بین زن و مرد است و در زندگی چند همسری بیشتر اختلاف بین دو زن است. باید عرض کنم که اختلاف دو زن در یک زندگی مانند اختلاف فرزندان با خودشان یا اختلاف فرزندان با مادرشان است که توسط مرد کنترل و مدیریت می شود و به اصل زندگی لطمه نمی خورد. چون هر دو زن همسرشان را دوست دارند کاری نمی کنند که همسرشان از آنها برنجد و همین محور کنترل میزان تعصبات آنها در زمان بروز اختلاف می شود تا اختلافات آنها دامنه دار نشود.
 اما اگر دامنه اختلافات بین زن و مرد که پایه و اساس تشکیل خانواده هستند بالا بگیرد و به اوج خود برسد موجب تزلزل و فروپاشی خانواده است.
 ولی اختلافاتی که بین عیالات مرد وجود دارد قابل مدیریت آسانتری است و زندگی به زودی بهحالت طبیعی و معتدل خود برمی گردد. البته خانواده های زیادی هستند که اختلاف ندارند یا کمترین اختلاف را دارند.

با توجه به شناختی که از ریشه اختلافات خانواده هست این است که عمده اختلاف به ویژگیهای افراد  بستگی دارد. مثلا درباره شاهد مثال ما در این گزارش، زن اول  فرزند نمی آورده لذا مرد حق داشته همسری را اختیار کند که فرزند آور باشد تا نسلش منقرض نشود و میراث ماندگاری داشته باشد.
ضمن اینکه اگر همسر دوم بیاید و فرزند بیاورد برای زنی که فرزند نمی آورد نیز مفید است چرا که او هم حق مادری نسبت به آن فرزند دارد و در تربیت او مؤثر است در حالی که در فرزند خوانده هیچ راه محرمیتی جز رضاء یا عقد محرمیت زناشویی وجود ندارد که سببی است نه نسبی.
افرادی اینگونه بودند که همسر دوم فرزندش را به همسر اول می داد تا او مادری کند و او را بزرگ کند و خود متصدی رشد و تربیت فرزندان دیگرش می شده است و چه بسیار خانومهای محترمی که با یکدیگر و با کمک هم فرزندان خود را تربیت می کنند و مشکلات زندگی را از دوش یکدیگر برمی دارند و مشفقانه و محبت آمیز در کنار هم زندگی می کنند و گاهی کمترین اختلاف هم ندارند و من این گونه زنان را سراغ دارم مثل دو خوار همپشت و همدل هستند و حتی در چرخه اقتصادی در مشاغل خانگی بسیار موفق هستند.


پس  نتیجه می گیریم:

1- اگر در میان یک زندگی چند همسری اختلافی مشاهده شد: نباید گفت چون اختلاف دارند پس قبیح است! چرا تک همسری قبیح نیست؟ در حالی که اکنون از هر 5 ازدواج گاهی یک طلاق گاهی دو طلاق وجود دارد.
2- اگر زندگی بر معیار اصیل دینی و مذهبی پایه گذاری شود قطعا از استحکام بالای برخوردار خواهد بود و پایه اختلافات کمتر خواهد شد.
3- اگر زندگی با شاغول حق و حقوق زن و مرد باشد نه بر اساس اخلاق اسلامی همسرداری و اگر بر پایه مقدارها (پول و سرمایه و پست و مقام دنیایی و ...) باشد نه بر پایه معیارهای اصیل دینی (مانند: ایثار و گذشت و قناعت و تواضع و محبت و نوع دوستی و ... )، باید منتظر اختلافات و دامنه دار شدن آن در زدگی باشیم و این فرقی ندارد که زندگی تک همسری باشد یا دو همسری و چند همسری ، مذهبی باشد یا غیر مذهبی.
4- باید قبول کنیم که در زندگی چند همسر هر کس فقط خودش را نبیند که دارد سختی تحمل می کند در حالی که دیگری دارد کیف می کند بلکه همه افراد خانواده دارند در سختیهای زندگی شریک می شوند و همه اعضای خانواده دارند شادیهایشان را باهم تقسیم می کنند و همه با هم دارند زندگی را می سازند نه با زندگی بسازند.

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا