تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - مقصود از عدالت در چند همسری که در آیه «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ» آمده، چیست؟
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : یوسف آل طه
تاریخ : چهارشنبه 17 آذر 1395
نظرات
پرسش
بارها از سوی برخی در تلویزیون، رادیو معارف و ... شنیده شده است که چون مردان نمی‌‌توانند عدالت بین همسرانشان برقرار کنند، در نتیجه نمی‌‌توانند همسر دوم اختیار کنند!... اما متأسّفانه هیچ‌‌گاه شرح و توضیح مناسبی داده نشده است. سؤال این است که، چطور خداوند در قرآن، حکم به چیزی داده که هیچ مردی از انجام آن بر نمی‌‌آید؟! و دقیقاً منظور از رعایت عدالت بین همسران چیست؟

پاسخ اجمالی

از جمله احکام الهی که مورد اتفاق شیعه و سنی می‌‌باشد؛ تجویز تعدّد زوجات و چند همسری است که به طور یقین خداوند حکیم، با در نظر گرفتن تفاوت ساختمان بدن و نیازهاى جسمی و روانى مردان و زنان و ارگانیسم بدنی و روانی دو طرف، آن‌را تشریع نموده و در قرآن کریم فرموده است: «‏و اگر می‌‌ترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌‌پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر می‌‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید. این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى می‌‌کند».
مقصود از این عدالت -که شرط گرفتن چهار زن می‌باشد- این است: دادن نفقه به هر یک از همسران در حدّ شأن آنها، رعایت مساوات در مسائل زناشویی و هم‌‌خوابی و رفتار نیکو و گشاده‌‌رویی به همه همسران بدون فرق گذاشتن بین آنها، نه این‌که نسبت به برخی ابراز احساسات و محبّت نماید و نسبت به برخی دیگر کاملاً بی‌‌اعتنا یا کم توجّه باشد.

پاسخ تفصیلی

برنامه‌ها و احکام الهی، منطبق با فطرت و احتیاجات و نیازهای واقعی بشر جعل شده است که اگر انسان خردمند با دقت نظر در آن اندیشه کند قطعاً به بسیاری از آنها پی می‌برد. از جمله این احکام که مورد اتفاق شیعه و سنی می‌باشد؛ تجویز تعدّد زوجات و چند همسری است که به طور یقین خداوند حکیم، با در نظر گرفتن تفاوت ساختمان بدن و نیازهاى جسمی و روانى مردان و زنان و ارگانیسم بدنی و روانی دو طرف، آن را تشریع نموده و در قرآن کریم فرموده است: «‏وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فىِ الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ‏ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ  ذَالِکَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُوا»؛[1] و اگر می‌ترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر می‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید. این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى می‌کند.
کلمه «مَثنى» بر وزن «مفعل» است و کلمه «ثُلاث» و «رُباع»، بر وزن «فعال» است، و این دو وزن (مفعل و فعال) در باب اعداد، دلالت بر تکرار ماده می‌کند. در نتیجه، معناى «مثنى»، دو تا دو تا و معناى «ثلاث»، سه تا سه تا و معناى «رباع» چهار تا چهار تا است و چون خطاب در آیه به تمامى مردم است، نه به یک نفر، لذا هر یک از این سه کلمه را با حرف «واو»، از دیگرى جدا کرد تا تخییر را برساند و این معنا را افاده کند که هر یک از مؤمنان اختیار دارند در این‌که دو یا سه و یا چهار نفر همسر براى خود انتخاب کنند، از آن‌جا که تمام مردم در این‌جا مخاطب مى‏باشند، عددهاى «دو»، «سه» و «چهار» باید در قالب کلماتى ادا شوند که بیانگر تکرار است که آن کلمات عبارتند از: «مثنى»، «ثلاث» و «رباع».[2]
البته قرآن کریم، گرفتن چند همسر را مشروط به رعایت عدالت، بین همسران قرار داده است و با جمله «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً»، آن را تعدیل نموده و در محور اعتدال، و میانه‌روى در زندگى قرار داده است، چنان‌چه بیم آن رود که نتوانند به این شرط عمل نمایند، تنها باید به یک همسر اکتفا کنند.[3]
بدون تردید «عدالت» در محبت‌هاى قلبى خارج از قدرت انسان است، چه کسى می‌تواند محبت خود را که عواملش در بیرون وجود او است از هر نظر تحت کنترل درآورد؟ به همین دلیل، رعایت این نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آیه دیگر می‌فرماید: «شما هر قدر کوشش کنید نمی‌توانید در میان همسران خود (از نظر تمایلات قلبى) عدالت و مساوات برقرار سازید».[4] زیرا محرّک و انگیزه‌های تمایل قلبی؛ مانند زیبایی، کمالات دینی و شخصیتی یک زن همگی بیرونی و خارج از اختیار مرد است و چیزی که خارج از اختیار انسان باشد مورد تکلیف واقع نمی‌شود.
بنا بر این، محبت‌هاى درونى مادامى که موجب ترجیح بعضى از همسران بر بعضى دیگر از جنبه‌هاى عملى نشود ممنوع نیست، آنچه مرد موظّف به آن است رعایت عدالت در جنبه‌هاى عملى و خارجى است.[5]
از این بیان روشن می‌شود: کسانى که خواسته‌اند از ضمیمه کردن آیه «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» به آیه «وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ» چنین نتیجه بگیرند که تعدّد زوجات در اسلام مطلقاً ممنوع است؛ زیرا در آیه نخست آن را مشروط به عدالت کرده، و در آیه دوم عدالت را براى مردان در این مورد امرى محال دانسته است، سخت در اشتباهند؛ زیرا همان‌طور که اشاره شد عدالتى که مراعات آن از قدرت انسان بیرون است، عدالت در تمایلات قلبى است، و این از شرایط تعدّد زوجات نیست و آنچه از شرایط است عدالت در جنبه‌هاى عملى است.[6] گواه بر این موضوع ادامه آیه است: «تمام تمایل قلبى خود را متوجه یک نفر از آنان نسازید که دیگرى را به صورت بلا تکلیف در آورید»؛[7] یعنى اکنون که نمی‌توانید مساوات کامل در محبت میان همسران خود رعایت کنید لا اقل تمام تمایل قلبى خود را متوجه یک نفر از آنان نسازید که دیگرى را به صورت بلا تکلیف در آورید.[8]
با توجه به مطالبی که ذکر شد؛ مقصود از این عدالت -که شرط گرفتن چهار زن می‌باشد- این است: دادن نفقه به هر یک از همسران در حدّ شأن آنها، رعایت مساوات در مسائل زناشویی و هم‌خوابگی[9] و رفتار نیکو و گشاده‌رویی[10] به همه همسران بدون فرق گذاشتن بین آنها، نه این‌که نسبت به برخی ابراز احساسات و محبّت نماید و نسبت به برخی دیگر کاملاً بی‌اعتنا یا کم توجّه باشد.

 
________________________________________
[1]. نساء، 3.
[2]. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 4، ص 167 - 168، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1417ق.
[3]. حسینى همدانى، سید محمد حسین، انوار درخشان، محقق: بهبودی، محمد باقر، ج 3، ص 332، کتابفروشى لطفى، تهران، چاپ اول، 1404ق.
[4]. «وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ»؛ نساء، 129.
[5]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص 255، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.  
[6]. همان، ص 255 – 256؛ و ر.ک: موسوی خویی، سید ابو القاسم، موسوعة الإمام الخوئی، ج 1، ص 212 – 213، مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی، قم، چاپ اول، 1418ق.
[7]. «فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ»؛ نساء، 129.
[8]. تفسیر نمونه، ج 3، ص 256.
[9]. ر.ک: موسوی خویی، سید ابو القاسم، صراط النجاة (المحشّٰی)، گردآورنده: عاصی عاملی، موسی مفید الدین، ‌ج 3، ص 253، مکتب نشر المنتخب، قم، چاپ اول، 1416ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، استفتاءات جدید، محقق و مصحح: علیان‌نژادی‌، ابوالقاسم، ج 1، ص 246، انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب(ع)، قم، چاپ دوم، 1427ق.
[10]. محدث بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ایروانی، محمد تقی، مقرم‌، سید عبد الرزاق، ج 24، ص 609، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1405ق؛ نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، محقق و مصحح: قوچانی، عباس، آخوندی، علی، ج 31، ص 182، ‌دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ هفتم، 1404ق. 

 

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
modern combat 5 cheats جمعه 4 اسفند 1396 ساعت 18 و 14 دقیقه و 06 ثانیه
برادر من پیشنهاد کرد که من احتمالا این وب سایت را دوست دارم.
او کاملا درست بود. این انتشار واقعا روزم را ساخت.
شما نمی توانید تصور کنید که چقدر زمان برای این اطلاعات صرف شده است.
متشکرم!
سه شنبه 16 آبان 1396 ساعت 02 و 08 دقیقه و 57 ثانیه
والاترین عدالت این بود که از این سنتهای قدیمی و احمق نگری و کالانگری به زن، دست بردارید، زن رو توانمند کنید،تا زنی در جامعه بیکار و ناتوان نماند، سپس هر مردی با یک زن ازدواج کند، هیچ زنی هم زن دوم مرد دیگری شود، و این میدان را به انحراف، فساد و شهوت تبدیل نکنید. الان در تمام دنیا یکی از معیارهای توسعه ازاد زنان هست. فاز شما چیه نمیدونم. خیلی عقبین خیلی....
طاهره یکشنبه 19 شهریور 1396 ساعت 03 و 47 دقیقه و 28 ثانیه
به یکشنبه 5 دی 95 من که ندیدم تا حالا زنی بخ حوری بهشتی حسودی کنه چون اگر زنی زمینی بهشتی بشه هزار برابر زیبا تر از حوری بهشتی هست در ضمن فراموشنکنید حضرت ساره نزدیک صد سالش بود که بخاطر ادامه یافتن نسل پیامبری تازه به حضرت ابراهیم اجازه داد با هاجر که کنیزی سیاه و در تملک خودش بود ازدواج کند تازه اون رو هم طاقت نیاورد و خدای مهربون صلاح ندید این زن بیش تر قلبش شکسته بشه
توجخ کنید این خانم هم بهشتی است و مادر پیامبر حتی بهشتی تر از خیلی از شما آقایان مدعی تدین
به بینام دوشنبه 13 دی 1395 ساعت 23 و 36 دقیقه و 20 ثانیه
جواب نمیدی چون جوابی نداری ،حوریای پوشالی هم ارزش اینهمه جنگ رو نداره که اینطور با حماقت براشون ریسه میری ،یادت باشه تو چیزی غیر از زیر ناف هم هستی،اینقدر خر کیف نشو از شنیدن اسم زن و حوری
دختر مجرد یکشنبه 12 دی 1395 ساعت 21 و 37 دقیقه و 15 ثانیه
شما اصل اول عدالت را زیر پا گذاشتین، راهی باز کردین که مردان از زیر بار مسئولیت طفره برن، به اسم قانون و حمایت از خانواده از زنان و دختران مجرد سو استفاده کنند

عدالت وقتی معنا داره که اگر زنی رو روحی و عاطفی به مردی وابسته شد چه اولی بود چه دومی احساسات، حرمت و زنانگیش مورد تعدی و سو استفاده قرار نگیره

با دادن تمام اختیار ازدواج مرد به همسر اول با دست خودتون عدالت را زیر پا گذاشتین، راه صدها جور سو استفاده رو باز کردینعدالت این هست که برای زن و بچه خودشون حامی باشن و دختر مردم رو به بازی بگیرن و بین این مرد و اون مرد با صیغه و... دچار انحطاط و بدبختی کنند؟
از کدوم عدالت حرف می زنید؟
یکشنبه 5 دی 1395 ساعت 14 و 09 دقیقه و 34 ثانیه
از حسادت همراه با حماقت درست است
یکشنبه 5 دی 1395 ساعت 14 و 08 دقیقه و 32 ثانیه
از حسادت همراه با حسادت بعضی از زنان بی عقل همین بس كه به خواست خداوند برای خلفت حوریان هم . ایراد می گیرند و اگر دستشان به آن دختركان مهوش برسد
كاری می كنند كه چنگیز و نرون و تیمور و هیتلر و صدام یزید در خونریزی شان . مبهوت بماند !!!
تازه حالاست كه متوجه می شویم كه چرا اسلام عزیز . اجازه قضاوت به این جماعت را نمی دهد !!!


بوالفضول یکشنبه 5 دی 1395 ساعت 14 و 05 دقیقه و 10 ثانیه
مریم خانم
ظاهرا" شما بهتر از خدا می دانید
زیرا ایشان حوری ها را برای مردان یهشتی آفریده اند و شما آن را نمی پسندید
لطفا" آدرس خود را برای جناب خداوند هم بفرستید تا بدانند كه استادی هم برایشان . پیداشده است و به خواست شما . همه آن حوزیان زیبارو را . معدوم نمایند !!!

هههههههههههههههه
به مریم شنبه 4 دی 1395 ساعت 08 و 00 دقیقه و 48 ثانیه
خانم مریم اگر به نظر شما ازدواج یک زن با چند مرد از نظر خدا درست است بفرمایید...
درمورد حوا...
متاسفانه شما حتی اطلاعاتتون درباره دینمان هم درست نیست
گاهی دربرابر امسال شما باید سکوت کرد نه به این معنا که حرفتان صحیح است نه به این معنا که متاسفانه...
مریم جمعه 3 دی 1395 ساعت 23 و 41 دقیقه و 25 ثانیه
خدا در بدو خلقت یک آدم و یک حوا آفرید اگه لازم بود چند حوا می آفرید خدا هیچ وقت راضی به عذاب زنان و حوری بازی مردان عیاش در این دنیا و آن دنیا نیست،زنان باهوش آریایی فریب این فریبکاری رو نمیخورند.
مریم جمعه 3 دی 1395 ساعت 23 و 38 دقیقه و 03 ثانیه
اگه درمودر تمایل زنها به چند مرد بحث شود برای یک زن هم در روز دهها مرد جذابتر از همسرشان هستن وبا توجه به اینکه علم پیشرفت کرده و پدر بچه مشخص میشه در دنیای کنونی باید حکم ثانویه صادر شود که زنان میتوانند همزمان زن دایم یک نفر و در صیغه دیگری باشندر اینصورت زنان هم با ازدواج مجدد مخالفتی ندارند
دوستدار زهرای مرضیه به !!!! چهارشنبه 1 دی 1395 ساعت 17 و 44 دقیقه و 57 ثانیه
سلام و عرض ارادت... به یقین خداوند شاهد بر اعمال همه بنده هاشه...کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام ...بی شک این دنیای فانی و زودگذر محل قرار و بقای جاوید نیست.همه ما میهمانان این دنیای تباه شدنی هستیم...دل بزرگ دارید و به او توکل کنید که او خدای مهربانیهاست. والبته به ضرس قاطع بار گناه امثال شما را آن عده ای باید متحمل شوند که در برابر احکام الهی و آسمانی قد علم میکنند و کاسه داغتر از آش میشوند و بر کوس روشنفکری و عدالت خواهی میکوبند؛ همانهایی که نه تنها به درد دین نمیخورند بلکه تیشه بر ریشه هم نوعان و هم کیشان خود نیز می زنند... مطمئنا آن روزی که ندا میدهند:وقفوهم انهم مسئولون باید پاسخگوی تمام جنایتها و نامردانگیشان باشند...اللهم عجل لولیک الفرج
!!!!! دوشنبه 29 آذر 1395 ساعت 00 و 47 دقیقه و 43 ثانیه

خدایا،چراکسی درک نمیکنه؟
خدایا،کاش عمرمون روتمومش کنی،دیگه نمیکشم............
دیگه نمیکشم..........
خدایاکمک کن تاباایمان ازاین دنیابریم
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
فرصت دادند تا به وظیفه عمل کنیم و جار بزنیم نه اینکه جا بزنیم و کوس رفتن سر دهیم تا راحت شویم.
شنبه 27 آذر 1395 ساعت 15 و 46 دقیقه و 47 ثانیه
خدایاخودت فرج رابرسان
پنجشنبه 25 آذر 1395 ساعت 11 و 25 دقیقه و 37 ثانیه
بنام خدای مهربون
سلام وعرض احترام.
همه این حرص زدنهامون باعرض معذرت بگم اینکه اگرهدفمون ازدیناوزندگی هامون،خداباشه،دیگه قرارگرفتن یک زن دیگردرکنارشوهرمون مثل ییک غول نمیشد...
درآخرالزمان ازدین فقط ظاهرش مونده.من نمیدونم وموندم چجورافرادی که اینجوراینهمه هجمه میارند،روزی که صاحبمون ازپس پرده غیبت بیادوبگه عدالت برای همه هستش و همه بایدازخوبیهاوشادیهابهره مندباشند،اونوقت این عده که فریاداسلام خواهیشون گوش فلک راکرکرده تکلیقشون چی بخوادبشه،الله اعلم...
انقدبه دنیاوزندگی چندروزه دنیانچسبیم که قرراره یک روزی حساب خیلی ازناله هاروماهمبدیم همچنان که قبل ازماهم دادن...یادمون باشه تاریخ فقط داره تکرارمیشه.
ایناچیزهایی هستش که هممون خیلی بهترازهرکسی میدونم.فقط خواستم یه تلنگربزنم به خودم وامثال خودم که به دنیاچسبیدیم وفکراینونمیکنیم که ازکجامعلوم یه روزی شوهرماهم ازدنیابره ومابمونیم ودنیای تنهامون...
خدابه هممون رحم کنه.
باباهممون مسلمونیم.زن دوم هم مسلمونه.یه کم خداروببینیم....
سه شنبه 23 آذر 1395 ساعت 20 و 22 دقیقه و 12 ثانیه
تنها ملاکی که مورد توافق تمام علماست
عدالت در نفقه است

من متعجبم که در اسلام هر جا حرف از زن هست مهمترین ملاک پول هستش بعد ادعا می کنن که زن در غرب کالاست و در اسلام نیست

حالا همین عدالت بین زنان در حد شانشون رو چطوری ممکنه که مرد تشخیص بده و رعایت کنه؟! ملاک تشخیص چیه؟ مسئول تشخیص مرد اجرا کننده هم مرد انتخاب اینکه می تونه عدالت رو برقرار کنه یا نه هم خود مرد!

خب معلومه هر کس تنهایی به قاضی بره راضی برمی گرده بخصوص که قاضی خودش هم باشه!

صورت مساله مصداق بی عدالتی هست

در واقع هیچ مردی وجود نداره که توانایی عدالت در نفقه رو داشته باشه
زناشویی و اخلاق و غیره که ابدا
محبت هم که پیش کش


وقتی مرد به جای خدا بشینه و همه تصمیم ها رو به تنهایی بگیره و نتونه رضایت زن ها رو جلب کنه یعنی سقوط کل خانواده به سمت جهنم

اصلا یعنی خود جهنم

اون هم در شرایطی که زنان و دخترانی که تن به زن دوم شدن میدن پرتوقع و حسود هستن و از زور حسادت به زندگی زن اول می خوان شوهرش رو تصاحب کنن و برای توجیه گاهی با وقاحت اسمش رو عشق می گذارن!

زن های اول هم که تمام تلاششون رو برای حذف یه مزاحم از زندگیشون می کنن و عالم و آدم هم طرفدار اونهاست. اما اغلب اونهایی موفق در حذف زن دیگه از قلب همسرشون می شن که خودشون رو به ندونستن می زنن و زن دوم تبدیل می شه به یه موجود طفیلی صدقه خور که نفقه ش به موقع می رسه ولی از سر دلسوزی و ترحم کارش به طلاق نمی کشه و همیشه به عنوان یه مزاحم بیخ ریش مرد می مونه و مجبوره به خاطر خبطی که کرده یا تمام عمر از روی عذاب وجدان دروغ بگه و وانمود کنه هنوز هم زن دوم رو ذره ای دوست داره یا اونقدر انصاف و صداقت داره که اون زن رو طلاق بده تا بتونه با از شر دروغگویی در امان بمونه
دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 18 و 56 دقیقه و 29 ثانیه
سلام به همه دوستان خوبم
ان شاءالله بزودی زوداین مشکلات هم مرتفع میشه وشادی جای غصه رومیگیره.
یه عده که بایدخیلی خوب جواب اینهمه سختیهاروبدن...واون روزهم خیلی دورنیست به امیدخدا...
دوستان خوبم تااینجاشوکه تحمل کردین ازاین به بعدهم هرچندخیلی سخته ولی بلطف خداان شاءالله بخوبی سپری بشه وسربلندازاین امتحان الهی بیرون بیرون بیایید.
برای همدیگه دعاکنیم تاخدافرج صاحب مارابرساندالعجل...
بیتا جمعه 19 آذر 1395 ساعت 21 و 40 دقیقه و 26 ثانیه
وقتی زن جای خدا قرار می گیره . خوب زن پرستی میشه نه خدا پرستی
تینا جوون چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 17 و 05 دقیقه و 44 ثانیه
بهترین راستی من تا حالا روش های زیادی رو برای دیده شدن وبلاگم امتحان کردم.این آخری عالی بود.تو هم امتحان کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا