حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - چرا پیامبر اکرم ص و حضرت علی ع در زمان حیات همسرشان همسر دیگری نگرفتند؟
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده :
تاریخ : سه شنبه 24 اسفند 1395
نظرات

افتخار اسلام این است که زنان در اسلام در انتخاب همسر آزادند  و تک همسری تضییع حقوق زنان است.

هیچ دینی و هیچ مکتبی چنین آزادی به زنان نداده است.
مسیحیت، با تحریم تعدد زوجات،
 و
 آداب رسوم ایرانیان، به تک همسری،
حقوق زنان را ضایع کردند.

اما سخن این است که؛

چرا پیامبر اکرم ص و حضرت علی ع در زمان حیات همسرشان همسر دیگری نگرفتند؟

پاسخهای مختلفی داده شده است که قبلا هم به آنها اشاره کرده ایم. اما از منظر دیگری به این سؤال می پردازیم و 12 پاسخ را ارائه می نماییم.
1- در شرایطی که حضرت خدیجه و حضرت زهرا به خاطر ازدواج با ولی خدا مورد تحریم و سرزنش دیگران قرار میگرفتند . معلوم است که زن دیگری حاضر به ازدواج با بزرگواران نمیشد.نه اینکه آنها زن دیگری نگیرند. حضرت خدیجه سلام الله علیها در زمانی همسر پیامبر شدند که همگی حضرت را تکذیب میکردند که فرمودند(خدیجه و این مثل خدیجة صدقتنی حین یکذبنی الناس) همینطور حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی ولی خدا را به در خانه ها میبردند تا بیعت بگیرند و یک نفر هم حاضر نشد چطور میتوان توقع داشت حضرات زن دیگری بگیرند. ولی میبینیم بعد گذر از سختی ها و دشواری ها زنان آماده ازدواج با ایشان میشدند آنهم نه یکی . پس این اندیشه که به خاطر حفظ شان این بانوان گرانقدر همسر دیگری اختیار نمیکردند درست نیست ضمن اینکه دور از شان امام است که به حضرت زهرا(س) احترام گذارند ولی به دیگر زنان خیر و بر سر آنها هوو آورد.




2- این شیوه فقط در زندگانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و امام علی(علیه السلام) مشاهده می شود،آنهم به این صورت بوده است که با توجه به شخصیت و جایگاه ویژه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) تا زمان حیات حضرت خدیجه(سلام الله علیها)پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) با زن دیگری ازدواج نکردند،همچنین با توجه به مقام عصمت حضرت زهرا(سلام الله علیها) امام علی(علیه السلام) هم تا زمانی که آن بانوی دو سرا زنده بودند با زن دیگری ازدواج نکردند اما مثلا امام صادق با وجود همسری مثل حمیده ازدواج مجدد داشته اند حمیده کسی است که امام صادق زنان را برای پاسخ به سوالات به او ارجاع می داد و همچنین امام صادق(ع) نیز درباره او می فرماید: حمیده، پاکیزه از پلیدی ها و مانند شِمش طلاست. ملائکه، همواره از وی مراقبت می کردند تا کرامتی از سوی خداوند برای من و حجت بعد از من به دستم رسید.(کلینی، ج 1، ص 477) پس اگر همه امامان ما با وجود همسر اوّل همسر دیگری اختیار نمی كردند می شد فهمید كه امامان ما هم با این امر موافقند ؛ ولی اگر یك امام بزرگوار همچون علی علیه السلام با وجود حضرت زهرا سلام الله علیها به ازدواج دوم مبادرت نكرد حتماً شرایطشان اقتضاء نمی كرد . ولی می دانیم كه سایر امامان ما كه عمل آنها نیز برای ما حجّت است به ازدواج دوم و سوم و ... با وجود همسر اوّل مبادرت نموده اند همچون امام حسین علیه السلام و امام كاظم علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام ...

3- ممکن است آنان در آن زمان با وجود خدیجه و فاطمه‏ علیهما السلام نیازى به این مسئله نداشته‏ اند؛ زیرا اگر زن داراى تمام کمالات و محاسن باشد، نیاز به چندهمسرى برای خود مرد (نه نیاز زنان به همسر) به وجود نخواهد آمد.

4- چه بسا زنانی که با حضرت خدیجه کینه پیدا کرده بودند و در ولادت حضرت زهرای مرضیه او را یاری نکردند، شدت حسادت زنانگى و دشمنی آنها باعث تحقیر و اهانت به حضرت خدیجه س می شد.  و حضرت زهرا س هم از این کینه ها مستثنی نبود. آنچنان که ابن ابی الحدید در تفسیر نهج البلاغه خود م یگوید کینه آن سه نفر در زمان حیات پیامبر هم نسبت به خانواده آقا امیر المؤمنین ع بود و کاملا مشهود بود ولی وقتی مانع برداشته شد(یعنی پیامبر ص رحلت فرمود) این نفاق آنها ظاهر گشت. لذا تعدد زوجات در زمان حیات آن دو بانوی بزرگ اسلام،  نظام خانواده پیامبر و على‏ علیهم السلام را مختل مى‏کرد.

5- تعدد زوجات امر مباح و یا مستحب است  و بر پیامبر و حضرت علی علیهم السلام واجب نبود. خصوصا که خدیجه کسى بود که پیامبر در شأن او فرمود:
خدیجه و اَینَ مثل خدیجه، صَدَّقَتْنى حینَ کَذَّبنى الناس و ازرتنى على دین‏اللَّه و اَعانَتْنى بمالها؛
خدیجه و کجا مانند خدیجه پیدا مى‏شود؟ او در زمانى که همه مرا تکذیب مى‏کردند، تصدیقم نمود و بر دین خدا یارى‏ام کرد و با همه مال خود کمکم نمود.
همچنین در روایت دیگرى رسول خدا صلى الله علیه وآله و سلم فرمودند: انّ جبرئیل‏ علیه السلام قال لىِ لیلةً اُسْرِىَ بى‏حین رَجَعتُ و قلت یا جبرئیل هل لک مِن حاجةٍ؟ قال حاجتى اَنْ تقرأ على خدیجه من اللَّه و مِنّى السلام؛
هنگامى که از معراج برمى‏گشتم، به جبرئیل گفتم: آیا درخواستى دارى؟ جبرئیل گفت: درخواست من از تو این است که از طرف من و خداوند به خدیجه سلام برسانى. در تاریخ نیز ثبت شده که پیامبر در روز دوشنبه به رسالت مبعوث گشت و نماز خواند و خدیجه در آخر همان روز به نماز ایستاد. و در مورد حضرت فاطمه؛ هم که قلم از توصیف فضایل و خصوصیات حضرت زهرا علیها السلام عاجز است. او کسى است که پیامبر او را «ام ابیها» خواند و در شأنش فرمود: او سیده نساء عالمین است و سوره انسان، در شأن او و شوهر و فرزندانش نازل شد. در نتیجه، نمى‏توان زن دیگرى را پیدا کرد که شرایط شراکت در زندگى با آن دو بزرگوار را داشته باشند.

6- شیخ طوسی در امالی از امام صادق علیه السّلام نقل کرده:«تا زمانی که حضرت فاطمه علیها السّلام زنده بود خداوند متعال زنان دیگر را برای علی علیه السّلام حرام کرده بود.»
ابو بصیر اسدی که راوی این حدیث است، می گوید: پرسیدم: چگونه؟ امام علیه السّلام فرمود: «چون فاطمه علیها السّلام همیشه طاهر بود و هرگز حائض نمی شد»
علامه مجلسی در باره این حدیث دو احتمال داده است:
اوّل: چون حائض نمی شد؛ لذا علی علیه السّلام عذری برای ازدواج با زنان دیگر نداشته است.
دوم: جلالت و عظمت شأن فاطمه مانع از ازدواج مجدّد علی علیهما السّلام بوده است.(مجلسی، بحار الأنوار، ج ‏43، ص 153)
بنابر این حضرت زهرا علیها السّلام یک زن عادی نبود. بلکه به فرموده پیامبر صلّی الله علیه و آله، ایشان حوریه انسیه،(طبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج ‏2، ص 409.) برترین زن جهان،[مجلسی، بحارالأنوار، ج 25، ص 361] برترین زن بهشتی بودند؛[مجلسی، بحار الأنوار، ج ‏43، ص 37.] از این رو علی علیه السّلام جهت احترام به حضرت فاطمه علیها السّلام با زن دیگری ازدواج نکردند. هم چنان که پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله با وجود حضرت خدیجه علیها السّلام با زن دیگری ازدواج نکردند. یا اینکه چون حضرت زهرا عادت زنانگی نداشتند؛ لذا حضرت علی با وجود ایشان، نیاز به همسر دیگری نداشت. و یا احتمال داشت، همسر دوم، نتواند حرمت حضرت فاطمه علیها السّلام را نگهدارد.

7- روایت داریم که شیخ صدوق نقل کرده است هنگامی که خدیجه در بستر بیماری و وفات بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بالین او فرمود: وقتی بر هووهایت وارد شدی سلام ما را به آنان برسان!
خدیجه گفت: هووهای من چه کسانی هستند ای رسول خدا!
پیامبر فرمود:
مریم دختر عمران، کلثم خواهر موسی و آسیه همسر فرعون
خدیجه گفت:
به خیر و خوشی ای رسول خدا!
متن روایت چنین است:
«دخل رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) علی خدیجة و هی لما بها، فقال لها: بالرغم منّا ما نری بک یا خدیجة، فاذا قدمت علی ضرائرک فأقرئیهنّ السلام فقالت: من هنّ یا رسول اللّه ؟ قال(ص): مریم بنت عمران، و کلثم أخت موسی، و آسیة امرأة فرعون، قالت:بالرفاء یا رسول اللّه
منبع:بحارالانوار، ج19، ص24. بیان شباهتها با استفاده از ساره، همسر ابراهیم خلیل الرحمن، احمد حیدری، پیام زن، شماره42 (سال چهارم)، ص24.

8- اگر پیامبر اكرم صلوات الله علیه و آله زندگی خود را با دو یا چند همسری آغاز می كرد برخی دوستان نادان و دشمنان دانا او را انسانی ( نعوذ بالله ) زن باره و هوسران معرفی می كردند و با استفاده از این نقطة ضعف ! علاقه مردم و مخصوصاً زنان جوامع مختلف را نسبت به دین مقدس اسلام ، كمرنگ كرده و یا از بین می بردند . چون به خوبی از احساس ناخوشایند هوو داشتن زنان آگاهی داشتند .

9- اگر شرایط سالهای آخر بعثت و سالهای آغازین هجرت را ملاحظه كنیم خواهیم دانست كه كثرت اشتغالات حضرت علی علیه السلام در امر دفاع از اسلام اجازه و فرصتی به آن حضرت نمی داد تا به این حكم عمل نماید؛ هر چند خوب می دانیم كه تشریع حكم تعدّد زوجات در دو سال پایانی عمر حضرت زهرا سلام الله علیها بود كه آن دو سال نیز در اوج سختیها و دغدغه های علی علیه السلام بود ( زیرا موضوع فتح مكه و غدیر خم و رحلت پیامبر اكرم پیش آمد ) . ولی وقتی آن حضرت در بیست و پنج سال سكوت تلخ ؛ فراغتی یافت با ازدواجهای متعدد به این حكم عملاً مبادرت فرمود و فرزندان زیادی ( مجموعاً 27 فرزند ) از خود به یادگار گذاشت .

10- می دانیم كه حضرت خدیجه سلام الله علیها در سال دهم بعثت رحلت كردند ولی آیة تشریع تعدّد زوجات در اواخر سال هشتم هجری نازل شد یعنی حدود یازده سال پس از رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها . بنابراین وقتی تا زمان رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها ، شریعت و قانونی از جانب خداوند در زمینة تعدّد زوجات بر پیامبر و مسلمانان نازل نشده بود ، پیامبر به چه چیزی می بایست عمل می كرد ؟
شاید بگویید پس چرا پیامبر صلوات الله علیه و آله قبل از نزول آیه ، به چند همسری روی آوردند ؟
در جواب باید گفت : هر چند آیة تجویز و تشریع چند همسری در اواخر سال هشتم هجری نازل شد یعنی در دو سال پایانی عمر پیامبر اكرم صلوات الله علیه و آله ، ولی از آنجا كه عمل پیامبر صلوات الله علیه و آله نیز به عنوان شارع مقدس برای مسلمانان حجّت است آنچنانكه خداوند می فرماید :
ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ( حشر / 7 )
آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگیرید ( و اجرا كنید ) ، و از آنچه نهى كرده خوددارى نمایید ؛
ایشان بعد از رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها وقتی شرایط لازم به وجود آمد به چنین امری اقدام كردند و نزول این آیه نیز به منزله تأیید عمل پیامبر اكرم صلوات الله علیه و آله و تشریع چنین حكمی برای همة مسلمانان بود .

11- خداوند تشریع یك حكم را معلّق بر شخصیت افراد نمی كند ، بلكه اگر حكمی به مصلحت جامعه باشد همه باید در عمل به آن یا اعتقاد به آن پایبند باشند . بر فرض اگر آیة تشریع تعدّد زوجات در زمان حیات حضرت خدیجه سلام الله علیها نازل می شد و این حكم به مصلحت جامعه مسلمانان بود پیامبر صلوات الله علیه و آله خود را ملزم می دانست تا با عمل به این حكم ، راه را برای عمل سایر مسلمانان هموار سازد و در این امر شخصیت والای حضرت خدیجه و ملاحظه ایشان ، ملاك عمل نبود . همچنانكه پیامبر اكرم صلوات الله علیه و آله از طرف خداوند مكلّف شد با همسر مطلّقة پسرخوانده خود ازدواج كند تا توهّم حرمت ازدواج با همسر پسر خوانده كه در میان عرب همچون فرزند شمرده می شد از بین برود. و این امر هر چند بر رسول خدا صلوات الله علیه و آله سخت و دشوار بود ولی به خاطر مصلحت چنین حكمی به فرمان خداوند عمل كرد .

12- اکثر قریب به اتفاق انبیا تعدد زوجات شیوه آنها بوده که سنت انبیا تعدد زوجات هست در روایت صحیح السندی آمده:
«ثلاث من سنن المرسلین العطر و اخذ الشعر و كثرة الطروقه؛ محمر بن خلاد می گوید شنیدم حضرت رضا(ع) می فرمود: سه چیز از سنت پیامبران است: عطر زدن، زدودن موهای زائد بدن و كثرت طروقه». طروقه در این روایت به فتح طاء به معنی همسران خواهد بود بنابراین مراد از آن كثرت همسران و ازدواج خواهد بود(بحار، ج 62، ص



مرتبط با:
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شاهین جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 20 و 13 دقیقه و 54 ثانیه
در تعجبم از شما که ادعا دارید در جهت مثبت اندیشی.
البته که جایی اصل افکار لو میرود
افکار غربی که میخواهد با رمان و داستان طرز نگاه مردم را عوض کند .واقعا جای تاسف است که میخواهید فکر مردم را با داستان عوض کنید..
داستان برای بجه هاست که میخواهند بخواهند یا فیلم برای کسی است که میخواهد تخمه بخورد و سرگرم شود
افکار مردم با واقعیت رندگی میکند وقتی واقعیت چیز دیگری است شما میخواهی با رمانهای فهمیه رحیمی دیید مردم را به تفع افکار خودتان جابجا کنید..
سپردن سرنوشت مردم به فیلم و رمان و سریال دروغین
داستانهای تخیلی و غیر واقعی تا روش شان عوص شود
جای تاسف است مردم را بجه فرض کردن...
زهرا جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 20 و 10 دقیقه و 35 ثانیه
نمی دونم دلیل نفرت شما از دختران سن بالای تحصیلکرده که امکان ازدواج ندارند چیه؟

می توونی یه لحظه تصور کنی چند جشن عقد و عروسی شرکت کردن و از یه سنی به بعد فقط حسرت خوردن یا خجالت کشیدن؟

می توونی تصور کنی گاهی حتی جشن عقد، عروسی و مهمونی های ساده فامیل رو شرکت نکردن از بس از فشار نگاه مردم، سوالات و کنجکاوی هاشون خجالت میکشیدن؟ خود من عروسی دختر عمه ام، پسر عمه ام و دختر عموم که اخیرا برگزار شد و از من کوچکتر بوذن نتوونستم شرکت کنم، خجالت می کشیدم، از متلک شنیدن جلوی مردم و پوزخند زدن بقیه خجالت می کشیدم
زهرا جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 20 و 06 دقیقه و 37 ثانیه
در آیات سوره ی نسا صراحتا آمده حتی جمله ی اخری که نوشتین که اینطور به نظر نرسه که زنی شوهر نداره


منم مشکلم همینجاست، یک مرد با وضعیت اقتصادی خوب رو در نظر بگیرید که توان اداره کردن دو زندگی رو داره، حالا میره یه زن بیوه یا مطلقه یا دختر سن بالا رو صیغه میکنه، مدتی حتی چند سال گاهی ازش استفاده می کنه احساسی، جنسی، عاطفی، حتی او رو به خودش وابسته می کنه و بعد رهاش می کنه

این عدالت هست؟ که جوونی یا حس لذت و کشش نسبت به زنی که تموم شد او رو به حال خودش رها کرد تا در تنهایی بمیره؟
چرا این مرد که توان اداره کردن دو زندگی داره، مردانه وظیفه قبول نمی کنه؟ قرانی عمل نمی کنه که بعد مدتی یه زن رو طوری رها کنه و به روح و روانش اسیب بزنه که انگار هرگز این مرد در زندگیش وجود نداشته؟


ممکنه از جایگاه آدم خوب و عقل کل یکم تنزل مقام بدین دیدگاهتون رو به حد این شهروند درجه ی سه برسونید که فقط از جسم و روح و عواطفش استفاده شد؟ ممکنه از دیدگاه کسانی نگاه کنید که هرگز امکان همسر اول بودن ندارن؟
زهرا جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 19 و 59 دقیقه و 26 ثانیه
در مورد مخالفان در سایت های دیگه نوشتم نه موافقان!
غالبا بدتر از شما توهین می کنند و به مراتب زشت تر از شما هم فحش می نویسند
اگر حرفی علمی و منطقی و پشتوانه ای خوب برای استدلال کردن دارند، چرا توهین می کنند، چرا فحش می دهند و چرا با داد و بیداد و خط و نشون کشیدن میخوان محدوده ی حق رو نشونم بدن؟
زهرا جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 19 و 56 دقیقه و 37 ثانیه
خیلی مفسران قران برای ترجمه ی ایات کلمات را ریشه یابی می کنند چون اگر در فارسی فقط یک معنا مثلا برای خون هست در ادبیات عرب همه آنچه ما خون ترجمه می کنیم اما معنای یکسانی نداره. بخاطر همین در مورد فهم قران و حدیث اول باید به ادبیات عرب تسلط کامل داشت، بعد علم قران و حدیث، حتی بهترین مفسران قران مثل علامه طباطبایی تسلط بسیار خوبی هم به آیات تورات دارند


در مورد ریشه ی کلمه عدالت، از عدل نوشتم که معنای قرانیش قرار دادن هر چیزی سر جای خود هست.

در مورد توان مالی مرد و مقصود از عدالت دوم در آیات سوره ی نسا، استنادم به سخنان امام صادق ع بود که از امام در این باره پرسیده بودند



فرض کنید مردی از همسر اول سه فرزند داره و از همسر دوم یک فرزند قطعا در این دو خانه نمی توونه یکسان خرج کنه، و قطعا خونه ای با سه فرزند زمان بیشتری از پدر می گیره تا یک فرزند
شاهین جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 19 و 48 دقیقه و 45 ثانیه
بیرون از این سایت حتما با افکار موافق سطح پایین خودتان بحث کرده اید و به به کنان برایتان دست زده اند که چه زنی هست که از چند همسری دفاع میکند...
اگر مرد بوده اند که هیچ حتما به مزاقشان خوش امده که با داشتن و زن و بچه هفته ای یکبار هم بروند خانه همسایه بیوه شان و خیر و ثواب کنند.حتما با این ادبیات باانها صخبت کردید و قطعا چیزی از مسیولیت اجتماعی و اقتصادی خانوادگی و... دایمی در میان نبوده...
اگر هم‌رن بوده اند از ان زنهایی بودند که تا سی و هشت سالگی درس بخوانند و همه جا گردی کنند و خانم دکتر و مهندس و درس مردانه بخواندد بعد هم با مرد متاهل مورد علافه شان که هم شانشان هست ازدواج کنند یم بچه هم بیاورند و به ازدیاد جمعیت هم کاری نداشته باشند
موافقانتان خارج از این دو گروه بودند؟؟؟
شاهین جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 19 و 37 دقیقه و 40 ثانیه
تکرار پرسش از پی دست نیافتن به جواب سوال اتفاق میفته
و شما هم عادت به بیراهه جواب دادن و پیچاندن مساله دارید و ار هر روشی برای جواب ندادن به اصل سوال
در قران بصورت صریح امده است عدالت را رعایت کنید
بعد شما میگویی نطم؟؟؟ نظم را از کجا اوردی دیگر؟؟
همه مغسران بحثشان بر سر تغسیر کلمه عدالت است بعد بدنبال پیدا کردن پرتقال فرش نظم را از کجا اوردی
میگوبم بیراهه حرف میزنید از این‌حهت
خود قران عدالت را مودت و دوست داشتن قلبی معرفی میکند حتی میگوید نمیتوانید از این لحاظ زنان را یکسان دوست دلشته باشید پس با زنی طوری رفتار نکنید که معلوم نشو شوهر دار است یا خیر
برای همین مغسرین عدالت را به وضعیت مالی و پولی ربط مبدهنذ که حالا که نمیشود هلافه یکسان داشت پس امورات مالب را یکسان انجام دهید الانم که شما میفرمایی عدالت به معنی خرج یکسان نیست؟؟؟
و بمعنی‌نظم یکسان است؟؟؟
اولبن بار است چنین چیزی شنیدم
عدالت پول و مودت و مهربانی جوابگو اغکار و سوالات نیست سغسطه گری نظم را پیش اوردید برای بیراهه رفتن ...
زهرا جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 18 و 51 دقیقه و 31 ثانیه
اعتراف می کنم در این سایت با سر سخت ترین ها نسبت به مسیله چند همسری بحث کردم، خیلی نکات هم ازشون یاد گرفتم، خیلی هم به اطلاعاتم اضافه شد
بیرون از این سایت با هر کسی مباحثه کردم خیلی راحت نتوونست پاسخگو باشه،
به این نتیجه رسیدم اگر سطح درک مردم جامعه رو در حد مطالب ارایه شده در همین سایت از طریق رمان، سریال، فیلم و.... بالا ببریم مخالفانی سر سخت تر از این سایت نخواهد داشت و خیلی از مردم حق طلب و مهربان رو هم همراه خواهد کرد

از سایت خوبتون ممنونم و کاش گستره ی فعالیتتون در اینستاگرام و....قابل دیدن بود تا مخاطبان بیشتری نوشته هاتون داشته باشه و سطح اگاهی مردم رو بیشتر بالا ببره همونطور که سطح اگاهی ما رو بالا برد
زهرا جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 18 و 39 دقیقه و 59 ثانیه
شما نه تنها عادت به تکراری نظر نوشتن که عادت به تکراری پرسیدن هم دارید

عدل یعنی برقرار کردن نظم
البته در لغت نامه های فارسی برابری و... هم ترجمه شده

از اصول دین شیعه پذیرش عدل هست، اگر خدا عادل هست که هست، اما به همه نعمت یکسان نداده از زیبایی، بهره ی هوشی، قد و.‌.‌.

اما در خلقت خدا در همه ی موارد نظم برقرار هست
هر مخلوقی آینه ای هر چند ناچیز و کوچک از صفات الهی هست

به برداشت من همان طور که قران مردان رو قوامون علی النسا قرار داده
در بحث چند همسری هم از مردان خواستار برقراری نظم شده، حالا چه به لحاظ اقتصادی، چه محبت و...
شاهین جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 17 و 57 دقیقه و 03 ثانیه
خب من هم از این به بعد با اسم نظرات مخالم رو میزارم
گویا طرف بحث خانم زهرا من بودم...
یه سوال؟ عدالت در چند همسری یعنی چه ؟
خداوند در قران گفته اگر میتوانید عدالت را برقرار کنید چهار همسر بگیرید و....
این عدالت یعنی چه ؟
زهرا جمعه 4 فروردین 1396 ساعت 16 و 48 دقیقه و 26 ثانیه
یکی از راههای تجاوز به ناموس یک مملکت با جنگ هست، یه عده مزدور حمله کنند و بعد از پیروزی اسارت زنان، تجاوز و... اتفاق بیفته( خدا نصیب هیچ قومی نکنه)


یه راه دیگه ام هست، شعار تک همسری و برابری مرد و زن بدن، بعد تعداد زنان و دختران مجرد در جامعه زیاد باشند، خود مردهای اون جامعه بدون قبول وظیفه و مسیولیتی به ناموسشون تجاوز می کنن و بعد از تفریح و لذت واگذارش میکنن به یه مرد دیگه! با بی غیرت کردن مردان یه جامعه به اسم ساعتی و... خود به خود زمینه ی حرامزادگی، نامشروعیت فرزندان، سرراه قرار گرفتن، فاسد شدن زنان و اینده سرد و ترسناک رقم می خوره دیگه نیاز نیست مغول بیاد هزینه کنه، بجنگه، کشته بده تا بتوونه تجاوز کنه....


خوشا به غیرت شیعه، خوشا به غیرتشون چون مولاشون از شنیدن کندن خلخال از پای پیرزن یهودی مرگ رو بر خودش روا می دونه و اینها ناموس شیعه رو بین خودشون دست به دست می چرخونن
زهرا پنجشنبه 3 فروردین 1396 ساعت 23 و 08 دقیقه و 44 ثانیه
نظر قبل رو با نام زهرا بخوانید

از این به بعد با نام زهرا نظر می نویسم و خیلی از نظرات پای این پست رو من نوشتم اینم بخاطر گل روی بیتا خانم
پنجشنبه 3 فروردین 1396 ساعت 23 و 06 دقیقه و 23 ثانیه
مودبانه مباحثه رو اغاز نکردین منم به اندازه ی کافی نوشتم و تمایلی به پر حرفی بیشتر ندارم اما حداقل جواب یک سوالتون رو میدم.

عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش قرار بگیره. نمی دونم چرا عده ای فکر می کنن منطور از عدالت در چند همسری یکسان خرج کردن هست و.... اگر قرار بود شرایط همه مخلوقات و نعمت های داده شده بهشون یکسان باشه، کسی در دنیا از خدای یکتا قادر به برابر کردن شرایط نیست. خدا عادل هست و خلقتش امیخته با نظم

اونچه در ذهن من گذشته بود موقع نوشتن حداقل هفته ای یکبار برخوردار بودن از نعمت وجود همسر و... رو با یه مثال توضیح میدم

خیلی خانم های بیوه فرزند دارند، ازدواج مجددشون گاهی به روحیات بچه هاشون صدمه می زنه یا باعث جداییشون از مادر میشه. حالا اگر فرهنگ سازی صحیح صورت بگیره، جلسات مشاوره و... از قبل ازدواج اتفاق بیفته و دولت از فرزندانی که پدر از دست دادن حداقل تا سن قانونی حمایت اقتصادی بکنه، مادر این بچه ها می توونه مثلا همسر دوم مرد متاهلی بشه که توانایی داشتن همسر دوم و برقرار کردن نظم در زندگی رو داره. این زن هم حمایت عاطفی داره هم پشتیبان، هم به لحاظ جنسی تامین میشه هم اینده رو در برابرش سرد و ترسناک نمی بینه.
خیلی بهتر از تنهایی تا همیشه هست، خیلی بهتر صیغه های متعدد شدن و دست به دست بین مردها چرخیدن هست تا وقتی جوونی و زیباییش تموم بشه، حضور همسر رسمی حتی اگر در زمان کم برای این زن قوت قلب و نقطه ی اتکای بزرگی هست و حداقل پاسخگوی نیازهای عاطفی و جنسیش هست و چشم طمع مردهای دیگه رو هم از این زن برمیداره
زهرا پنجشنبه 3 فروردین 1396 ساعت 00 و 10 دقیقه و 55 ثانیه
کسی که فکر می کنه نیازمند مباحثه ی مودبانه است نظر دیگری رو نفرت انگیز خطاب نمی کنه
شما شروع نکرده مودبانه نمی توونی بنویسی
پنجشنبه 3 فروردین 1396 ساعت 00 و 03 دقیقه و 24 ثانیه
من مخالف چند همسری هستم و خوشحال میشم کسی با حرف و دلیل در بحث بمن کمک کنه ولی از دوستان مخالف و م‌وافق خواهش میکتم در نهایت احترام با هم بحث کتیم
اگر با جمله ای نفرت انگیز روبه رو شدی دوست عزیز بهتره که با استدلال ردش کنی نه اینکه کسی رو به بدی خطاب کنیم شاید بتونی به بحث و ادامش کمک کنی .ممنون از همه
به بی نام چهارشنبه 2 فروردین 1396 ساعت 22 و 08 دقیقه و 15 ثانیه
عزیزم نسبت های خودت رو به زن های دیگه نسبت نده هر وقت فهمیدی چطور حرف بزنی بیا اینجا و نظر مخالفت رو بگو...
امثال تو هستن که مملکت رو بگند کشیدن
من زن هستم و دفاع میکنم از چند همسری....
چهارشنبه 2 فروردین 1396 ساعت 21 و 56 دقیقه و 59 ثانیه
این جمله نفرت انگیز رو در یکی از کامنت ها خوندم:
"هیچکدوم از این زنان بی همسر نبودن و جداقل هفته ای یکبار!!!!! از تامین نیازهای عاطفی و جنسی و .... برخوردار بودند و... ... ."
انصافا با وجود چنین حامیان بیشعوری برای چند همسری که درک و فهمشون از عدالت قد یه نخود هم نیست توقع پذیرش اجتماعی برای چند همسری دارین؟
هیهات من الذله

چهارشنبه 2 فروردین 1396 ساعت 21 و 44 دقیقه و 50 ثانیه
چند همسری آزادی زنان جوک سال بود

حتما منظورش صیغه است

وگرنه اسارت چند زن در یوغ استثمار یک مرد هم شد آزادی؟

چنین آزادی فقط مد نظر زنان چموش و حسود و خودخواه هست که شوهر خودش رو ول کنه یا تن به ازدواج با مردای مجرد نده و بره شکار مردهای متاهل با موقعیت بهتر
بیتا یکشنبه 29 اسفند 1395 ساعت 01 و 38 دقیقه و 48 ثانیه
پیامهای قبلی همه بدون اسمه این خیلی بی فایده است
بیتا یکشنبه 29 اسفند 1395 ساعت 01 و 37 دقیقه و 17 ثانیه
سلام خیلی بد کامنت میذارید دوستان
ایمتونو بنویسید
حداقل من ک نفر اولم بیام بدونم پیامهای قبلی بین چند نفر ردو بدل شده
خانمن آقان
این چه وضعه نظر دا دنه آخه
یکشنبه 29 اسفند 1395 ساعت 00 و 59 دقیقه و 02 ثانیه
من چند همسری چندین نفر را از چند قدمی دیده ام
عملی و واقعی با تمام پیش فرضهای مورد نظر شما
برعکس دورنما و حرفهای روی کاغذ زندگی های واقعی چند همسری را دیده ام که بدون استثنا با شکست مواجهه شدن
....
حالا فکر کنید...
مهدیه شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 14 و 23 دقیقه و 30 ثانیه
ارزوی خوشبختی و سعادت دو دنیا رو براتون دارم دوست عزیز و گرامی.
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 53 دقیقه و 03 ثانیه
خیلی علاقمندم تا جایی که براتون مقدور هست، بنویسید ببینم با چه افکار و مشکلانی دست و پنجه نرم کردین

اگر که دوست دارین
چون حداقل ممکنه فکرم رو به سمت موضوعی معطوف کنه یا متوجه ام کنه که قبل تر بهش فکر نکردم

کلا ادم کنجکاوی هستم، نه به معنای فضول در حریم شخصی دیگزان، اگر براتون مقدور بود بنویسین
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 49 دقیقه و 28 ثانیه
در مورد اخرین جمله ای که نوشنین چند وقت پیش نظرات پایین نوشته های مربوط به ارتباط مردان با زنان خیابانی رو می خواندم چند نظر شگفت زده ام کرد:
یکیش مضمونی اینطوری داشت که روزی که ازدواج کردم هرگز فکر نمی کردم نیاز به همسر دومی داشته باشم تا اینکه چند سال گذشت همسر و زندگیم رو دوست دارم ولی دیگه نمی توونم فقط با یک زن باشم ( بارداری و توجه زن به بچه و...‌) رو مطرح کرده بود

خیلی از مردها با عشق ازدواج می کنند و فکرشم نمی کنن ده پانزده سال دیگه یا حتی کمتر یا بیشتر به دلیل اتفاقات و تغییراتی در زندگی که حتی دوستش دارند، یا بهش عادت کردند با مشکلاتی مواجه میشن که تامین نشدنش، یا از راه درست و صحیح براورده نشدنش، در دراز مدت گاهی صدمات عجیب و غریبی به فرد و اعضای خانواده میزنه
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 48 دقیقه و 26 ثانیه

میل جنسی ادم مجرد اصلا جایی برای تعریف نداره، به رسمیت شناخته نشده»» با این جمله تان مواففم
من کلا از ادمهای همه چیز دان بدم می اید
ولی اگر برداشت شما درست باشد فارغ از جنسیتم شاید به این خاطر است که شرایطی به مراتب سختر از مسایلی که شما عنوان میکنید دارم
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 43 دقیقه و 01 ثانیه
در کل اطمینان عجیب و غریبی در نوشتن به خودتون و نوشته هاتون دارین.
جوری می نویسین که انگار از پیچ و خم، فرازها و مشکلات و تمام اتفاقات احتمالی زندگی افراد با خبر هستین‌.

چه در قضاوت های کوچک مثل افکار من نوعی، چه در قضاوت های بزرگ، چه در قران خوانی و چه در نگاه به تاریخ و اجتماع

این همه اطمینانی که شما به خودتون در نوشتن دازین که بز این باورین صد در صد درست میگین، درست دیدین، درست برداشت کردین منو متعجب می کنه
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 38 دقیقه و 37 ثانیه
برعکس شما من معتقدم کمتر کسی دغدغه ی نیازهای عاطفی و جنسی و مالی،و...زنان و دختران محرد رو داره

هر چی خواندیم و دیدیم غالبا در وصف زنان متاهل بود و اخساساتشون و رنج هایی که کشبدن یا ممکنه بکشند

میل جنسی ادم مجرد اصلا جایی برای تعریف نداره، به رسمیت شناخته نشده
وقتی حتی یک عده به این فکر می کنن که قبح زدایی بشه از اینکه یه تعداد دختر ازدواج نکردند، شاید معناش این هست که اصلا مهم نیست اگر تا آخر عمر ازدواج نکردند

شما نوشتین کاسه و کوزه بر سر زن متاهل شکسته میشه. زنان و دختران مجرد در جامعه ی ما به لخاظ خقوق عاطفی، اجتماعی، انسانی و... اصلا کاسه و کوزه ای دارند که نگزان شکستن یا نشکستنش شویم یا اساسا حتی از براورده شدن نیازهای اولیه ی انسانی محرومند؟!
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 35 دقیقه و 44 ثانیه
بند اول که ارزوهای شما ست و جواب سوال من نبست
بند دوم هم در مورد احترام به قانون و رضایت زن هست
زنان دولتی جامعه زینبی و دختران وزیرو دختران رهبری و کلا زنانی با افکار شما چرا هووو ندارند .
بعد هم این هم مرد دولتی جوان مبلغ اسلام و قران و دین خدا داریم .چرا از اول با زنی ازدواج نمیکنند که رصایت دهد به همسر چندم اوردن ؟؟؟
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 28 دقیقه و 48 ثانیه
قبلا نظر شخصی خودم رو در مورد این موضوع نوشتم نخووندی مثل اینکه:
۱. به این فکر کردم که کاش اتفاق می افتاد مثلا مردی از نمایندگان مجلس دو همسر داشت و با او عرف جامعه مانند تک همسر برخورد می کرد یا خانمی همسر دوم مردی بود و... چون بزرگان از تاثیرگذران بر حقوق اجتماعی تا هنرمندان و... به عنوان الگو در زندگی مردم پذیرفته شده هستند. کاش اکر شخصی صلاحیت قبول مسیولیتی را داشت به دلیل دو همسر بودن و... کنار گذاشته نمیشد و اگر هست و کنار گذاشته نشده، هر چند دخالت در حریم خصوصی زندگی مردم هست اما بخاطر ارامش زندگی مردم گذشت می کرد و الگو میشد( شاید بینشون کسی به دلیل مشکلات نه گانه مثل باروری اقدام به داشتن همسر دوم کرده و...)

.
۲. قبلا هم نوشتم بخوونید اخبار مربوط به لایحه خانواده در چند سال اخیر در مجلس رو و سخنرانی های نمایندگان مخالف و موافق رو
عرض کردم اولین انتطاری که از قانون گذار یا مجری قانون میره این هست که فارغ از اینکه خودش مخالف هست یا موافق به قانون احترام بذاره و پایبند باشه در تمام مسایل وقتی مجری و قانون گذار خودش به قانون عمل نکنه نمیشه از مردم عادی انتظار داشت، تا وقتی تک همسری که سال ۱۳۵۳ به لایحه خانواده اضافه شد برقرار هست مخالف و موافق در سایه ی قانون بهش اخترام بگذارند


....
هر چند بسیاری مراجع دینی معتقدن اجازه ی زن اول و... شرط ازذواج دوم مرد نیست و رعایت عدالت و.... در این مورد مهم هست
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 00 و 17 دقیقه و 19 ثانیه
مخالف طرح این مباحث نبستم و نیازی به گفتن شماهم نیست
ان شالله اگر ما را هم جز ادمها بدانید خودمان در این جامعه بی در و پیکر زندگی میکتیم که سعیش بر سرکوب کردن زنان هست
مجرد به نحوی متاهل به نحوی ملطفه و بیوه هم به نحوی
اخیرا ادبیات دختر سن بالا را هم ضافه کردید
ولی راه حلتان درست نیست هزار عیب دارد و ایراد که هیچ کس قبول نمیکند احرا شود
نه مردان نه زنان .البته همه ی تقصیرها در کیسه زن متاهل افتاده
بکبار قبلا هم گفتم یکبار دیگر بپرسم شاید شما بدانی ...
میگویم چرا مردان دولتی حاکم در کشور قانون خدا و قران را احرا نمیکنند ؟
رهبری ریبس حمهوری مجلسی ها وکلا مردانی که مبلغ اسلام هستند
چه جبزی مانع میشود چنین افرادی که مجری قانون و اسلام هستند با توجه به اینهنه مشکل دست روی دستن و تک همسر باشند
دختران امام و رهبری و وزرا چرا هووو نمیگیرند
زنان دولتی که ملبغ ححاب و جامعه ی زینب هیستند چند نفری زن یک مرد مواغق چند هنسری نمیشوند که نمونه عملی را ببینیم
خدا وکیلی نیا بگو زنانشان نمگذارد
اگر زنانشان نمیگذارد خب طلافشان دهند در عوض چهار تا یک حا بگیرند که هم خیر است و قانون خدا احرا شده

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 31 تا 60
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا