تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - علل موجبه ی چندهمسری 1
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : حمیده دارابی
تاریخ : شنبه 23 اردیبهشت 1396
نظرات

عللی که موجب تعدد زوجات می شود دو نوع است: 1) نوعی از آن که از جنبه حقوقی مطرح است و می تواند مجوّزی برای مرد یا برای اجتماع شمرده شود، علل طبیعی است که زن و مرد را از لحاظ إرضاء جنسی یا از لحاظ تولید فرزند در وضع نامساوی قرار می دهد؛ از جمله این علل، تعطیلی زن در دوره های عادت ماهانه، اواخر دوران بارداری و زایمان و بعض ایام شیردهی است؛ نیز کوتاه بودن عمر جنسی او به منظور تامین نیاز جنسی مرد و از سویی دیگر کوتاه بودن دوره فرزند آوری زن یا نازایی اوست درحالیکه مرد یا قبیله یا کشور به کثرت نفوس احتیاج داشته باشد. خاصیت تولید فرزند و نسل در مردان بیش از زنان است. علامه طباطبایی (ره) در این باره می فرمایند: "زنان نوعا در سن 50 سالگی یائسه شده و از قدرت حمل می افتند و در مردان تا سال ها این قدرت باقی است و چه بسا تا آخر عمر طبیعی شان یعنی 100 سال، باقی می ماند. بنابراین دوران صلاحیت مرد برای تولید که تقریبا 80 سال است تقریبا دو برابر دوران صلاحیت زن است که تقریبا 40 سال است. نتیجه ای که از این مطلب به دست می آید این است که طبیعت و خلقت، به مردان حق تجاوز از یک زن به بیشتر را داده است و روی این حساب معنی ندارد که قوّه تولید در جایی مهیا باشد و در عین حال او را از تولید مثل ممنوع سازیم. این بر خلاف قانون علل و اسباب طبیعی است."[1] این سخن علامه (ره) که "معنی ندارد قوه تولید معطل و ممنوع شود و در صورت ممنوع شدن، خلاف قانون علل و اسباب طبیعی است" به تنهایی گویای این است که این دلیل طبیعی، به قدری مهم است  که صحیح نیست صرفا برای بیان جواز، به آن استناد کرد بلکه لزوم مبادرت به این کار را می رساند و تا حدی بیان گر اهمیت چندهمسری و اولویت آن بر تک همسری است اما با تسامح و تساهل، این علت را در حد یک مجوز برای تعدد زوجات مردان درنظر می گیریم.

      2) نوع دیگری از علت است که اگر در هر زمانی وجود داشته باشد، بیش از آن است که فقط مجوزی برای تعدد زوجات برای مرد یا اجتماع محسوب شود؛ بلکه موجب حقی است از جانب زن و موجب تکلیفی است به عهده مرد و اجتماع و آن علت، فزونی عدد زن بر مرد است.[2] البته توجه به این نکته لازم است که صرف اینکه بدانیم عدد جنس ذکور و جنس اناث چقدر است، کافی نیست. بلکه باید بدانیم نسبت مردان و زنان آماده به ازدواج چه نسبت است؛ چراکه غالبا نسبت مردان و زنان آماده به ازدواج با نسبت مجموع جنس ذکور و جنس اناث متفاوت است.



- محمد حسین طباطبایی، تعدد زوجات و مقام زن در اسلام، ص 58[1]

- مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج19، نظام حقوقی زن در اسلام، ص325[2]


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا