تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - توصیه‏ هایى به مردان داراى دو همسر و زنان آنان‏
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 22 آبان 1394
نظرات




توصیه‏ هایى به مردان داراى دو همسر و زنان آنان‏

1- متأسفانه نگاه به ازدواج موقت و مجدد، پنداشت غلطى است و غالباً به شهوترانى مرد تفسیر مى‏شود، در حالى که در این گونه ازدواج‏ها دو فرد وجود دارد: یکى مردى که ازدواج کرده و ما عمل او را به شهوترانى تفسیر مى‏کنیم؛ دوم زنى که همسر دوم یا موقت شده است. بیشتر این زن‏ها نه از باب شهوترانى بلکه از سرِ ضرورت و نیاز بدین گونه ازدواج تن داده ‏اند. اما اینکه این ازدواج‏ها را شهوترانى تفسیر مى‏کنیم، بدان جهت است که به طرف دوم اصلاً توجه نداریم، در حالى که اگر به او هم توجه کنیم، دیگر این ازدواج را شهوترانى محض تفسیر نمى‏کنیم.
متأسفانه مخالفان ازدواج موقت و مجدد که غالباً از زنان هستند، به طرف دوم این گونه ازدواج‏ها (که از صنف خودشان هستند و نیاز و ضرورت آنان را به پذیرش ازدواج با مرد زن‏دار واداشته) توجه نمى‏کنند و این اقدام را فقط چماقى علیه مردها مى‏سازند. اگر مخالفان در عالَم ذهن، خود را به جاى زن دوم یا زن موقت بنهند و نیاز و ضرورت کار او را بررسى نمایند، به طور حتم قضاوت‏شان راجع به ازدواج موقت و مجدد تفاوت خواهد کرد. اما متأسفانه اغلب اوقات مردها نه به خاطر رعایت ضرورت اجتماعى بلکه به جهت هوسرانى یا نجات یافتن از مشکلات زندگى با همسر اول و بدون رعایت شرایط، به ازدواج دوباره اقدام مى‏کنند و آن را حق خود مى‏دانند و با این بینش و اقدام بحران مى‏آفرینند.
2- مردى که قصد ازدواج مجدد دارد سعى کند ابتدا به خوبى وضع زندگى، درآمد، توان، تحمل و اخلاق خود را بسنجد و ببیند آیا درآمد کافى براى اداره دو زندگى را دارد؟ آیا توان تحمل مشکلات دو زندگى را دارد؟ آیا مى‏تواند اختلافات احتمالى را مدیریت و برطرف کند؟ تا زمانى که مطمئن به توانمندى مادى، معنوى و روحى خود نشده، از اقدام به ازدواج مجدد خوددارى ورزد.
3- در صورت توانمندى شخصى براى ازدواج مجدد و وجود احتیاج و ضرورت براى اقدام به آن، ابتدا سعى کند همسر اوّل و فرزندانش را قانع کند، آنگاه به ازدواج دوم اقدام نماید. ممکن است گفته شود همسر اول و فرزندانش قطعاً به ازدواج مجدد راضى نخواهند شد و پنهان بودن آن و آگاه نشدن آنها از ازدواج دوم، برایشان بهتر است. اما پنهان کردن ازدواج دوم براى همیشه غالباً ناممکن است و بالاخره پس از مدتى آشکار مى‏گردد. اگر با آنان منطقى و مستدل صحبت شود و نیاز مرد یا نیاز زنى که مى‏خواهد همسر دوم شود، یا نیاز فرزندان او به داشتن سرپرست و ارزش این اقدام به خوبى روشن شود، همسر نخست و فرزندان در بسیارى از موارد راضى خواهند گشت؛ البته به شرط اینکه حرمت و جایگاهشان خدشه‏دار نشود و از پدر و شوهر محروم نگردند و...، اما بر فرض که راضى نشوند، مرد موفق به ازدواج دوم نشده، تکلیف خیرخواهانه از دوش او برداشته شده، این وضع خیلى بهتر از آن است که مخفیانه ازدواج کند و پس از مدتى همسر اوّل و فرزندان آگاه شده، ساز ناسازگارى را کوک و مرد را مجبور کنند یکى از دو همسر را طلاق دهد. در نهایت نه تنها کار مفیدى انجام نداده بلکه خود، خانواده‏اش و خانواده دیگرى را به زحمت انداخته و آبرویشان خدشه‏دار گردیده است.
زنانى که همسرشان مخفیانه ازدواج مجدد کرده، وقتى پس از مدت‏ها خبردار مى‏گردند، به شدت روحیه‏ شان در هم مى‏ریزد و حرمت‏شان جریحه‏ دار مى‏شود. اینان اقدام همسر به ازدواج مجدد بدون اطلاع را خیانت به خود مى‏شمرند و حاضر نمى‏شوند با این مسئله کنار بیایند و بسیارى جز طلاق و جدایى از همسر را نمى‏پذیرند، در حالى که اگر از ابتدا در جریان قرار مى‏گرفتند و لزوم یا علت ازدواج مجدد براى آنها بیان مى‏شد، به احتمال زیاد قانع مى‏شدند و مى‏پذیرفتند و هیچ گاه شوهر خود را خیانتکار نمى‏شمردند و نفرت از او در قلب‏شان جا نمى‏گرفت.
 4- مردانى که ازدواج مجدد مى‏کنند باید بدانند همسر اوّل آنان از حرمت و جایگاه ویژه‏اى باید برخوردار باشد، زیرا در ابتداى زندگى که مرد نه نام داشته و نه مال و مقام، نیز خیلى چیزهاى دیگر نداشته، با امید فراوان زندگى با او را پذیرفته و دوران سختى را با مرد پشت سر نهاده و فداکارى‏هاى فراوان کرده‏اند اما حالا که به هر دلیل مرد، زن دومى گرفته، نباید ببیند که جایگاه و حرمتش خدشه‏دار شده و نورسیده‏اى در رتبه و درجه او قرار گرفته یا نزد شوهر محبوب‏تر از او شده است!
مردانى که ازدواج مجدد مى‏کنند سزاوار است به سیره رسول خدا (ص) بنگرند که همسر اوّلش حضرت خدیجه (س) را هیچ گاه فراموش نکرد و همیشه از او به خوبى و خوشى یاد مى‏کرد، به طورى که مورد حسادت عایشه قرار گرفت. عایشه مى‏گفت که خدیجه زن سالخورده‏اى بود که با پیامبر ازدواج کرد، در حالى که من دختر و جوان و رعنا هستم، پس چرا باید پیامبر همیشه به یاد خدیجه باشد و با اینکه من با همه این ویژگى‏ها در کنار او هستم، از خدیجه غافل نشود؟! از این‏رو به اعتراض گفت: چرا هر گاه نام خدیجه را مى‏برى، اشک از چشمانت جارى مى‏شود، در حالى که او پیرزنى بیش نبود؟!
رسول خدا (ص) جواب داد:
«آنگاه که همه شما مرا دروغگو شمردید، او مرا راستگو شمرد و آنگاه که همگى شما به من کفر ورزیدید، او به من ایمان آورد و در تنگناى مالى، تنها او مرا شریک دارایى بى‏حسابش گردانید و برایم بچه آورد، در حالى که شما عقیم هستید.» (1)
آرى، مردى که زن دوم مى‏گیرد، باید توجه داشته باشد که زن اوّلش در چه وضعى او را پذیرفته و چگونه سختى‏هاى فراوان زندگى در ابتداى پیوند زناشویى را تحمل کرده، چنان که مادر فرزندانش مى‏باشد و... پس نباید حالا با ازدواج دوم، از مقام خود تنزل یابد و دیگرى بر او پیشى گیرد و....
چنین مردانى باید سعى کنند پس از ازدواج دوم به همسر اوّل و فرزندان او توجه، محبت و عنایت بیشتر نشان دهند تا آنان احساس و لمس کنند پدر و همسر را با ازدواج دوم نه تنها از دست نداده بلکه ازدواج دوم براى آنان نیز مبارک بوده و توجه، مهر و عنایت پدر و همسر نسبت به پیش از ازدواج دوم نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر شده است.
زن دوم هم باید توجه داشته باشد که حرمت زن اوّل خدشه‏دار نگردد و احساس تحقیر نکند و همیشه قدردان او باشد که اجازه داده همسرش با او ازدواج کند و سهمى از توجه و محبت همسر خود را به وى بخشیده است، حتى اگر گاه و بى‏گاه رفتار ناپسندى از همسر نخست شویش مى‏بیند، چشم‏پوشى کند، زیرا بالاخره او هم انسان است و سهمى از توجه همسر خود را که تا به حال فقط متعلق به خودش بود، به او بخشیده اما به رغم کار خداپسندانه او متأسفانه اطرافیان و اجتماع او را سرزنش مى‏کنند و نفس خودش هم گاهى طغیان مى‏نماید و اختیار از کف مى‏دهد و اقدامات ناپسندى نسبت به همسر دوم و شوهرش مرتکب مى‏گردد. در چنین مواقعى همسر دوم باید او را معذور بداند و از عمل زشت او چشم‏پوشى کرده، خاطره آن را از ذهن خود پاک کند و بر حرمت‏گذارى نسبت به وى اصرار بیشتر داشته باشد. اگر همسر اوّل از جانب شوهر و همسر دوم حرمت و چشم‏پوشى و خویشتن‏دارى ببیند، راحت‏تر مى‏تواند با همسرش همراهى کند و او را در اداره دو خانواده یارى دهد، ولى چنانچه همسر اوّل در نتیجه بى‏حرمتى دیدن، ناسازگارى کند، قطعاً مرد نمى‏تواند به خانواده دوم رسیدگى مطلوب داشته باشد و روز به روز مشکلاتش بیشتر مى‏شود تا مجبور شود یکى از دو زندگى را [که غالباً زندگى دوم است ]رها کند.
زن اوّل باید توجه داشته باشد که زن دوم هم به امیدى با شوهر او ازدواج کرده، پس سعى کند با شویش همراهى کند تا امید زن دوم ناامید نگردد و بداند که خداوند براى ازخودگذشتگى ستودنى او که بخشى از محبت و توجه شویش یعنى عزیزترین شخص زندگى‏اش را به دیگرى داده) پاداش گرانقدرى به او عطا خواهد کرد.
5- بازخوانى معناى عدالت؛ شرط ازدواج مجدد رعایت عدالت و انصاف در رفتار با همسران است. عدالت یعنى «به هر فرد به اندازه شایستگى او عطا کردن». رعایت این امر مستلزم تفاوت است، زیرا غالباً استحقاق و شایستگى‏ها هم‏اندازه نیستند. اینکه «عدالت همیشه به معناى تساوى نیست» یک اصل پذیرفته شده است. با توجه به تفاوت استحقاق زن اوّل و دوم، رعایت عدالت به معناى یکسان‏نگرى و رعایت تساوى و برابرى بین آنان در همه امورنیست. زن اوّل زمانى وارد زندگى مرد شده که او در بدترین وضع مادى قرار داشته، با فداکارى‏اش موجبات ترقى مرد در امور مادى و معنوى را فراهم آورده، حالا که به مقام، ثروت و اعتبار اجتماعى رسیده، زن دوم از گرد راه مى‏رسد و مى‏خواهد از امتیازات زن اوّل بلکه بیشتر برخوردار شود. طبیعى است در چنین مواقعى زن اوّل احساس ظلم مى‏کند و برآشفته مى‏گردد و تنش ایجاد مى‏شود. (2)
در این حال تدبیر مرد بسیار کارساز است، مثلاً مى‏تواند پیش از ازدواج دوم، مقدارى از اموالش را به نام همسر اوّل کند و خیال او را از تصاحب آنها توسط همسر دوم یا فرزندان او راحت گرداند.
در مورد وقت نیز اگر مردى چهار همسر دائم داشته باشد و بخواهد شب‏ها را با آنان باشد، باید هر شب نزد یک همسر بماند [که فرض چهارهمسرى کمیاب است ]ولى وقتى مردى زن دوم مى‏گیرد، هر کدام از زنان یک شب از چهار شب را حق دارد و دو شب دیگر در اختیار مرد است. او مى‏تواند استحقاق و حرمت زن اوّل را رعایت کرده و دو شب دیگر را نزد همسر اوّل باشد و بدین گونه موجبات رضایت و همراهى او را فراهم کند. بیشتر کردن سهم او مخالف عدالت نیست. (3) در حقیقت شرط تعدد زوجات آشفته نساختن حال و روز همسر اوّل است که احساس بى‏پناهى، شکست، تحقیر و از دست دادن سرمایه و دارایى نداشته باشد.
6- همسر اوّل باید توجه داشته باشد که پس از ازدواج دوم شوهرش، چنانچه با او ناسازگارى کند و محیط خانه را ناآرام سازد، به دور شدن همسرش از خودش کمک کرده است، در حالى که مى‏تواند با تسلط بر خود، هنگام حضور همسر، از او به خوبى پذیرایى کند و موجبات دلگرمى‏اش را فراهم نماید، تا به سوى همسر دوم رانده نگردد.
7- ازدواج موقت یک حکم ضرورى است، یعنى براى اوضاعى خاص وضع شده، افرادى که همسر دائم دارند و همسر آنها توان برآورده کردن تقاضاى غریزى آنان را دارد، حتى‏الامکان نباید بدان اقدام نمایند و موجبات گسست روابط خانوادگى را فراهم آورند. به روایات زیر توجه کنید: امام رضا (ع) فرمود:
«متعه و ازدواج موقت براى افرادى که همسر دائم ندارند [و نمى‏توانند همسر دائم بگیرند] و نیاز آنان با همسر دائم برطرف نشده، حلال و مباح است اما کسانى که همسر دائم دارند فقط زمانى که [به علت مسافرت یا به جهات دیگر] از همسرشان دور هستند، به ازدواج موقت اقدام کنند.» (4)
آن بزرگوار خطاب به بعضى از یاران خود نوشت:
«بر ازدواج موقت اصرار نداشته باشید. بر شما لازم است بر ازدواج دائم به عنوان سنت رسول خدا، پس با مشغول شدن به ازدواج موقت از همسران خود غافل نگردید که آنان کافر شوند و از این حلال و حکم خداوند بیزارى بجویند و اجازه‏دهنده آن را نفرین کنند و ما را دشنام دهند.» (5)
«مفضل» در محضر امام صادق (ع) شرایط فراوان براى جواز متعه را این گونه برشمرد:
اى مولاى من، شما به ما امر کرده‏اید که با زنان فاحشه ازدواج موقت نکنیم همچنین زنانى که به فساد مشهورند یا دیوانه‏اند؛ و اینکه زن آماده براى ازدواج موقت را ابتدا به فحشا دعوت کنیم و اگر اجابت کرد، بدانیم که متعه او جایز نیست و پیش از متعه کردن از او بپرسیم که آیا شوهردار یا حامله یا عِدّه‏دار است؟ اگر این گونه نبود، متعه او جایز است و.... (6)
روایات بیانگر استحباب متعه و دعوت بدان، ناظر به یک امر سیاسى است. چون از جانب خلیفه دوم به ناحق جواز متعه ردّ شد و حلال خداوند حرام شمرده شد و منع خلیفه دوم به عنوان یک قانون مشروع دائم مورد پذیرش قرار گرفت، امامان (ع) براى مبارزه با این بدعت، و براى جلوگیرى از پذیرش آن، شیعیان را به انجام متعه ترغیب و تشویق کردند تا این «سنت متروکه» احیا گردد و حلال خداوند حرام شمرده نشود. (7) بنابراین در جامعه اسلامى شیعى که این سنت حرمت ندارد، نباید مردها با استناد به روایاتِ تشویق، بدون وجود ضرورت و لزوم به متعه اقدام کنند و موجبات ناآرامى و تشویش و اختلاف در زندگى خانوادگى را فراهم آورند.
امید است با تصحیح باورها و روش‏ها در ازدواج مجدد و موقت، چالش‏هاى پیشامده را کاهش داده و آثار زیانبار آن را مهار کنیم.

در پایان از برادر عزیزم جناب اقای علمدار که مقالات زیباییی را برای ما ارسال کردند تشکر می نمایم و این سه مقاله اخیر از زحمات این برادر بزرگوار بود خداوند به ایشان و خانواده محترمشان اجر دنیا و آخرت عنایت فرماید ا شاءالله.

پی نوشتها:

1) بحارالانوار، ج‏8، ص‏16؛ نقش عایشه در تاریخ اسلام، ج‏1، ص‏93.
2) کتاب زنان، شماره 27، ص‏170.
3) امام خمینى، تحریرالوسیله، ج‏2، ص‏288.
4) وسائل‏الشیعه، ج‏21، ص‏22. «هى حلال مباح لمَن لم یغنه اللَّه بالتزویج فلیستعفف بالمتعة فإنْ استغنى عنها بالتزویج فهى مباح له اذا غاب عنها».
5) همان، ص‏23. «لا تلحوّا على المتعه إنّما علیکم إقامة السنة فلا تشتغلوا بها عن فرشکم و حرائرکم فلیکفرن و یتبرّین و یدعین على الآمر بذلک و یلعنونا».
6) مستدرک‏الوسایل، ج‏14، ص‏479.
7) ر. ک، نظام حقوق زن در اسلام، ص‏82.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
جمعه 24 دی 1395 ساعت 00 و 46 دقیقه و 38 ثانیه
با اینکه به هیچ عنوان با چند همسری موافق نبوده و نخواهم بود ولی نسبت به بقیه مقالات منصفانه تر بود ولی به هیچ عنوان ازدواج مجدد از هر نوع قابل دفاع نیست لطفا نظرات مخالف رو بگذارید
به اقای خراسانی جمعه 27 آذر 1394 ساعت 09 و 38 دقیقه و 25 ثانیه
چند تا سوال واسم پیش اومده1 . ایا تعدد زوجات در زمان كنونی لازمه2 .فرض كنید مردی بخواد با زن بیوه یا یه مطلقه ازدواج كندبا رضایت همسر اول از كجا بدونه این كارش از رو هوسبازی نیست .از نظر مادیات باید در چه سطحی باشه اگر همسر دوم وضع مالی مناسبی داشته باشه مثلا صاحب یك منزل باشه ومرد هم درامد متوسطی داشته باشه ایا كافی است .
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
لزوم این حکم الهی در همه زمانها هست چرا که توازن جمعیت پشت ازدواج خصوصا بالای 30 سال هیچوقت برابر نیست. در هر زمانی کم و زیاد می شود اکنون هم آمار ها چنین نشان می دهد که بحثش گذشت. مراجعه کنید به موضوع آمارها در همین وبلاگ.
در ثانی لزوم به معنای واجب عینی برای همه افراد نیست بلکه در حدی است که ظلم از زنان بی شوهر برداشته شود لذا هر کس تمکن و عدالت دارد باید اقدام کند.

کسی که ازدواج دوم انجام می دهد همه باید بدانند که اگر هوس بازی باشد می توانست متعه و به کرات و با کمترین هزینه انجام بدهد اما اینکه دارد بار مسئولیت می پذیرد و مادام العمر قبول زحمت یک خانواده دیگر می کند این هوس بازی نیست بلکه رشد انسانیت و مردانگی و شجاعت در اوست. حال با این ازدواج به تمتع بیشتر هم می رسد و در آن شکی نیست. تمتع فقط برای مرد نیست بلکه به همان مقدار هم زن مستفیض است. لذا نباید فقط مرد را متهم به هوس بازی کرد. اما با سؤال از اینکه هدف مرد از این کار چیست و مرور شخصیت و رفتار او نشان می دهد که در بیان هدفش صادق است یا اینکه رفتارش گویای هوسبازی است. کمی پرسش و کمی تحقیق از رفتارش در بین افراد دیگر می شود متوجه صداقتش شد.

درباره وضع مالی اینگونه نیست که همیشه مرد تمکنش بسیار زیاد باشد چه بسا بسیاری از والدین ما و خودماها در ابتدای زندگی بسیاری از امکانات و مسکن و ... استیجاری بوده اند حتی خود حضرت امیر علیه السلام در خانه ای اجاره ای زندگی کردند.
در زندگی دوم هم فرقی با زندگی اول ندارد به همان دلیلی که زن اول گرفته شده زن دوم هم گرفته می شود. حال مرد وظیفه دارد که امکانات زندگی را فراهم کند و تلاش می کند.

حضرت خدیجه سرمایه داشت و پیامبر یتیم و بی سرمایه بود تمام سرما یه اش را هزینه پیامبر کرد. این ایثار هیچ ضرری ندارد وقتی زندگی بر معیارهای اصیل انسانی و الهی بنا می شود که عبارتست از عشق و محبت و تعهد و اخلاق نیک و وظیفه شناسی و غیرت و ..
اما بسیار از زندگی ها بر اساس مقدارها شکل میگیرد اما اینم مقدارها هیچ وقت تمومی ندارد و حرص و طمع را زیاد می کند و دامنه اختلاف را بالا می برد و در نهایت طلاق و جدایی است و بی سامانی.
اینکه فرمودید بسیار خوب است و از این کمتر هم می شود زندگی را اداره کرد.
در زندگی توکل به خدا و همت لازم است. و شیرینی زندگی به همین است نه آماده بودن همه رفاهیات.
دوستدار زهرای مرضیه شنبه 7 آذر 1394 ساعت 23 و 08 دقیقه و 59 ثانیه
معلم گفت:ضمایر رانام ببر!
گفتم:من...
من...
من...
من...
من...
من...
من...
معلم گفت:پس بقیه؟!
گفتم:همه رفتند زیارت آقا حسین(ع) و تنها "من" مانده ام...
دوستدار زهرای مرضیه شنبه 7 آذر 1394 ساعت 22 و 59 دقیقه و 42 ثانیه
کار دستم داد آخر قلب ناپاکم،حسین
اربعین،پای پیاده،رفت از دستم که رفت...
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین...
جمعه 29 آبان 1394 ساعت 10 و 04 دقیقه و 31 ثانیه
با سلام
متاسفانه اگه مردی هم پیدا بشه كه دو همسر داشته وزندگی خوبی هم داشته باشه حتی با رضایت همسر اول ازدواج كرده باشه .اطرفیان مخصوصا زنها به زندگیشون خیلی اسیب میرسونن.كلا زنها به خودشون هم رحم نمیكنن .اینقدر به عقلشون نمی رسه كه چند همسری به نفع جامعه وخودشونه .هرجا هم یه فتنه به پا میشه پای یه زن در میونه
دوستدار زهرای مرضیه چهارشنبه 27 آبان 1394 ساعت 06 و 23 دقیقه و 39 ثانیه
سلام علی آل احمد(ص) وسلام به همه دوستان موافق ومخالف... وسلام بر جناب خراسانی عزیز.همه به یقین می دانیم که خداوند کار عبث و غیر حکیمانه انجام نمیدهد و مخالفین قاطع چندهمسری عادلانه و عقلانی به دور از هوا و هوس باید بدانند که ممکن است مصداق آنانی باشند که راه خدا را بر بندگان خدا بستند...کمی به فکر باشیم،مرگ نزدیک است و دستانمان خالی...
آ فتاب یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 09 و 04 دقیقه و 29 ثانیه
مقاله خوبی بود، جای این گونه آموزشها در زمینه بهبود زندگی چند همسری خیلی خیلی خالیه. اگر افرادی که دوهمسری هستن یا قصد دارن که زندگی دوهمسری داشته باشن، آ گاهی در زمینه چگونگی مدیریت کردن زندگی دوهمسری در ابعاد مختلف عاطفی، مالی و .. داشته باشن، شاهد زندگی های موفق و زیبایی از انها خواهیم بود و ااگو و مشوق خوبی هم بقیه افراد جامعه میشن . انسان در هر زمینه از زندگی نیازمند تفکر و آ گاهی هست، تا بتونه در اون زمینه عملکرد موفقی داشته باشه.انشالله که شاهد مقالات بیشتری در این زمینه باشیم.
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
ان شاءالله
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا