تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - پدیده های نو ظهور موثر در استضعاف و انزوای بنیان خانواده (3)
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : یکشنبه 1 دی 1392
نظرات
پدیده های نو ظهور موثر در استضعاف و انزوای بنیان خانواده (3)
مستهلک شدن اصل فقهی تعدد زوجات(دائم یا موقت)

حدو 12 میلیون زن مجرد و دختر مسن در کشور وجود دارد اگر شرایطی فراهم آید کسانی که نمی توانند به صورت دائم ازدواج کنند مدتی را مثلا چند ماه یا یک سال بصورت موقت با یکدیگر ازدواج کنند تا در پرتو این موهبت شرایط ازدواج دائم برای آنها پیش آید و چه بسا که شرایط بگونه ای رقم بخورد که آنها ازدواج موقت خود را به دائم تبدیل نمایند.
قرآن در آیه 24 سوره نساء به این مطلب اشاره نموده است، می فرماید:« ... فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً ...»: «زنانى را كه متعه مى‏كنید، مهر آنها را به عنوان یك واجب باید بپردازید»
در تفسیر نمونه ذیل این آیه توضیح زیبایی ذکر نموده می گوید: این موضوع را نمى‏توان انكار كرد كه غریزه جنسى یكى از نیرومندترین غرایز انسانى است، تا آنجا كه پاره‏اى از روانكاوان آن را تنها غریزه اصیل انسان مى‏دانند و تمام غرایز دیگر را به آن باز مى‏گردانند.
این موضوع مخصوصا در عصر ما كه سن ازدواج بر اثر طولانى شدن دوره تحصیل و مسائل پیچیده اجتماعى بالا رفته، و كمتر جوانى مى‏تواند در سنین پایین یعنى در داغ‏ترین دوران غریزه جنسى اقدام به ازدواج كند، شكل حادّترى به خود گرفته است.
با این وضع چه باید كرد؟

یا باید «فحشاء» را مجاز بدانیم (همان طور كه دنیاى مادى امروز عملا بر آن صحه گذارده و آن را به رسمیت شناخته) و یا طرح ازدواج موقت را بپذیریم، معلوم نیست آنها كه با ازدواج موقت و فحشاء مخالفند چه جوابى براى این سؤال فكر كرده‏اند؟! در حالى كه طرح ازدواج موقت، نه شرایط سنگین ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالى یا اشتغالات تحصیلى و مانند آن نسازد و نه زیانهاى فجایع جنسى و فحشاء را در بر دارد. 
این قانون در زمان پیامبر اکرم ص اجرا می شد و حتی تا نیمه خلافت عمر انجام می گرفت اما در جمله معروفى كه از «عمر» نقل شده می گوید: مُتْعَتانِ كانَتا عَلى‏ عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ وَ أَنَا مُحَرِّمُهُما وَ مُعاقِبٌ عَلَیْهِما مُتْعَةُ النِّساءِ وَ مُتْعَةُ الْحَجِّ:
 «دو متعه در زمان پیامبر صلى الله علیه و آله بود كه من آنها را حرام كردم و بر آنها مجازات مى‏كنم، متعه زنان و متعه تمتع»
این حکم حکومت باعث شده است که تا به امروز همه سنن نبی در جامعه اسلامی محترم و قابل پذیرش باشد الا ازدواج موقت و تعدد زوجات که همه از آن فراری هستند و در مورد متعه، شیعه علی ع، پیرو عمر شده است و آن را عمل فحشا می انگارد.
پاسخ به یک شبهه:
اگر کسی بگوید؛ چه تفاوتى میان «ازدواج موقت» و «فحشاء» وجود دارد؟ هر دو «خودفروشى» در برابر پرداختن مبلغى محسوب مى‏شوند و در حقیقت این نوع ازدواج نقابى است بر چهره فحشاء و آلودگى‏هاى جنسى! تنها تفاوت آن دو، در ذكر دو جمله ساده، یعنى اجراى صیغه است! باید گفت:
ازدواج موقت تنها با گفتن دو جمله تمام نمى‏شود، بلكه مقرراتى همانند ازدواج دائم دارد، یعنى چنان زنى در تمام مدت ازدواج موقت، منحصراً در اختیار این مرد باید باشد، و به هنگامى كه مدت پایان یافت باید عده نگاه دارد، یعنى حد اقل چهل و پنج روز باید از اقدام به هر گونه ازدواج با شخص دیگرى خوددارى كند، تا اگر از مرد اول باردار شده وضع او روشن گردد، حتى اگر با وسائل جلوگیرى اقدام به جلوگیرى از انعقاد نطفه كرده، باز هم رعایت این مدت واجب است. و اگر از او صاحب فرزندى شد، باید همانند فرزند ازدواج دائم مورد حمایت قرار گیرد و تمام احكام فرزند بر او جارى خواهد شد.
در حالى كه در فحشاء هیچ یك از این شرائط و قیود وجود ندارد. آیا این دو را با یكدیگر هرگز مى‏توان مقایسه نمود؟
البته ازدواج موقت، از نظر مسأله ارث (در میان زن و شوهر) و نفقه و پاره‏اى از احكام دیگر تفاوت‏هائى با ازدواج دائم دارد، ولى این تفاوت‏ها هرگز آن را در ردیف فحشاء قرار نخواهد داد، و در هر حال شكلى از ازدواج است با مقررات ازدواج. 
به هر حال نمی شود به خاطر سوء استفاده عده ای هوس باز از این قانون فطری الهی سرپیچی کرد و آن را منفور دانست. قوانین زیادی در دنیا هست که از آن سوء استفاده می شود آیا باید صورت مسئله قانون را پاک کرد؟
راهکار برای ترویج ازدواج موقت:
باید دانست که ازدواج موقت و مجددگرچه برای اقناع غریضه شهوانی هم هست اما برای تنوع بازی و هوس بازی نیست بلکه برای حمایت و کنترل زنهای آسیب دیده هم هست.
الف- سالم سازی ازدواج موقت در جامعه تحت ضوابط و مقررات خاص توسط حکومت:
هم جلو سوء استفاده‏ها گرفته خواهد شد و هم افراد محترم (به هنگام ضرورت‏هاى اجتماعى) از آن كراهت نخواهند داشت.
«برتراند راسل» دانشمند معروف «انگلیسى» در كتاب «زناشوئى و اخلاق» صفحه 190 تحت عنوان «زناشوئى آزمایشى»
آورده است: «من تصور مى‏كنم: اگر چنین امرى(یعنی «طرح زناشویی دوستانه» «بن بی لیندسی» قاضی محاکم جوانان) به تصویب قانونى برسد، گروه كثیرى از جوانان از جمله دانشجویان دانشگاه‏ها تن به ازدواج موقت بدهند و در یك زندگى مشترك موقتى پاى بگذارند، زندگى كه متضمن آزادى است و رها از بسیارى نابسامانى‏ها و روابط جنسى پر هرج و مرج فعلى مى‏باشد».
«طبق طرح «لیندسى»، جوانان باید قادر باشند در یك نوع زناشوئى جدید وارد شوند كه با زناشوئى‏هاى معمولى (دائم) از سه جهت تفاوت دارد:
نخست این كه: طرفین قصد بچه‏دار شدن نداشته باشند، از اینرو باید بهترین طرق پیشگیرى از باردارى را به آنها بیاموزند.
دیگر این كه: جدائى آنها به آسانى صورت پذیرد.
و سوم این كه: پس از طلاق، زن هیچگونه حق نفقه نداشته باشد».
همان طور كه ملاحظه مى‏كنید: برای رهایی غرب از چالشهای پیش رو طرح فوق را پیشنهاد می دهد که از جهات زیادى همانند طرح اسلام است، که پیشنهاد شده است منتها شرائط و خصوصیاتى كه اسلام براى ازدواج موقت آورده از جهات زیادى روشن‏تر و كامل‏تر است. در ازدواج موقت اسلامى، هم جلوگیرى از فرزند كاملًا بى‏مانع است، هم جدا شدن آسان و هم نفقه واجب نیست. 
بنابراین پیشنهاد می شود طرح «پیوند جوانه ها» با شرائط خاص در جامعه اجرا گردد که افراد بتوانند به راحتی وصلت کنند و جدا شوند و عوارض گزافی را در پی نداشته باشد،  نوعی زندگی موقت و آزمایشی را تجربه می کنند.
راه فرهنگ سازی
راه اول؛
کافی است یک سری دفترچه های ازدواج موقت جیبی تحت عنوان «پیوند جوانه‌ها» چاپ و تکثیر و در معرض دید مردم در فروشگاهها گذاشته شود تا مورد استقبال مردم قرار گیرد به طوری که حاوی مطالب ذیل باشد:
1. نظر اسلام نسبت به ازدواج موقت
2. احکام اسلام و فتاوای مراجع نسبت به ازدواج موقت
3. تذکرات اخلاقی در رعایت حرمت افراد و حفظ جایگاه اجتماعی آنها
4. شرایط و ضوابطی که باید زوج و زوجه داشته باشند تا این پیوند شامل حال آنها بشود و قانون جمهوری اسلامی بتواند از آن حمایت و پشتیبانی کند
5. قولنامه ازدواج موقت شامل: مشخصات، مدت ازدواج (کمتر از سه ماه نباشد)، مقدار مهریه ( بیشتر از یک سکه نباشد)، شرایط ضمن عقد که قرارداد بین طرفین است، محل امضای طرفین، محل مهر و امضای محضر ازدواج.
تبصره 1: این قولنامه ها ثبت محرمانه محضر می شود و خاصیت آن عبارتست از:
1. امنیت در عبور و مرور در خیابان و پاسخگوی پلیس امنیت اجتماعی بودن؛
2. جلوگیری از سوء استفاده زنانی که بدون رعایت موازین شرعی بخواهند برای دریافت سکه بیشتر در حین مدت یا عده با نفر دیگری صیغه عقد را اجرا کنند(که در این صورت با مراجعه به سامانه اگر در مدت عقد باشد یا در مدت عده، برای این فرد از سوی سیستم کامپیوتری، «عدم احراز شرایط» اعلام می شود)
راه دوم؛
فرهنگ سازی از طریق ایجاد میزگردها، کنفرانسها، ، مقالات، سخنرانیها، فیلمهای آموزنده که نشان دهنده چگونگی حفظ اخلاق و وجاهت اجتماعی، شرایط، سن، احکام شرعی و ... افراد باشد و بقیه کار را به خود مردم واگذار کرد. در این مسیر علما و روحانیت، اندیشمندان دینی و رسانه ملی نقش بسزایی دارند.
تبصره2:
هر یک از دو روش را می توان در دو منطقه کوچکتر بطور آزمایشی در مدت 6 ماه یا یک سال بطور سری بازخورد گیری کرد و بعد از کسب مهارتها، آسیبها و رفع نقاط ضعف طرح فراگیر را پیشنهاد نمود. اینکار از عهده دولتمردان و حاکمان اسلامی جامعه بر می آید و نباید فقط توپ را در زمین مردم انداخت و دست روی دست گذاشت!
به امید حرکت انقلابی در مهار افعی شهوات نفسانی و تخریبگر معنویت جامعه دینی.

برچسب‌ها: تعدد زوجات ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
به راحله جمعه 16 آبان 1393 ساعت 14 و 23 دقیقه و 23 ثانیه
شما چند سالتونه؟اهل کجاهستی؟
راحله جمعه 26 اردیبهشت 1393 ساعت 16 و 51 دقیقه و 20 ثانیه
نگفتم می خوام ازدواج کنم. من شرایط ازدواج ندارم برم زیر مسئولیت که چی؟ گفتم می خوام یه دوست پسر محرم داشته باشم. بابام اجازه بده گناه نکنم. اجازه نمی ده گناه دوستی من گردن اون. من که چیز خلاف شرعی نمی خوام.
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
این سؤالات خصوصی را از باکس مشاوره وارد شوید. ممنون
راحله چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 16 و 15 دقیقه و 07 ثانیه
پدرمون اجازه بده ما صیغه بشیم از خدامونم هست. فکر کردی برای چی می خوایم شاغل بشیم که اجازه پدر ساقط بشه
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
اذن پدر فواید زیادی دارد و همین امر باعث برچیده شدن بساری از مفاسد از سطح جامعه میشود. شما سعی کنید به ازدواج آسان و ساده فکر کنید. اگر دختر و پسر خودشان بخواهند ساده زندگی کنند والدین هم مجبور می شوند به قناعت و ساده زیستی انها صحه بگذارند و فضل خدا هم بیشتر شامل حالشان میشود.
سه شنبه 26 فروردین 1393 ساعت 21 و 19 دقیقه و 57 ثانیه
خوب راست می گه مشکلات دنیا اگر ربطی به حلال و حرام خدا نداشت که الان مردها باید کنیز هم داشته باشن. مگر کنیز بر مرد حلال نیست پس کو زنی که کنیز باشد و مردی که کنیز بخرد؟

آمار شما هم توضیح لازم داره که غلط انداز نباشه تا شما نتیجه دلخواهتون رو بگیرین... به طور مثال بدترین شرایط جمعیتی مربوط به جمعیت 40 تا 50 سال است. اما تعداد دختران و پسران مجرد بین 40 تا 50 سال که هرگز ازدواج نکرده اند با هم برابر است. پس اگر همه اینها ازدواج کنند کسی تنها نمی ماند.
می ماند زنان مطلقه و بیوه و مردان مجرد بین 40 تا 50 سال که به آمار شما نزدیک است و تعداد زنان 1م5 برابر مردان است. که ما می گوییم دو برابر است. جهنم الضرر! حالا اگر همین گروه از مردان مجرد راضی به چند همسری شوند چه نیازی به تبلیغ ازدواج مردان متاهل است؟! خیالتان راحت آنها به قدر کفایت ازدواج می کنند فقط چون اغلب پنهانی است به چشم نمی آید. پنهانی بودن هم بد نیست طبق قانون هم همینکه همسر اول بداند و رضایت بدهد کافیست و نیازی به مطلع کردن بقیه نیست که موجب خدشه دار شدن احترام این خانواده شود.
پس می بینید که با وضعیت فعلی هم مردان متاهل هم به حد کفایت ازدواج می کنند. مشکل تجرد عده زیادی که همچنان مجرد می مانند سخت گیریهای ادامه دار است که حتی در بالای 40 سال نیز وجود داره.
فرهنگ خانه های مجردی هم مزید بر علت می باشد. اغلب دختر و پسرهای جوان هم خانه مجردی را به ازدواج ترجیح می دهند چه رسد به مسن ترها.
گرا با وجود تاکید رهبری در این مورد فرهنگ سازی نمی کنید؟ چون سودی از آن برای خودتان حاصل نمی شود؟!
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
بالفرضی که اگر اگر اگر که میگید جمعیت مساوی بشن باز باید چند همسری را بعنوان ی مسئله دینی و قرآن در متن زندگی دینی شما قبیح باشد؟ اگر جمعیت نابرابر باشد باز باید قبیح باشد؟ اصلاً بحث حسن و قبح این مسئله ربطی به جمعیت ندارد بلکه پذیرفتن آن به عنوان یک مسئله دینی و قرآنی مهم است که هی زنها چون موقعیت شخصی خودشون رو در خطر احساس می کنند مخالفت می کنند آیا باید مسئله دینی را با موقعیت شخصی معامله کرد؟ اگر جایی احیای مسئله دین لازم شد باید مسائل شخصی را ترجیح داد یا مسائل دینی را؟ اگز شخصی! پس با کسانی که به خاطر مسائل شخصی در مقابل اهل بیت ع ایستادن چه فرقی کرد؟!
واریته سه شنبه 19 فروردین 1393 ساعت 23 و 27 دقیقه و 18 ثانیه
آماری که شما ارائه می کنید در محدوده خاصی و مقایسه مردان و زنان همسن صورت می گیرد در صورتی که نیازی به ازدواج زنان و مردان همسن نیست. مرسوم هم نیست. اگر فرهنگ ازدواج مردان با دختران بزرگتر از خود حل شود. جمعیت زنان و مردان مجرد به تعادل می رسد و نیازی به ترویج چند همسری که آسیب های آن طبق تجارب و آمار رسمی در ایران بیش از فواید آن است نیست.

وقتی مشکل اصلی در جامعه ایران برای ازدواج اشتغال و در آمد پسران و مردان مجرد است. نخواهید که باور کنیم نیت شما در ترویج چند همسری خیر است. نمونه بارزش هم در این پست همین جناب علی است.
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
اگر آمارها متعادل باشد، اگر مشکلات سیاسی اقتصادی و ... باشد و اگر هر دلیلی که فکر میکنید باشد اینها نباید مستوجب قبح چند همسری باشد. مشکلات دنیا چه ربطی به حلال حرام خدا دارد. امروز کسی که متمول است و متمکن به خاطر قبح چند همسری در کشور نمی تواند چند همسر داشته باشد. چون تحقیر می شود و مورد شماتت قرار میگیرد. اگر ما آماری را مطرح کردیم که درست هم هست هر چند با «اگر چنین و چنان شما» متعادل شود اما چرا باید سنت رسول خدا در تنها کشوی که داعیه دار پیروی اهل بیت را بطور رسمی دارد قبیح باشد؟ آمارها برای دیدن راه است و معمولا نسبی است نه قطعی. و کسی سایر مشکلات را نفی نکرده است بقیه مشکلات به قوت خود باقی است شما متولی آن بشوید و گوشه ای از فرهنگ ناب اسلامی را شما احیا کنید. چرا باید کسی که از فرهنگ اسلامی خارج نیست و آن را در جامعه تبیین می کند تا خسارتهایی که ناآگاهانه عارض بر جامعه شده است را تقلیل بدهد را با شمشیر تنفر بایکوت می کنید. اسلام یاور می خواهد اگر نیستید لطفا سد معبر هم نباشید.
واریته دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 22 و 03 دقیقه و 30 ثانیه
طرح جوانه ها خوبه ولی قبل از هر چیزی باید فرهنگ ازدواج دائم با دختران باکره رو تعدیل کرد. وقتی تعصبات کور مردسالارانه پدران ایرانی از بین بره دختران نوجوان هم که ازدواج دائم براشون میسر نیست با پسر مورد علاقه شون صیغه محرمیت می خونن. به این ترتیب دوستیهای پنهان دختر و پسر از بین می ره و رابطه دختران و پسران نوجوان با نظارت خانواده شکل بهتری پیدا می کنه به خصوص که در صیغه حدود روابط رو می شه محدود کرد.

اما تا وقتی که صیغه رو مختص به زنان تنها و دختران مسن بدانیم و صیغه امری پنهانی و شرم آور باشه دردی از جامعه دوا نمی کنه چون زنان و دختران مسن این امر و تحقیر خودشون محسوب می کنن و تن به اون نمی دن. تعداد کمی هم که صیغه رو می پذیرند ممکنه مثل الان از روی فقر و مشکلات دیگه باشه و مجبور به تجربه بیش از حد روابطی باشند که براشون دلپذیر نیست. و این فرقی با روسپیگری ندارد.
زن صیغه ای به خاطر گرفتن مهریه متهم به فاحشگی مشروع نشده بلکه این لقب به خاطر اینه که اغلب زنان صیغه ای به خاطر پول تنبه رابطه ای می دن که رضایت قلبی به اون ندارن و این معادل فاحشگی است. یعنی زن رابطه ای رو تجربه می کنه که از اون لذت نمی بره بلکه عذاب می کشه و فقط نیاز مالی اون رو وادار به چنین رابطه ای می کنه
رواج هم خانگی دختران و پسران جوان هم با صیغه میسر می شه. خیلی از جوانان طالب همخانگی هستند. اما خانواده های مذهبی به شدت مخالفت می کنند در صورتی که این سبک زندگی در کشورهای غربی به عنوان ازدواج یر رسمی متداوله در صورتی که تنها در مذهب تشیع مجاز هست.
دلیل مطورد بودن صیغه در میان زنان توهین تحقیر آمیز بودنشه و فرهنگ ارزش بودن باکرگی حتی در سنین بالای 20 سال در صورتی که در قدیم دختران در 9 سالگی ازدواج می کردند و اگر کسی در 20 سالگی باکره بود پیر دختر محسوب می شد. علت دیگر عدم رغبت پسران به ازدواج دائم با زنان صیغه ای است. علت بعد هم عدم پذیرش ازدواج منقطع توسط مردان هست.
وقتی تنهایی زنان و بالا رفتن سن دختران فقط راهی برای توجیه مردان برای چند همسری و تحقیر زنان شده در صورتی که راه های دیگری هم برای خوشبختی این زنان وجود داره تا مجبور نشن به بهانه خوشبختی خودشون آشیانه دیگری رو ویران کنند.
واریته دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 21 و 46 دقیقه و 49 ثانیه
وقتی حرف از صیغه به میون می یاد یعنی دقیقا جایی که می شه از ازدواج منقطع هم حرف زد. در ازدواج منقطع یا حتی صیغه موقت زن می تونه علاوه بر مهریه نفقه و ارث رو هم به صورت شرایط ضمن عقد طلب کنه.
در ازدواج منقطع مردی به صورت منقطع تا پایان عمر همسر زن خواهد بود. اما در این فواصل زن می تونه رابطه با مردان دیگه رو هم طبق شرع به صورتکاملا حلال تجربه کنه همونطور که مرد می تونه چند همسری رو تجربه کنه. ازدواج منقطع باچند شوهری تفاوت داره چون چند شوهری در اسلام رد شده است.
دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 21 و 43 دقیقه و 41 ثانیه
دوازده میلیون و ششصد و شصت هزار نفر یعنی چند همسری در ایران رفت روی هوا
واریته دوشنبه 18 فروردین 1393 ساعت 21 و 42 دقیقه و 02 ثانیه
تعداد پسران و مردان مجرد هم 12360 هزار نفره یعنی 360 هزار نفر بیشتر از زنان و دختران مجرد.
ذبیح خراسانی پاسخ داد:
کاش در سن مورد بحث ما این امار درست بود.
جمعه 9 اسفند 1392 ساعت 08 و 41 دقیقه و 29 ثانیه
سلام
من علی هستم
راستی ایمیلم اینه
diamond.j666@yahoo.com
علی جمعه 9 اسفند 1392 ساعت 08 و 40 دقیقه و 39 ثانیه
سلام
من علی هستم
شرایط اقتصادیم خوب نیست
یه زن مسن که کمی شرایط اقتصادیش خوب باشه به قصد ازدواج لطف کنه بهم ایمیل بزنه و شرایطشو بگه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا