تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - چند همسری مطبوع یا منفور؟
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 22 آبان 1394
نظرات
چند همسری مطبوع یا منفور؟

برخی از زنان و تعدادی هم از مردان به طور طبیعى دوست دارند هیچ کس دیگرى در زندگى آنان نقش و تأثیرى نداشته باشد. پذیرفتن شریک در زندگى زناشویى، سخت، دردآور، شکننده و بر خلاف میل برخی از آنها خصوصاً زنهاست و تک ‏شوهرى و تک ‏زنى معتدل ترین و رایج ترین شکل پیوند زناشویى به حساب می آید که در آن هر یک از زن و شوهر همه عواطف، احساسات و کامجویى‏ها را از «آنِ» خود و مخصوص خویش بداند و از این بابت دغدغه، اضطراب و نگرانى نداشته باشد. و این به معنای این نیست که چند همسری معتدل وجود نداشته باشد و بلکه هم قرآن از چند همسری شروع می کند و در نهایت به تک همسری می رساند و هم زندگی های چند همسری موفق معتدل و بلکه تکامل یافته و متعالی وجود خارجی دارند که گویای این سخن است.




«چندشوهرى» منفور مرد و زن‏
چندشوهرى جز در مقاطعى کوتاه و بسیار محدود آن هم در جامعه‏اى غیر متمدن وجود نداشته است. بنا به نقل «ویل دورانت» این گونه ازدواج در قبیله «تودا» و بعضى از قبایل «تبّت» و بنا به نقل «منتسکیو» در قبیله «نائیر» در سواحل مالابار چین دیده شده است. مردان قبیله نائیر نمى‏توانستند بیش از یک زن بگیرند، در حالى که زنان‏شان مى‏توانستند شوهرهاى متعدد داشته باشند. «منتسکیو» در توجیه و علت این قانون مى‏گوید: چون مردان قبیله جنگجو و سلحشور بودند، براى اینکه زن و زندگى آنان را از جنگاورى باز ندارد، از ازدواج متعدد منع شده بودند. (1)
در جاهلیت عرب نیز چندشوهرى به شکلى وجود داشته است، ولى این رسم هیچ گاه مقبولیت عمومى نیافت و در سطح گسترده مرسوم نگشت.

علت رواج نیافتن این رسم در چند جهت است:
1- چندشوهرى با طبع انحصارطلب مردان مخالف است و هیچ مردى براى همسرش وجود شوهر دیگرى را نمى‏پذیرد.
2- هر انسانى اعم از زن یا مرد دوست دارد نسبت به صحت و سلامت نسل خود مطمئن باشد و به یقین بداند فرزندى که مى‏خواهد وارث نام، مال و جاه او باشد و باید در تربیت او از جان مایه بگذارد، از خودش حاصل شده باشد. در رسم چندشوهرى راه اطمینان‏بخشى براى تعیین نسبِ فرزندِ متولد شده از زنِ داراى چند شوهر نیست و باید به سخن قیافه‏شناسان، قرعه یا آزمایش‏هاى ژنتیکى پناه برد. علاوه که نظام‏هاى نفقه و ارث و... همگى بر مبناى نسب وضع شده‏اند و مشخص نبودن نسب، این نظام‏ها را هم مختل مى‏گرداند و مشکلات فراوان به بار مى‏آورد.
3- مهم‏ترین دلیل رواج نیافتن این رسم مخالفت آن با طبیعت و منافع زن است، زیرا هدف اصلى زن از ازدواج با مرد، ارضاى غریزه جنسى نیست، بلکه مى‏خواهد قلب او را در اختیار گرفته و حامى، مدافع و دلبسته خود گرداند تا شوهر برایش فداکارى کند، زحمت بکشد و محصول کارش را نثار او نماید. در چندشوهرى زن هرگز نمى‏تواند حمایت، عواطف، محبت خالصانه و فداکارى چند مرد را نسبت به خود جلب کند، از این‏رو این رسم مانند روسپیگرى مورد نفرت زن بوده است. نیاز زن به مدافع روحى، روانى و اقتصادى در تمام دوران زندگى بخصوص در دوران باردارى و بچه‏دارى مورد قبول همه روانشناسان است. در چندشوهرى، چون هر یک از شوى‏ها براى زنش شریکانى مى‏بیند، به طور طبیعى تمام عشق و علاقه‏اش را نثار وى نمى‏کند و در دفاع و خدمت به وى از همه توانش مایه نمى‏گذارد، به علاوه در دوران باردارى چون نسبت به پدر بودن خود مطمئن نیست، چندان توجهى به همسر باردار نخواهد داشت. همه این فرآیندها خلاف میل و خواست زن است.
افزون بر موارد فوق، ضرورتى هم براى چندشوهرى وجود نداشته و نمى‏توان یافت، از این‏رو چندشوهرى منفور زن و مرد بوده و طرفدار ندارد.
ادیان و مکاتب نیز همگى به مخالفت با این رسم برخاسته یا حداقل از تأیید آن خوددارى کرده‏اند. متأسفانه در دهه‏هاى اخیر بعضى از فمینیست‏ها و مدافعان حقوق زن به گمان خود به جهت مخالفت با تبعیض و در جهت یکسان کردن حقوق زن و مرد مدعى شده‏اند باید تعدد زوجات براى مرد ممنوع شود یا براى زنان نیز اجازه چندشوهرى صادر گردد!!
«این پیشنهاد [ازدواج زن با شوهر دوم ]تنها مخالف با اصل بردگى زن است. همچنان که یک مال بیش از یک مالک ندارد، زن هم چون بنا به قوانین صریح و ضمنى کشور ما در حکم اموال است، از این‏رو نباید بیش از یک مالک داشته باشد. ما مى‏توانیم بگوییم همچنان که مرد تا چهار زن مى‏تواند داشته باشد، زن هم چون بشر است و با مرد برابر، باید بتواند حقوقى را که او دارد، دارا شود. زن یکى است و مرد یکى. هر دو با هم برابرند. اگر به مردان از لحاظ اینکه مردند، حق داده شده است که تا چهار زن بگیرند، باید زنان هم همین حق را داشته باشند.» (2)
این مدافعان باید چندشوهرى و چندزنى را بیطرفانه مقایسه کرده، اگر در چندزنى مانند چندشوهرى، نفرت زن و مرد را دیدند و ضرورتى در آن نیافتند، آنگاه در صدد نفى این پدیده برآیند.

چندهمسرى‏ مطبوع همه
چندهمسرى بر خلاف چندشوهرى در طول تاریخ و در غالب ملت‏ها وجود داشته و ادیان بزرگ نیز آن را جایز شمرده یا از انکار و نپذیرفتن آن خوددارى کرده‏اند.

ویل دورانت مى‏گوید:
«علماى دینى [مسیحى‏] در قرون وسطى چنین تصور مى‏کردند که تعدد زوجات از ابتکارات پیغمبر اسلام است، در صورتى که چنین نیست و در اجتماعات ابتدایى جریان چندهمسرى بیشتر وفق داشته است.» (3)

گوستاو لوبون مى‏گوید:
«رسم تعدد زوجات ابداً مربوط به اسلام نیست، چه اینکه قبل از اسلام هم رسم مذکور در میان تمام اقوام شرقى از یهود، ایرانى، عرب و غیره شایع بوده است.» (4)
در مغرب‏زمین که اکنون چندزنى قدغن مى‏باشد، ممنوعیتى برخاسته از دین آنها نیست.

جرجى زیدان مى‏گوید:
«در متون دینى مسیحیت نصّى صریح بر ممنوعیت چندزنى وجود ندارد، بلکه کلماتى است که مى‏توان جواز چندزنى را از آنها به دست آورد، لکن از آنجا که در نظر ارباب کلیسا اکتفا به یک زن براى حفظ نظام خانواده بهتر به نظر رسید و از قدیم نیز در دولت روم تک‏ همسرى حاکم بود، پس به خودشان زحمت بررسى نصوص دینى را ندادند تا اینکه به مرور زمان ازدواج با زن دوم حرام محسوب شد.» (5)
به اعتراف کلیسا تا قرن هفتم میلادى، چندزنى بین مسیحیان وجود داشته و «لوتر» هم در اعتراض خود به مسیحیت گفته که چندزنى به امر خدا حرام نشده است. (6)
متأسفانه غربیان تعدد همسر را در قانون و بر صفحه کاغذ ممنوع شمرده ‏اند، ولى در عمل هر مرد علاوه بر زن رسمى و قانونى خود چندین زن غیر رسمى و معشوقه دارد. این اعتراف گوستاو لوبون است:
«رسم وحدت زوجه رسمى است که ما آن را فقط در کتاب‏هاى قانون می بینیم و الا خیال نمى‏کنم بشود این را انکار کرد که در معاشرت واقعى اثرى از این رسم نیست.» (7)

علل رواج و دوام چندهمسرى‏
چرا چندهمسرى در دوران‏هاى بسیار و در محدوده‏هاى گسترده جغرافیایى وجود داشته و دوام یافته در حالى که چندشوهرى نه رواج یافته و نه دوام داشته است؟! براى این پدیده چند دلیل ذکر شده است:
1- زورگویى و تسلط مرد؛ ممکن است با دید سطحى علت رواج و دوام این رسم را زورگویى و تسلط مرد و بردگى زن بدانیم!
شهید مطهرى در نقد این نظریه مى‏گوید:
«من منکر عامل «زور و قدرت» به عنوان یکى از عوامل گرداننده تاریخ بشرى نیستم و هم منکر اینکه مرد در طول تاریخ از قدرت خود علیه زن سوء استفاده کرده، نمى‏باشم اما معتقدم که منحصر کردن عامل‏ها به زور و قدرت مخصوصاً در توجیه و توضیح روابط خانوادگى زن و مرد ناشى از کوته‏فکرى است.» (8)
ایشان اضافه مى‏کند که بنا بر نظریه بالا باید در مواقعى که چندشوهرى معمول بوده - مثل دوره جاهلیت یا مثلاً در قبیله نائیر - بپذیریم که زن فرصت یافته و علیه مرد قدرتى به دست آورده و چندشوهرى را بر او تحمیل کرده است و آن دوران را دوره طلایى زندگى زن بدانیم، در حالى که همه مى‏دانند این گونه نبوده است.
البته چندهمسرى موافق طبع و میل مرد است و مانند چندشوهرى نیست که اغلب زنان از آن روگردان باشند، ولى فقط به سبب اینکه عادتى موافق میل مردها باشد، براى رواج و دوام یافتنش کافى نیست. باید علل محکم‏ترى در جنب این عامل، دوام و رواج آن را تضمین کند. علاوه بر آن مرد براى ارضاى حسّ تنوع‏طلبى و هوسرانى خود دو راه دارد:
اوّل - چندزنى که مرد را نسبت به هر یک از زن‏ها متعهد گردانده و او را از روابط جنسى خارج از چارچوب ازدواج و آزاد با زن‏هاى دیگر منع مى‏کند. در این حال نسبت به زن‏هاى خود و فرزندان احتمالى آنان تکالیفى بر دوش او مى‏گذارد و علاوه بر آن موظف به رعایت عدالت و انصاف نسبت به آنان هم مى‏گردد.
دوم - زن‏بازى آزاد و معشوقه‏گیرى که در آن مرد علاوه بر هوسرانى و عیش، هیچ تعهد و تکلیفى نسبت به زن‏ها و فرزندان احتمالى آنها نمى‏پذیرد و در تعداد معشوقه‏ها هم محدودیتى ندارد.
طبیعى است که حسّ برترى‏طلبى، تسلطخواهى و زورگویى مرد او را به راه دوم سوق مى‏دهد، که امروزه در غرب شایع است و زنان جامعه بیشترین ضربه را از این وضع مى‏خورند، در حالى که راه اوّل تضمین‏کننده بسیارى از حقوق زنان مى‏باشد و در صورت وجود ضرورت، بسیار پسندیده‏تر از راه دوم است.
2- عادت ماهیانه و محدود بودن دوره فرزندزایى زن را هم از علت‏هاى روى آوردن مرد به چندهمسرى شمرده‏اند. باید گفت: گرچه این عوامل تأثیر دارد، ولى عامل اصلى نمى‏تواند باشد.
3- فزونى شمار زنان آماده ازدواج نسبت به مردان آماده ازدواج؛ این عامل مهم‏ترین و اصلى‏ترین عامل پیدایش و دوام چندهمسرى است. اگر تعداد زنان آماده ازدواج بیش از مردان آماده ازدواج باشد:
أ) باید با اجراى قانون تک‏ همسرى، شمارى از زنان را از داشتن همسر شرعى و قانونى محروم کنیم و آنان را به سرکوب غرایز طبیعى جنسى امر نماییم؛
ب) به آنان اجازه روابط نامشروع با مردان زن‏دار بدهیم، که هر دو راه غلط است و پیامدهاى وخیم فردى و اجتماعى دارد؛
پ) با وجود شرایطى به بعضى مردان توانمند از لحاظ روحى، ایمانى و اقتصادى اجازه چندهمسرى بدهیم.
به حکم عقل و منطق اجازه مشروط چندهمسرى دادن به مردان، بسیار بهتر و پسندیده‏تر از محکوم کردن زنان به محرومیت از پیوند زناشویى یا روا دانستن روسپیگرى و فساد است. اجازه تعدد زوجات در حقیقت نهادن تکلیفى بر دوش مرد به سود همسر و زنانى است که همسر ندارند، زیرا با رواج تعدد زوجات (چندهمسرى) هم زنانى که شوهر ندارند، همسردار شده و از مواهب و کامجویى‏هاى غریزى مشروع بهره‏مند مى‏گردند، هم زنان شوهردار از شکار شوهران‏شان توسط معشوقه‏ها ایمن مى‏شوند و زندگى‏هاى خانوادگى استوارى مى‏یابد. در این فرض، قانون چندهمسرى بیش از آنکه به نفع مردان باشد، به نفع زنان است.

گریزناپذیرى جواز چندهمسرى‏
اما آیا واقعاً تعداد زنان آماده ازدواج در غالب اوقات بیش از مردان آماده ازدواج است؟ نمى‏خواهیم بگوییم شمار جنس مؤنث به طور کلى بیش از جنس مذکر است بلکه چه بسا در مجموع تعداد آنها مساوى یا حتى شمار مذکرها بیشتر باشد، چنان که چه بسا تعداد پسران نوزاد بیش از دختر به دنیا آمده باشد. مهم است ثابت کنیم تعداد زنان آماده ازدواج بیش از شمار مردان آماده ازدواج است، که خوشبختانه آمارهاى جهانى این امر را اثبات مى‏کند و نشان مى‏دهد که در طبقه آماده ازدواج، غالباً تعداد جنس مؤنث بیش از مذکر است با اینکه در سنین پیش از آن متوازن یا بر عکس بوده و شمار مذکرها مساوى یا بیشتر بوده است. آمارهاى جهانى نشان مى‏دهد تعداد ذکور و اناث تا حدود بیست سالگى - که شروع سن ازدواج مى‏باشد - معمولاً متوازن مى‏باشد اما از این سنین به بعد شمار زنان رو به فزونى مى‏گذارد. «اشلى مونتاگو» در کتاب «زن جنس برتر» به این حقیقت اعتراف مى‏کند:
«در سراسر عالم پیوسته میزان زنان آماده ازدواج بر مردان فزونى دارد. آمارگیرى سال 1950 نشان داد که زنان آماده ازدواجِ آمریکا به اندازه یک میلیون و چهارصد و سى هزار تن بر مردان افزایش دارد.» (9)
علت افزایش در سنین ازدواج را دو عامل برشمرده‏اند:
اوّل: تلفات مردها در این سنین بیش از زنان است، زیرا غالب تلفات انسانى ناشى از جنگ‏هاست که مردان حضور آشکارتر و گسترده‏ترى در آن دارند و تلفات ناشى از کارهاى سخت نیز بیشتر دامنگیر مردان است، چنان که در تلفات ناشى از حوادث نیز مرگ و میر مردان بیشتر است.
دوم: مقاومت زن‏ها در مقابل بیمارى‏ها بیشتر است و مرگ و میر زنان در اثر بیمارى‏ها بسیار کمتر از مردان مى‏باشد.
با توجه به دو عامل برشمرده در غالب اوقات شمار زنان آماده ازدواج بیش از مردان آماده ازدواج است و این واقعیت اجتماعى، گریزناپذیرى جواز تعدد زوجات را نشان مى‏دهد.


پى‏نوشتها:
1) نظام حقوق زن در اسلام، ص‏365، به نقل از تاریخ تمدن، و نیز ص‏367، به نقل از روح‏القوانین.
2) همان، ص‏384، به نقل از «انتقاد بر قوانین اساسى و مدنى ایران»، خانم منوچهریان، ص‏34 و 73.
3) همان، ص‏369، به نقل از تاریخ تمدن، ج‏1، ص‏61.
4) همان، ص‏371، به نقل از تاریخ تمدن، ص‏507.
5) کتاب زنان، شماره 27، ص‏150، به نقل از «المرأة و الاسره فى حضاراة الشعوب»، عبدالهادى عباس، ص‏337.
6) همان، ص‏149، به نقل از «تعدد الزوجات فى الاسلام»، ناصح علوان، ص‏16.
7) نظام حقوق زن در اسلام، ص‏372، به نقل از تاریخ تمدن، ص‏507.
8) نظام حقوق زن در اسلام، ص‏377.
9) همان، ص‏406، به نقل از مجله زن روز، شماره 69، ص‏71.




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
دوستدار زهرای مرضیه چهارشنبه 2 دی 1394 ساعت 23 و 23 دقیقه و 55 ثانیه
درود و سلام خداوند به انهایی که خدا را دیدند و محبت اورا در دلهایشان احساس کردند و او را باور کردند .....
بیتا یکشنبه 29 آذر 1394 ساعت 03 و 05 دقیقه و 34 ثانیه
درسته خدای مهربون به عواطف بندش توجه داره و به همین خاطر اگر خانم ها صبور باشن که خدا این نعمت هم به بنده هاش ارزانی داده و اعتماد داشته باش که در مقابل تو عاطفه تو هم در نظر خدا مشهوده و با آمدن هوو مهر و عطوفت خداوند نیز به آن خانه سایه می اندازه .باید قلبت بطلبه این مهر خدایی رو.
به ساربان دوشنبه 9 آذر 1394 ساعت 08 و 54 دقیقه و 39 ثانیه
خدایی که انسان رو به این زیبایی افریده چطور ممکنه به فکر عواطفشون نباشه، من کاری به چند همسری ندارم ولی اخه این چه حرفیه شما میزنید
چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 20 و 20 دقیقه و 45 ثانیه
خدا ، خدای حکیم و مهربانه. حتی اگه من نوعی این رو درک نکنم، همون خدایی که قبل از تولد فرزند شیر را که غذایی گواراست برای او فراهم میکنه. همون خدا فرمان چند همسری داده...
افتاب چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 20 و 18 دقیقه و 32 ثانیه
خدا وند عاطفه زنان رو در نظر گرفته. تعجب میکنم!! فرمودن که عدالت رعایت بشه که دل هیچ زنی نشکنه. دیگه باید چی میفرمودن..
ساربان یکشنبه 1 آذر 1394 ساعت 19 و 19 دقیقه و 21 ثانیه
چرا مطالب وبلاگتون اینقدر مضحکه؟! نمونه ش همین مطلب... همه می دونن که چند همسری متعادلی وجود نداره... چون زنها عاطفی هستند و در چند همسری صد در صد تاکید می کنم بلاشک و صد در صد از لحاظ عاطفی آسیب می بینند... تنها علت تن دادن به چند همسری اجباره... اون بدبخت ها مجبورن.... می فهمی... مجبوووووووووووووور
چون حتی خدا و قرآن هم در چند همسری ارزشی برای عواطف زن قائل نیست. پس بلاشک چند همسری متعادلی وجود نداره و سراسر رنج و غم برای زن ها.... و خوشگذرونی و خوش به حالی برای مردهای بی انصاف و از خودراضی و بی وفاست.... اگر جرات داری پیام های مخالف رو حذف نکن.....ملت که احمق نیستن......همه می دونن که چندهمسری چقدر در بین مردم نفرت انگیزه
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
چرا قضاوت خودتون را به جای ملت می گذارید.
همین امشب یه خانومی تماس گرفت برای همسرش زن دوم بگیره و خیلی علاقمند بود که یه هم زنی پیدا کنه که با هم رفیق باشند.
چندی قبل یه خانوم دیگه همینطور خودش رفت برای همسرش خواستگاری
چند وقت قبل تر یه خانوم با اشکی بر لب می گفت چرا شیعه در اقلیته تو رو خدا از شوهرم بخواهید که قبول کنه زن دوم بگیره بخدا من دوست دارم. و موارد زیادی دیگر که هستند در جامعه و خیلی بزرگوار هستند.
بله افرادی هم هستند که نفسشان رو میبینند و می گویند نمیشه!!! مگه میشه!!!! مگه داریم!!!!
افتاب جمعه 22 آبان 1394 ساعت 16 و 25 دقیقه و 48 ثانیه
اگر خانم های اول اندکی از خودخواهی خودشون صرف نظر کنن، زنان بی سرپرست تو جامعه رها نمیشن . ما فساد جنسی و بدحجابی رو تو جامعه میبینیم و توجه نداریم که شاید بخشی «نمیگویم همه» از ناهنجاری های جنسی و بی حجابی، به خاطر من ، نوعی ایجاد شده . که فقط میخام شوهرم برای خودم باشه و باعث میشم ، زنهای دیگه از نعمت شوهر برخوردار نشن و این طور خود رو زینت بدهند ودر جامعه ظاهر بشن و باعث رواج معشوقه گری میشن. یعنی همون حرف شهید مطهری عزیز.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا