تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - گفتمان چند همسری درجامعه
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 29 آذر 1392
نظرات

گفتمانچند همسری  در جامعه 

در بحث عدالت در چند همسری خانم محترمی بنام زهرا کامنت گذاشتند که به خاطر رسالتی که داریم لازم دونستم این مطلب و جواب هشتگانه ایشان را پست بگذارم.

ایشان گفته بودند:

[شما مردا اگه یکی به زنتون چپ نگا کنه خونتون به جوش میاد بعد میاید از عدالت چند همسری صحبت میکنید؟

همین شما اگه خودتون دختر داشته باشید وجدانن به این راحتی در مورد این مسایل پیش دامادتون حرف میزنید؟

این وبلاگو نشونش میدید؟

تشویقش میکنید که بره یه زن دیگه بگیره و بین ایشون و دخترتون عدالتو رعایت کنه که امار دخترای مجرد بیاد پایین؟

امیدوارم جواب قانع کننده ای داشته باشید!]


جواب

1- بله خب مرد است و ایمان و غیرتش و برای همین است که خدای متعال مرد را قیم و تکیه گاه زن قرار داده است(الرجال قوامون علی النساء) و زن گل و ریحان بوستان زندگی است(المرأۀ ریحانۀ و لیست بقهرمانۀ) و اگر مرد یعنی تکیه گاه این گل ضعیف و ناعادل باشد، گل در طوفان حوادث و غرائض و ستمها می‌پژمرد و می شکند.

2- ما نگفتیم که هر کس برود زن دوم و سوم شود. یا مردی با اجبار و زور و بد اخلاقی برود

 زندگی خوب و صمیمی خود را جهنم کند که حالا میخواهد زن دوم بیاورد! ما میگوییم اگر کسی مشکلی ندارد و می تواند بوستان گلی را مراقبت کند چرا یک گلدان داشته باشد بلکه مسئولیت بوستان را بعهده بگیرد.

3- ما می خواهیم این تابو شکسته شود و قبحی تحمیلی جامعه بر اصل فقهی مسلم اسلام برداشته شود تا اینکه اگر یک انسان عادل با ایمان متعهد مسئولیت پذیر بخواهد سعه مسئولیت پذیری خود را بر افراد مستحق جامعه بگستراند و افراد بیشتری را با رعایت همه مراتب عدالت و اخلاق، تحت پوشش خود قرار دهد، مورد شماتت دیگران قرار نگیرد بلکه تحسین شود.

4- آنچه می گوییم برای خود ما هم هست، اگر خانمی امید ازدواج با مرد مجرد ندارد و عمرش دارد تلف می شود و از طرفی خواستگاری متأهل ولی متدین و با ایمان و عادلی که توان مدیریت دو همسر و بیشتر را دارد چه ایرادی دارد که این خانم تحت الحمایه این مرد قرار بگیرد و به زندگی خود سامان دهد، حال این خانم هر کس میخواهد باشد.

5- وقتی یک خانوم همسرش مسافرت می رود از روزی که همسرش به سفر می رود تا روزی که برمی گردد دائم دلش بهانه میگیرد و فقدان او در تغذیه اش اثر میگذارد و به یاد آشنایان و همسایگانی که در کنار همسر خود هستند می افتد، حسرت می خورد و انتظار همدلی و همراهی دوستان و آشنایان دارد و هنگامی که دیده اش به همسر خود روشن شد با عشق‌ورزی و مهربانی و صمیمیت وصف ناپذیری از همسر خود استقبال می نماید؛ آیا اگر چنین خانومی امید برگشت همسر ندارد و کسی سراغش نمی‌گیرد، آیا باید تا دم مرگ چوب جبر تحمیلی جامعه نسبت به قبح چند همسری را بخورد؟ آیا شما ظلم با این زن را می‌پذیرید؟ آیا قیامت پاسخ این ظلم ناخواسته را می‌دهید؟ لا اقل اگر کسی نمی تواند نباید برای افراد توانمند دیگرقبیح بشمرد؛

6- امروزه بیش از 12 میلیون دختر و زن مجرد بالای 25 سال درکشور چشمشان به در، منتظر آمدن یک شوهر هستند و از طرفی مردانی که قدرت اداره چند همسر را دارند اما آنها نیز چوب قبح اجتماعی را می خورند و دست پس می کشند، اگر این تعصبات و حساسیتهای مفرط زنهای به آرزو رسیده در جامعه نباشد و همچنین بعضی نگاه‌های غیر مؤدبانه برخی مردان نسبت به اینگونه افراد برداشته شود و با ایجاد زندگی های چند همسری و با رعایت حقوق و احترامات زنان نسبت به یکدیگر، سکونت، آرامش و امنیت روحی و روانی جامعه تأمین گردد آیا باز شاهد معضلات و مصیبتهای موجود در جامعه خواهیم بود؟

7- امام حسین ع فرمود إن الدنیا عقیدۀ و جهادٌ باید در این دنیا در مسیر استحکام عقیده جهاد کرد و یکی از آنها همین مجاهدت با نفس است. گرچه یقین کنی که شوهر همسر دوم نیاورد اما ایمان داشته باشی که در ضرورت و مصلحت زندگی می توانی به سنت حسنه اسلامی و اصل مسلم فقهی اسلام (تعدد زوجات) با رعایت احترامات و آداب حسنه ملتزم باشی.

8- کاری که ما وظیفه خود دانستیم آنرا بر سر زبانها آوریم تا این تابو شکسته شود و قبح آن در جامعه بریزد مستند شرعی فراوان هم دارد که نمونه بارز آن زندگی اهل بیت ع است که به جز دو تن از آنها بقیه کمتر از دو همسر نداشته اند و حضرت اباعبدالله السین ع نیز دارای سه همسر بودند و حتی یکی از در جریان کربا حامله بوده است که محسن سقط شده ابی عبدالله در شهر حلب معروف است و حرم و بارگاهی دارد.

پس آیا بهتر نیست که به قوانین الهی و هدایتگری های قرآن کریم ملتزم باشیم و نه از آن جلوتر برویم و نه از آن عقب بمانیم؟ همان کسی که خالق است و عادل و مصلحت و عزت بشریت را ضمانت کرده است او بهتر می داند که چقدر این قانون برای پیشرفت بشر بسوی کمال مطلق مفید فایده است. «و من الله التوفیق»



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
وی پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت 23 و 21 دقیقه و 28 ثانیه
در مورد حق زن برای نکاح منقطع حق با شماست و زنان هم حق متعه دارند ... مگر ازدواج موقت عقد دو طرفه نیست ! ... زنان مهریه ای که میگیرند برای زنانگی و راه دادن مهر یک مرد در دل خودشان است که خداوند حق آنها قرار داده با حفظ شان و منزلت و شرافت ... اگر اینطور که شما میفرمائید که زن هم حق تجربه دارد ... خب ... پس مرد هم حق مهریه دارد ... از این پس زنان مهریه بدهند مردان را صیغه کنند (مانند برده کشی از مردان جوان توسط زنان مسن در بعضی کشورها)... شما راضی هستی؟ ... مردان خطرات زیادی را برای کسب حلال و معاش و حفظ امنیت خانواده انجام میدهند که گاه به مرگ می انجامد.. اگر زنان هم اینگونه نقش آفرینی کنند پس جای اینها را عوض کنیم ... زنان نقش مردان و مردان نقش زنان ... فقط دنیا را با زنانگی ترسیم کنید .... هر کسی نقشی دارد و این حکمت متعال پروردگار است در خلقت ما بشرهای فانی ... چرا بجای تفکر منطقی, احساسی فکر میکنید ... فکر شما از پیش داوری است که از بی عدالتی مردان نشات میگیرد ... چرا خداوند دستور داده مردان و زنان پاک برای هم ... چون هر دو مراعات حدود الهی را انجام میدهند و اختلافی پیش نمی آید ... مردی که به هر دو زن محبت کند و عاقل و عادل باشد حفظ حریم بین دو همسر را رعایت میکند وگرنه همان یک همسر هم از دست او در عذاب است
وی پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت 23 و 07 دقیقه و 29 ثانیه
نکاح منقطع همون نکاح موقت هست ... زنی که به همسری دائم در اومده حق نکاح موقت نداره مگر پس از طلاق و رفع عده ... در ضمن موردی ندارد؛ خانم از حدود خود پائین بیایند و تقاضای ارث و نفقه نفرمایند بفرمایند موقت با هر کسی که میخواهند ... ازدواج دائم شاید یک نوع زندان باشد از نظر شما ولی امنیت این زن در عقد دائم بیشتر است یا در نکاح متعه ... نکاح متعه لذتی است تا سن شاید 40 شایدم 50 برای یک خانم ... بعد آن چی ... ابزار دست بودن این خانم و بهره کشی بدون رعایت حق و حقوق انسانی و شرافتی این خانم را به کجا میکشد ... از آن سو اگر مردی اینقدر ناعادل است که نمی تواند نیازهای همسرش را رفع کند و با خودخواهی به فکر خودش است مطمئنا باید تاوان بی عدالتی بدهد و صبر این خانم حتما اجری دارد که فقط خداوند میتواند آنرا محیا کند ... بنظر من خانم بخاطر بی عدالتی شوهر حق بر گردن این مرد دارد ... گل هم نیاز به مراقبت دارد وگرنه پژمرده میشود و باغبان بایستی به صاحبخانه جوابگو باشد ... و من الله توفیق
وی پنجشنبه 27 آبان 1395 ساعت 22 و 54 دقیقه و 24 ثانیه
در مورد سوالی که گفتن اگه من ی دختر داشتم آیا اجازه میدادم همسر دوم بشن یا نه؟ .... دختر من عزیز دل منه و عاشقشم ولیآدم دلشو دست هر مردی نمی سپاره ...اگه ی مرد عادل باشه و با ایمان به خدا ... به خود خدا قسم اگه فرمانش این باشه و وضع اون مرد هم خوب نباشه و دخترم هم راضی باشه هم به عقدش در میارم و هم به لطف خداوند کمک خرجش میشم ... کو پسری که مرد باشه و یا علی بگه تا آخرش ... مردن که اگه بودن الان وضع جامعه این نبود ... شماها هزار تا خلاف غیرشرعی پنهان براتون قابل قبوله ولی چون حدود خدا آشکار میشه دلتون رضا نمیده ... چند همسری اگه بده روابط دختر و پسر و بدحجابی از اون بدتره ... همسرتون زن دیگه ای نداره ولی با بیناییش هزاران زن بی حجاب رو توی خیابون می بینه ... خودتون رو زدین به خواب یا کلا خوابین ... قربون خدایی برم که که حکمتش اول و آخره و مغز کوچک من هم قدرت استدلالش رو نداره.... والسلام
بانوی تنها چهارشنبه 19 خرداد 1395 ساعت 13 و 30 دقیقه و 42 ثانیه
سلام
شوهر من به بهونه اینکه حق چند همسری مردان در ایران ازشون گرفته شده با من رابطه سرد و قهر های طولانی داره. می خواد منو راضی کنه که همسر دیگه داشته باشه و حاضر نمیشه منو طلاق بده.
زندگیم مثل زندان تاریک شده مثل حبس ابد.
کی می تونه مرد منو به زندگی قشنگی که می تونستیم بسازیم بیاره؟؟؟
من مدتی راضی شدم و دوستم دو ماه با ایشون محرم شد. داغ دلم تازه شد.
محبت وتوجهی که آرزوشو داشتم نصیب دوستم شد و من به حاشیه رفتم.
دیگه راضی نمیشم که کسی پاشو تو زندگیم بذاره یا جای من یا جای زن دیگه.
دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 23 و 49 دقیقه و 02 ثانیه
در مورد 3 از زنی سخن می یارید که مردش به سفر رفته و دلش برای او تنگ شده اما غریزه جنسی اش هم خاموش نشده چرا مرد در همین سفر اجازه صیغه دارد و زن هم در صورت ازدواج منقطع اجازه صیغه شدن به مرد دیگری را دارد پس چرا فرهنگ جامعه ازدواج منقطع را بد می داند و زندر دام ازدواج دائم باید بسوزد و بساز و حتی به دام خودارضایی بیافتد و خدای نکرده خیانت کند که چه؟ مردش او را با ازدواج دائم اسیر خود کرده تا با خیال راحت در مسافرت به خوشگذرانی بپردازد.
دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 23 و 44 دقیقه و 02 ثانیه
آقا باز هم جوابتون با حق صیغه و حق ازدواج منقطع زن با یک مرد و تجربه رابطه داشتن با مردان دیگه در خلال این ازدواج تناقض داره.

غیرت همون تکیه گاه محسوب می شه نه زندانبان نه اینکه حق داشته باشه زن رو اسیر خودش کنه و خودش از حقوق شرعیش استفاده کنه.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا