تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - دلیل ازدواج‌های متعدد معصومین( علیهم السلام)
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : یکشنبه 24 آذر 1392
نظرات

دلیل ازدواج‌های متعدد معصومین( علیهم السلام)

ازدواج‌های متعدد بعضی از معصومین ـ علیهم السلام ـ به چه دلیل بوده است؟

در پاسخ به این سوال لازم است این نكته یادآوری شود كه: در اسلام، داشتن چهار زن دایم جایز است بنابراین همة‌ افراد می‌توانند با توجه به امكانات خود و شرایط شرعی، تا چهار زن به طور هم‌زمان داشته باشند. امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ با توجه به این حكم شرعی اسلام، حق داشتند كه به طور هم‌زمان تا چهار زن دایم داشته باشند با این وجود ازدواج‌های متعدد معصومین ـ علیهم السلام ـ حتّی در همین گستره‌ای كه شرع اجازه داده است، هیچ‌گاه از روی هوس نبوده و به خاطر برخی مصلحت‌هایی كه به آنها اشاره می‌شود، به ازدواج دوّم و... اقدام می‌نمودند.

برخی از دلایل عمدة ازدواج‌های متعدد برخی معصومین ـ علیهم السلام ـ عبارتند از:

1.     ایجاد رابطة خویشاوندی با قبایل مختلف و گسترش اسلام :

در آغاز كه پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله ـ دعوت به اسلام را شروع نمود، تنها بود و تا مدت‌ها جز عده‌ای محدودی به او ایمان نیاوردند، او بر ضد تمامی باورها و عقاید خرافی عصر و محیط خود قیام كرد. طبیعی است كه اقوام و قبایل بر علیه او بسیج شوند و دعوت او را نپذیرند، یكی از شیوه‌ها و راه‌های توسعه و گسترش اسلام و درهم شكستن اتحاد نامقدس دشمنان این بود كه پیامبر اسلام با قبایل مختلف رابطه و خویشاوندی برقرار كند زیرا محكم‌ترین رابطه در میان عرب، رابطة خویشاوندی محسوب می‌شد و داماد قبیله را همواره از خود می‌دانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را گناه می‌شمردند[1] پیامبر اسلام با هوشمندی هرچه تمام از این روش و تاكتیك استفاده نمود تا با قبایل مختلف رابطة خویشاوندی برقرار نموده در توسعه و گسترش اسلام از آن بهره گیرد.

2.     .الگودهی برای دیگران :

معصومین ـ علیهم السلام ـ برای دیگر مسلمانان الگو بودند. یكی از اهداف آنها در ازدواج‌های مكرّر بیان احكام اسلامی، و نهادینه كردن فرهنگ ازدواج در جامعه بود. در عصر معصومین ـ علیهم السلام ـ ، جامعة‌ عرب به مفاسد و انحرافات اجتماعی و اخلاقی آلوده بودند، امامان ـ علیهم السلام ـ با ازدواج‌های متعدد و مكرّر الگوی عملی برای آنها بودند تا از انحرافات و مفاسد اخلاقی دست بردارند و از طریق ازدواج، نیاز خود را ارضا نمایند. و البته در ازدواج‌های معصومین ـ علیهم السلام ـ نكات بسیار قابل توجهی به نظر می‌رسد كه همه جنبة الگویی دارند، برگذاری ازدواج‌های ساده و آسان و ازدواج با زنان بیوه از آن جمله می‌باشد

3.      حفظ شخصیت زنان و تربیت آنها:

در عصر معصومین ـ علیهم السلام ـ در جنگ‌ها عده‌ای از زنان اسیر می‌شدند و برده می‌شدند و یا با كشته شدن شوهران‌شان بی‌سرپرست می‌شدند و در چنین شرایطی شخصیت اجتماعی آنها به شدت مورد تهدید واقع می‌شد، امامان ـ علیهم السلام ـ برای حفظ شخصیت آن بانوان و یا آزاد شدن اسیران و بردگان، با آنها ازدواج می‌كردند و آنها را تربیت نموده سپس آزاد می‌نمودند[2] به عنوان نمونه به یك مورد اشاره می‌كنم كه ازدواج مجدد فقط برای حفظ شخصیت و آبروی خانمی كه امام با آن ازدواج نمود، بوده است. در تاریخ آمده است كه: عبدالله ابن عامر (بر اثر دسیسة معاویه برای این‌كه همسر او با یزید ازدواج كند). همسرش ام‌خالد را طلاق داد، امام حسن ـ علیه السلام ـ وقتی از جریان مطلع شد و آبروی آن خانم را مورد خطر دید، قبل از آنكه معاویه اقدام كند، با امّ‌خالد ازدواج كرد[3] و به این وسیله شخصیت و آبروی او را از دسترس هوسبازان مصون نگه داشت. بنابراین با نگاهی به شرایط تاریخی و اجتماعی دوران معصومین ـ علیهم السلام ـ و نیز ماهیت ازدواج‌های آنان، به این نتیجه می‌رسیم كه ازدواج‌های مكرّر و مجدد آنان هیچ‌گاه از روی هوس و بدون دلیل نبوده بلكه در طریق تبلیغ و گسترش اسلام صورت گرفته و كاملاً جنبة تربیتی و الگویی داشته است.

 



[1] برای مطالعه بیشتر ر.ك: مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، مدرسه امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ، چاپ دوازدهم، 1374، ج 17، ص 381

[2] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، المكتبة الاسلامیه، ج 46، ص 139

[3] عبدوس، محمد تقی، فرازهایی برجسته از سیرة امامان شیعه، دفتر تبلیغات اسلامی، 1372، ج 2، ص 10.

*با استفاده از نرم افزار «پاسخ» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات مرکز مدیریت حوزه های علمیه


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا