تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - چرا مردها همسر دوم میگیرند؟
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 22 آبان 1394
نظرات

چرا مردها همسر دوم میگیرند؟

مردها و ازدواج مجدّد

راز اینکه زنان حاضر مى‏شوند با مردهاى زن‏دار ازدواج کنند و «زن دوم» شوند، روشن است؛ با اینکه به طور طبیعى هر زنى دوست دارد با مرد مجرد ازدواج کند و شوهرش مختصِ او باشد، ولى وقتى به دلایل پیش‏گفته زنانى خواهان شوهر وجود دارند که مرد مجرد براى ازدواج نمى‏یابند، به ناچار به «زن دوم» شدن تن مى‏دهند. طبیعى است در غالب این ازدواج‏ها ضرورت، آنان را به این اقدام خلاف میل وادار کرده است.

اما چرا مردها زن دوم مى‏گیرند؟
1- روحیه خوشگذرانى، عدم وفادارى و ناسپاسى؛ متأسفانه برخى مردان بدون توجه به تعهد اخلاقى که هنگام ازدواج به همسر خود سپرده‏اند و بدون توجه به اینکه همدیگر را براى همسرى و همراهى تا آخر عمر انتخاب کرده‏اند، به دنبال برآورده کردن هوس‏هاى خود، به ازدواج دوم اقدام مى‏کنند با اینکه غالب آنان در توان اداره همسر اوّل و فرزندان ضعف و کاستى فراوان دارند، نیز از جهت‏هاى عاطفى، روانى، اقتصادى و... آنان را تأمین نکرده‏اند؛ با این وجود بدون اطلاع همسر اوّل و فرزندان و بدون جلب رضایت و اعتماد آنان یا به رغم نارضایتى آنها - در صورت آگاهى - به ازدواج دوم اقدام مى‏کنند. طبیعى است پس از ازدواج دوم هم رفتارشان با زن اوّل و دوم بر مبناى عدالت و انصاف نبوده، با ازدواج خود تنش بزرگى در زندگى همسر اوّل و فرزندان ایجاد مى‏کنند. چنین ازدواج‏هایى معمولاً با فاصله کمى از ازدواج اوّل شکل مى‏گیرد، حتى معمولاً مرد به ازدواج دوم بسنده نکرده، در صدد ازدواج سوم و چهارم مى‏باشد. این گروه «ذوّاق = چشنده‏ هایى» هستند که رسول خدا (ص) ملعون بودن آنان را اعلام فرموده ‏اند. (1) متأسفانه در جامعه بیشتر ازدواج دومى‏ها از این نوع هستند.

2- نداشتن زندگى آرام و دلنشین با همسر اوّل؛ متأسفانه بعضى زن و شوهرها با هم مشکل دارند و زندگى آنان از شیرینى و دلچسبى لازم برخوردار نیست. در این زندگى‏ها، مردها بدون اینکه براى حل مشکلات اهتمام ورزند و در ایجاد صفا و صمیمیت و همگرایى با همسر اوّل کوشش کنند، با ازدواج دوم مشکل خودشان را حل کرده و همسر اوّل را در مشکل و سختى تنها مى‏گذارند که این اقدام جوانمردانه نیست.

3- مشکل دارا بودن همسر اول؛ گاهى همسر اول به دلایلى از انجام وظایف همسرى و مادرى به طور ایده‏آل ناتوان است و در عین حال حاضر نیست از مرد زندگى‏اش جدا شود و بودن «هوو» در کنار خود را مى‏پذیرد و مرد وى نیز با توجه به وجود مشکل و توافق همسر، به ازدواج دوم اقدام مى‏کند.

4- اقدام ایثارگرانه؛ در مواردى نیز در ازدواج دوم مرد، هیچ کدام از دلایل پیش‏گفته عامل اصلى نبوده بلکه مرد و همسر اوّلش نسبت به معضل و مشکل «زنان در سنّ ازدواج» (که از یافتن همسر مجرد ناامید هستند و چاره‏اى جز «همسر دوم» شدن یا سرکوب غرایز یا انحراف ندارند) احساس مسئولیت مى‏کنند و هر دو یعنى زن با موافقت و مرد با ازدواج، براى حل مشکل آنها اقدام کرده و از سر احساس مسئولیت، اقدام ایثارگرانه‏اى را پیش مى‏گیرند. این اقدام توسط زن و مرد، ایمان و تقواى بالایى را مى‏طلبد زیرا از طرف زن با پذیرفتن «هوو» و شریک همراه است (که خلاف میل و به غایت مشکل است) و از طرف مرد با مسئولیت‏هاى شرعى و اخلاقى فراوان زیرا مرد براى انجام ازدواج صحیح دوم، باید اوّلاً حرمت همسر نخستش را کاملاً حفظ کند و از خدشه‏دار شدن کرامت و شخصیتش پرهیز نماید، نیز عدالت و انصاف را رعایت کند و در مسائل عاطفى، روحى و اقتصادى بار دو خانواده را به دوش بگیرد و... پذیرفتن چنین مسئولیتى و انجام آن به طور صحیح کار مشکل و طاقت‏فرسایى است که بسیارى از آن گریزانند.
چون اقدام به ازدواج دوم براى حل معضل مذکور لازم است، گاه واجب کفایى است که بعضى زن و مردها باید با هم و ایثارگرانه بدان رضایت دهند، تا علاوه بر کسب فضیلت و ثواب بسیار، سلامت جامعه و زمینه استحکام خانواده‏ها را فراهم سازند. (2)
آنچه سبب منفور شدن ازدواج مجدد در جامعه و بخصوص نزد زنان شده، مشاهده ازدواج‏هاى مجددى است که عامل اوّل و دوم در آنها نقش اصلى را داشته، مرد بدون توجه به خواست، شخصیت، کرامت، فداکارى و زحمات فراوان همسر اوّلش، به ازدواج دوباره اقدام نموده، زن نخست و فرزندانش را در وضع نابسامانى رها کرده، خود در پى عیش و نوش با همسر دوم رفته است! طبیعى است در چنین وضعى همسر اوّل احساس شکست، تنهایى و بى‏اعتمادى مى‏کند و با مشکلات فراوان روحى و مادى روبه‏رو مى‏گردد و نسبت به حکم جواز ازدواج مجدد بدبین مى‏شود و متنفر مى‏گردد، سپس بدبینى و نفرت را به دیگران منتقل مى‏نماید.
براى زن هیچ چیز ناراحت‏کننده و کوبنده‏تر از آن نیست که مورد تحقیر شوهر واقع گردد و احساس کند نتوانسته قلب شوهر را تسخیر کرده و در اختیار خود نگهدارد و ببیند دیگرى آن را تصاحب کرده و او را کنار زده، محبوب و معشوق شوهرش گردیده است. اما اگر زن اوّل بداند شوهرش با توجه به «مجوز» شرعى (که ناشى از ضرورت گریزناپذیر اجتماعى است) به ازدواج دوم اقدام کرده و پیش از ازدواج، او را از این ضرورت گریزناپذیر و واقعیت اجتماعى آگاه و توجیه کرده، دغدغه او برطرف مى‏شود، چنان که اگر مطمئن باشد رو آوردن شوهرش به چندهمسرى به معناى پشت کردن به او نیست، بلکه بر احترامات و عواطف خود نسبت به او و فرزندانش افزوده است، و باور داشته باشد براى او هم در همراهى با شوهرش ثواب عظیم است، چون به وظیفه اجتماعى و کفایى عمل کرده، با خیال راحت، ازدواج دوم را مى‏پذیرد، در این صورت مى‏داند شوى خود را هم در عمل به واجب یارى داده و مستحق ثواب عظیم گشته است. چنان که بنا بر روایات همنشینى با همسر حضرت ایوب علیه‏السلام در بهشت نصیب او مى‏شود، چه اینکه آن بانو نیز شوى گرامى‏اش را در تحمل مصیبت‏هاى بزرگ و گرفتارى‏هاى سنگین همراهى کرد و او را ترک نکرد. در این صورت نه تنها ازدواج دوم همسرش کانون زندگى او را به تلاطم نخواهد انداخت و متلاشى نخواهد کرد، که در سامان یافتن یک خانواده محروم و برخوردارى از عواطف همسرى و پدرى شریک شده و در رفع سوء تفاهم اجتماعى نسبت به «جواز تعدد زوجات» کمک خواهد کرد.

اقدام‏هاى پیشگیرانه از رواج تعدد زوجات‏
همان گونه که مطرح شد «جواز تعدد زوجات» به جهت ضرورتى اجتماعى و گریزناپذیر، وضع شده اما اصل بر تعادل خانواده است نه تک‏ همسرى است و البته جز در مواقع لزوم و تعادل نباید به ازدواج دوم اقدام ورزید. استحکام خانواده در وفادار ماندن زن و مرد نسبت به یکدیگر است و چنانچه جز شرایط ضرورت و ایثار در امر چند همسری دخیل باشد باید تا حد امکان زمینه‏ هاى چندهمسرى را رفع کرد و یا با اقداماتى تنش‏هاى ناشى از آن را کاهش داد از جمله:

1- با اجراى عدالت اجتماعى و زمینه‏ هاى کار و اشتغال و تأمین مسکن براى همه جوانان امکان ازدواج را فراهم ساخت تا به تشکیل خانواده اقدام کنند. تن ندادن جوانان پسر به ازدواج به دلایل اقتصادى، دختران جوان را از امکان ازدواج با مجردها نومید کرده و به سوى ازدواج با مردان زن‏دار سوق میدهد.

2- دفاع از آزادى دختران در انتخاب همسر تا پدر، برادر یا سرپرست آنان نتواند براى رسیدن به منافع مادى، دختران را به عقد مردان ثروتمند زن‏دار در آورند.

3- از بین بردن عوامل تحریک و تهییج و اغواگر و خانه‏ خراب‏ کنى که مردان و زنان را به عیاشى و هوسرانى سوق داده و حتى زنان شوهردار را به خانه بیگانه مى‏کشد.

4- روشن کردن شرایط ازدواج مجدد و ایجاد فرهنگ صحیح و پشتیبانى روحى - معنوى و حتى مادى از افرادى که به ازدواج مجدد صحیح اقدام مى‏کنند، بخصوص حمایت از همسران فداکار آنها تا حرمت اجتماعى آنان نه تنها خدشه‏دار نشده بلکه رشد یابد و بتوانند با مشکلات این گونه ازدواج‏ها کنار بیایند. البته این اقدام را نباید ترویج‏گرانه پنداشت بلکه اقدامى در جهت پشتیبانى از زنان فداکارى است که به این کار ایثارگرانه و خیرخواهانه اقدام کرده‏اند تا در میانه راه، باورشان کمرنگ نشده، زندگى خانوادگى‏شان منهدم نگردد. نقش دولت، وسایل ارتباط جمعى به ویژه رادیو و تلویزیون و مبلّغان دینى در ترویج صحیح مبانى ازدواج مجدد بسیار تأثیرگذار است.

پی نوشتها:

1) رسول خدا (ص) فرمود: خدا ناخشنود است و لعن مى‏کند هر زن و مرد ذَوّاقى را [که در صدد چشیدن مزه همسر دیگر هستند و بارها به ازدواج اقدام مى‏کنند. ] (کافى، ج‏6، ص‏54).
2) ر. ک، نظام حقوق زن در اسلام، ص‏398 و 411 و 442 - 440.

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
بینام یکشنبه 27 دی 1394 ساعت 10 و 36 دقیقه و 43 ثانیه
راستش من امار دختران سن بالا ومطلقه رو تو اینترنت سرچ كردم بعضی ها میگن پسر كمه نزدیك یه میلیون دختر بی شوهر میمونن بعضی ها هم میگن دو میلیون پسر اضافه هست هركسی یه چیزی میگن ولی كاری به این امار ندارم دورورم كه نگا میكنم اكثر همشون سن بالا وازدواج نكرده هستن مثلا تو همین محیط كارم ازنزدیك هشت خانم فقط سه نفرشون ازدواج كردن پنج نفرشون بالای سیو پنج ومجرد هستن .حالا دیگه كدوم امار درسته یا اشتباه نمی دونم
شنبه 28 آذر 1394 ساعت 08 و 38 دقیقه و 33 ثانیه
وقتی به هم نوع خودت رحم نمیكنی فردای روزگار كه خدای نكرده بیوه یا مطلقه شدی توقعی از جامعه نداشته باش بعضی خانهایی كه همسر دوم میشن (سراغ دارم )زنان مطلقه یا بیوه ایی هستند كه سایه مرد دو زنه رو با تیر میزدن .مورد داشتیم زن بخاطر ازدواج شوهرش طلاق گرفته بعد از چند سال همسر دوم شده .الان كه شوهر داری شكمت سیره .چراباید نگران زنانهای دیگه باشی .حقم داری حرفای ركیك بزنی زهرای سادات
شنبه 28 آذر 1394 ساعت 08 و 10 دقیقه و 17 ثانیه
من وقتی دوربرم نگاه میكنم دختران وزنان بیوه زیادی میبینم كه هنوز ازدواج نكردن .گناهشون گردن زنانی امثال شماست .امام صادق واقعا چه زیبا گفتن كه اگر ایمان زنی رو خواستید بسنجید با هووداری اونرو بیازماید .خیلی از امامان دارای چند همسر بودن نباید این جمله رومیگفتی موجود نر كثیف یا گفتی از حیوانات پسترند حیف از اون اسمی كه واسه خودت انتخاب كردی .بی ایمانی شاخ ودم كه نداره
به زهرای سادات شنبه 28 آذر 1394 ساعت 08 و 00 دقیقه و 31 ثانیه
این چه اصطلاحاتیه بكار میبری مثلا به قول خودتون تو یه خونواده مذهبی وانقلابی بزرگ شدید به یه مرد كه دوتا همسر داره میگی موجود نر كثیف .یعنی اگر شما همسرتون ازدواج كنه مذهبتونو میزارید كنار .بعید میدونم تو یه خونواده مذهبی بزرگ شده باشید .این حرفات نشوندهنده عقدها وبی شخصیتی شماست .كسی از شما نخواسته هوو داشته باشی شما بهتره چهار چنگولی به شوهرتون بچسبید هستند زنان با ایمانی كه حتی دراین كار پیش قدم میشن .
جمعه 27 آذر 1394 ساعت 23 و 01 دقیقه و 14 ثانیه
زهرا سادات عزیزم مهم نیست که از نظر بنده خدا چى باشى اگر پیش خدا عزیز باشى پیش همه عزیزى.
توهین نکن خانوم جان.
افتاب به زهراسادات جمعه 27 آذر 1394 ساعت 22 و 38 دقیقه و 50 ثانیه
نمیدونم بهتون چی بگم.دنیا محل ازمایشه. و کوتاهه و میگذره. احکام خدا همه زیباست. ه. اگه مردی میخاست میتونست بره دو روز با یکی باشه و بعد ولش کنه. ولی وقتی داره بار دوزندگی رو به دوش میکشه یعنی مرده. زنهای دوم هم انسانن و شریف، میزان و ارزش هرکس در برابر خدا تقوای اوست. . ما زن افریده شدیم ونه پلیس بالاسر شوهرامون.
دوستدار زهرای مرضیه پنجشنبه 26 آذر 1394 ساعت 00 و 13 دقیقه و 18 ثانیه
سلام ودرود به همگی و به اقا یا خانم بی نام...ذینداری ما به ظاهر مسلمونا فقط مال روزاییه که همه چی آروم باشه و همه کس و همه چیز موافق امیال و خواسته های ما باشن حتی اگه اون چیز فرمان خدای مهربون باشه ولی در تناقض با خواسته های ما دیگه اونجا خدا خیلی کمرنگ میشه و دیگه صبغه الله (رنگ خدایی) معنایی نداره
سه شنبه 24 آذر 1394 ساعت 09 و 49 دقیقه و 52 ثانیه
مشكل اكثریت ما اینست كه همه صحبت از دین و خداپرستی و اطاعت از دستورات الهی می كنند
ولی وقتی در مقابل انجام دستورات خدا قرار می گیرند و می بینند كه ازدواج مجدد مرد با چند زن . مشروعیت الهی دارد
تن به این خواست نمی دهند !!!
دوستدار زهرای مرضیه جمعه 22 آبان 1394 ساعت 21 و 18 دقیقه و 11 ثانیه
سلام علی ال یاسین...و سلام به شما خانم آفتاب و درود بی پایان خداوند بر زنانی از جنس شما که خدا را باور کرده اید و دانسته اید که او بی حکمت کاری نمیکند و او حکیم ترین حکیمان است
افتاب جمعه 22 آبان 1394 ساعت 16 و 45 دقیقه و 25 ثانیه
یک زن که مظهر مهر وعطوفت هست ، اگه با وجدان خودش خلوت کنه و خودشو جای زنی بذاره که از نعمت همسر بی بهرست و یقین هم داشته باشه که باازدواج دوم وامدن زن جدید،محبت همسرش به او کاسته نمیشه، اون وقت میتونه و دلش راضی میشه یه اقدام ایثار گرانه انجام بده.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا