تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - مطالب خرداد 1393
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : شنبه 31 خرداد 1393
نظرات

نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : جمعه 30 خرداد 1393
نظرات

نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : پنجشنبه 29 خرداد 1393
نظرات

زن می تواند تنها یك همسر داشته باشد و تو مختار به داشتن چهار همسرهستی ...

برای ازدواجش  در هر سنی اجازه ولی لازم است و تو هر زمانی بخواهی می توانی ازدواج كنی ...

او بی خوابی می كشد و تو خواب حوریان بهشتی را می بینی ...

او مادر می شود و همه جا می پرسند نام پدر ...

و هر روز او متولد میشود؛  عاشق می شود؛ مادر می شود؛ پیر می شود و میمیرد ...

........


ادامه مطلب
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : سه شنبه 27 خرداد 1393
نظرات

ما درچند همسری به دنبال تحمیل عقیده نیستیم و کسی هم نباید در پی آن باشد. بلکه در پی فرهنگ سازی و شفاف سازی یکی از گزاره های دینی هستیم.یعنی اصل آن مورد توافق همگانی است، تنها شرایط و ضوابط دینی و عقلی آن جای بحث و گفتگو دارد. در همین مورد چند نکته را خدمت شما خوانندگان محترم عرض می کنیم:

ادامه مطلب
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : شنبه 24 خرداد 1393
نظرات


به فرض که شخصی تمام شرایط (اقتصادی،اخلاقی...) چند همسری را داشت. در مورد محل سکونت همسر دوم  چگونه باید عمل کند؟

  1. باید خانه ای مجزا بگیرد (هرچند همسران راضی به زندگی در منزل مشترک باشند)         
  2. همسر دوم باید در کنار همسر اول باشد(چه همسران موافق باشند و چه مخالف)
  3. فقط در صورتیکه هر یک از همسران مخالف زندگی مشترک باشند  منزلی جداگانه تهیه شود
                                                                                                                                                                    ماده1114- زن باید در منزلی كه شوهر تعیین میكند سكنی نماید مگر آنكه اختیار تعیین منزل بزن داده شده باشد. تامین مسکن به صورت تملیک یا عاریه یا اجاره برای زن نیز به نحوی که شایسته زن باشد بر مرد به اتفاق همۀ فقهای اسلام واجب است.                        

     نتیجه:اگر مرد و زن بخواهند در مسکن مشترک زندگی کنند انتخاب مسکن باید با مشورت و انتخاب طرفین باشد. و تنها در صورتی که مرد محل مورد نظر زن را بر خلاف مصلحت زن بداند می تواند به انتخاب زن بی اعتنایی کند اما اگر انتخاب زن بر خلاف مصلحت او نباشد مرد باید انتخاب زن را عملی کند. حتی می توان گفت در این خصوص رعایت مصلحت زن مقدم بر خواست و علاقۀ مرد است زیرا مرد وظیفه دارد مسکن زن را مطابق صلاح زن تامین کند و نمی تواند بخاطر خواست و علاقۀ خود مسوولیت شرعی اش را در مقابل زن عملی نکند.


نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : شنبه 24 خرداد 1393
نظرات
طلاق یا ادامه زندگی چند همسری

می گویند بسیاری از طلاقهای موجود به خاطر ازدواج دوم مرد که بدون رضایت زن اول و بصورت مخفی انجام گرفته است می باشد!

با توجه به اینکه علل طلاق موارد متعددی از قبیل:
 ناشزگی، اعتیاد مرد یا زن،  عدم تأمین زندگی مناسب توسط  مرد، عدم هماهنگیهای خلقی زوجین و موارد متعدد دیگر می باشد؛

 اگر قبول کنیم که در میان عوامل طلاق، خیانت مردان به ازدواج  مجدد دائم و ان هم به صورت مخفی  است؛ چند سؤال متصور است:

1-  چرا ازدواج های دوم  دائم بصورت مخفی و بدون رضایت همسر اول صورت می گیرد؟
2-  اگر مرد با عقد همسر دیگر، به او نیز متعهد شود اگر همسر اول حق طلاق دارد، آیا او باید حتماً طلاق بگیرد؟

3- آیا با طلاق گرفتن زندگی خود را متزلزل نموده یا با طلاق به استحکام زندگی خود  کمک کرده است؟
4- آیا نمی شود دو همسر در کنار یکدیگر زندگی کنند و به همه خواسته های معمول و حقوق خوددست یابند؟
5- آیا همه زندگیهای چند همسری که تا کنون انجام شده است همه محکوم به شکست بوده است؟
5- آیا هیچ راهکار مناسبی نیست که زندگی چند همسری به صورت مطلوب دینی و با استحکام  و آرامش همراه با موفقیت در رسالت خانواده بر قرار باشد؟
6- آیا الگوهای موفق در دین اسلام وجود ندارند که خود را با آنها مطابقت داده و کسی مجبور نباشد ناخواسته و ندانسته زنگیش را ازهم بپاشد؟



پاسخ سؤالات مفروض از نظر عقل و دین چه می تواند باشد؟

مرتبط با: سوال و جواب ,
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1393
نظرات
ریشه‌های طلاق در چند همسری

گفت : واسه شاهد عقدی با شوهرم رفته بودیم محضر با عروس وداماد. شوهرم با یكی از محضردارا دوست وآشنا در اومد وحرفهاشون گل انداخت تا رسیدن به همین آمار طلاق. محضر دار چیزی گفت كه تعجب كردم!
 گفت: آمار طلاق بیشتر به خاطر خیانت مردهاست كه زن دوم میگیرن مخفی! و بیشترین طلاق ها رو همین طلاق زن دوم ثبت كردیم چون زن هاشون حالا زرنگ شدن نمیرن. و زن دومیه كه اومده اون رو بیرون كنه خودش بشه تك همسر دیده آبی توی این زندگی واسش نمیجوشه، مهریه رو گذاشته اجرا وجیب طرف را خالی كرده ورفته ومرده هم پشیمون از کار نپخته ای كه كرده. باز میبینی همین زنه دوباره با یكی دیگه اومده عقد كرده.
محضرداره میگفت: زن اولی گفته ولش كن بزار بمونه زندگیش رو بكنه زن دومیه گفته نخیر مرده بهم قول داده اولی رو طلاق میده منم تحمل هوو رو ندارم یا من یا اون. این جوریش رو هم شنیدیم و  شاخ در آوردیم.

بله اینها نمونه هایی است که وجود داره و به علت عدم توجه به شروط لازم چند همسری، مرد  عجولانه و نا آگاهانه اقدام می کنه و کشتیشون به گل می نشینه.
مشکل از کجاست؟

آیا اسلام اشکال داره که تعدد زوجات را حلال دونسته؟
آیا اسلام باعث تحریک مردها به این خیانتها شده؟
آیا این زن یا مردها مسلمون نیستند؟
 آیا زنها حسودند و همه چیز رو تحت مالکیت خودشون می دونند؟
اسلام که کاملترین دین الهی است و دیگر بعد از این دینی نخواهد آمد و معجره اش این است تا قیامت تحریف هم نخواهد شد و همه بشر را به فلاح و رستگاری و نجات می رساند. بنابراین تمام دستورات آن جان بخش است و با حاکم  نمودن ان به زندگی انسان روح تازه می دمد. و از ان جمله مسئله تعدد زوجات است که پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت طاهرینش نسبت به آن ملتزم بودند.
اسلام دین خوبی هاست و در آیاتش  دو طبقه خوبی ها و بدی ها را به انسان معرفی کرده است که خوبیها مانند اخلاق نیک و عدالت او را به بهشت و بدی ها مانند بد خلقی و ظلم و خیانت او را به جهنم می رساند. لذا پاداشهایش انسان را مشتاق بهشت و عقابهایش او را از جهنم دور میکند.

از طرفی به یقین برخی گناهان و  رفتارهای ناشایستی که انسان را مستحق جهنم می کند همین مسلمانهای مدعی اسلام انجام می دهند. معلوم میشه  درسته که ما مسلمونیم ولی خیلی از اسلام فاصله داریم.
شاهد این مطلب اینه که شما اگه توی بازار ببینید متوجه می شید؛ همه معتقد به خدا پیامبر و معاد، همه به قول خودشون اهل نماز و روزه و واجبات الهی را باور دارند1
 اما کجای قیافه ها و رفتارها و اعمال آنها به اسلام شبیهه؟؟!! چطور میشه وقتی خودشون رو با غربیها و غیر مسلمونها مقایسه می کنند خودشون از اونها بیشتر تعریف می کنند!
 معلوم میشه هنوز خیلی چیزها از اسلام  رو نمیدونیم. اگه چندهمسری خوبه که خوبه، پس به قول شما چرا اینهمه طلاق؟!
چون نه مرده مدیریت داره نه زنه وظیفه خودشو میدونه چیه؟ مرده هم به خواسته دل خودش عمل کرده و از دیگر مسائل چشم پوشونده! زنه هم به خواسته و آتش کینه وحسادت و خودخواهی خودش چنگ زده و ... !
 پس فرهنگ سازی لازمه که همه بدونن؛
 تعدد چیست؟
چرا تعدد؟ وچه فلسفه ای داره؟ چه شروطی داره؟  چه احکامی داره؟  چه جوری تعدد؟  با کی تعدد؟ و خیلی چیزای دیگه.
قطعاً نا اگاهی از هر مسئله ای منجر به عدم موفقیت و در نهایت به شکست می انجامد، شکستنی که هرگز وصله برنمی دارد و مثل اولش نمی شود.
نتیجه دیگه؛
من و شما چه اینجا قلم بزنیم چه نزنیم این اتفاقات شوم در جامعه می افتد و از طرفی سنت رسول خدا را هم کریه می کند!!
پس چه بهتر که از این فضایی که برای این مسئله مهم اجتماعی تدارک دیده شده استفاده کنیم و  تا جای که در توان داریم از دانش و معلومات همدیگه بهره‌مند بشیم تا مشکلات جامعه را کم کنیم.
اگر بخواهیم مشکلات جامعه را کم کنیم، لاجرم  باید مقداری از بار  آن مشکلات را خودمان به دوش بکشیم و از راحتی‌هایمان کمی گذشت کنیم.

نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1393
نظرات

نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : یکشنبه 18 خرداد 1393
نظرات
در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، نیل به کمال انسانی و تقرب به ذات حق است. تردیدی نیست که از تنهایی به درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشکیل دادن، ارضای کشش های نفسانی و غرائز طبیعی و فرزند آوری از نتایج قهری ازدواج و بالطبع از مهمترین عوامل موثر درآرامش روان، اسایش فکر و جان و احساس رضایت مندی درونی است.


خدامند متعال در قرآن  می فرماید: هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها..  او خدایی است که همه شما را از یک نفس واحد افرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار وی آرام گیرد و بیاساید. اعراف آیه 189)

استاد معظم آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه شریفه می فرمایند: راز اصیل آفرینش غیر از گرایش غریزی و اطفای شهوت خواهد بود که خداوند از آن خبر می دهد.

 بنابراین والاترین هدف ازدواج، بعنوان یک نیاز، برخوردار شدن از آرامش روان و آسودگی خاطری است که خود لازمه اعتلای وجود، شکفتن همه قابلیت، همگامی و همراهی در مسیر رشد و کمال و نیل به اخلاص و فلاح است و همه اندیشه ها و برداشت های دیگر در قلمرو ازدواج و تشکیل خانواده فروعی است بر این اصل. از این رو توجه به همین اصل بنیادی، یعنی آرامش بخشیدن و آرامش گرفتن زن و مرد می بایست در انتخاب همسر و ازدواج مدنظر قرار گیرد.

پرواضح است که رسیدن به ساحل آرام زندگی و بهرهمند شدن از سرچشمه آرامش روان، انتخاب همسری است همراه، همراهی است هم اندیشه، هم اندیشه ای است خداجو، خداجویی است حقیقت گو و صبور، و صبوری است که وجودآرامش بخشش آمیزه ای است از مهر و محبت، عطونت و منطق و استواری.

لذا اگر چند همسری این آرامش را از بعضی از خانواده ها که شرایط را ندارند می گیرد هیچ اجباری بر تحمیل آن نیست. اگر شرایط بر بعضی ناهموار است یا شرایط را سازگار کنند و یا به فکر آرامش در زندگی خود باشند.حقیقت این است که در گوشه هایی از جامعه عده ای از تنهایی رنج میبرند فقط به خاطر فرهنگی غلط که جامعه برآنها تحمیل کرده ونه دین.از طرفی عده ای آرامش دیگران را مایه تنش و بحران در جامعه می بینند!.قدم اول این است که فرهنگ سازی صحیح شود تا آرامش در جامعه عمومی باشد. چون اقتضای عدالت اجتماعی است. برای اصلاح امور این عده کل جامعه باید این فرهنگ را بپذیرد و عده ای اندک هم که توانایی و شرایط را دارند در مقام عمل برآیند.


نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1393
نظرات
دختران در چه سنی دیگر برای ازدواج نیاز به اجازه ندارند؟

اذن پدر در ازدواج


رهروان ولایت ـ شرط بودن اجازه و پدر در ازدواج دختر، دلائل زیادی داره که شاید عمده دلیلش در نظر گرفتن مصلحت دخترهاست. دختر با توجه به اینکه در سنین نوجوانی و جوانی احساسات بسیار دارد و توجه کامل به تمام زوایای زندگی ندارد اگر بخواهد مستقل همسر خود را انتخاب کند، ممکن است انتخاب موفقی نداشته باشند و تحت تاثیر احساسات و عواطف قرار گیرد و خدای نکرده باشکست در زندگیش رو‌به‌رو شود به همین خاطر بسیاری از مراجع معظم تقلید در مورد ازدواج دختر باکره اجازه پدر را شرط دانسته‌اند.

متن فتاوای ایشان به قرار ذیل است:
ادامه مطلب
مرتبط با: احکام , سوال و جواب ,
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1393
نظرات

حضرت امام سجاد علیه السلام همسران متعددی داشت که بیشتر آنها «ام ولد» (کنیز) بودند. یکی از همسران امام، حضرت فاطمه، ام عبدالله، دختر امام حسن علیه السلام بود که ثمره ازدواج امام با او حضرت امام محمد باقر علیه السلام بود.

همسر دیگر امام، کنیزی بود به نام « حوراء » که مختار بن ابی عبیده ثقفی او را به ششصد (و بنا بر روایتی سی هزار) دینار خرید و به امام هدیه داد. حورا مادر زید بن علی علیه السلام بود.

از اسامی سایر همسران حضرت سجاد علیه السلام در اسناد تاریخی چیزی ثبت نشده است.

 

منابع:

    بحارالانوار، ج 46، ص 155، حدیث 1 و 3


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : یکشنبه 11 خرداد 1393
نظرات
السلام علیک یا قمر بنی هاشم یا ابالفضل العباس


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات

 

مورخان در مورد همسران امام نوشته‌اندکه ایشان چند همسر داشت ،بدین شرح:

لیلی دختر ابی مره بن عروه بن مسعود ثقفی، مادر حضرت علی اکبر، شهید کربلا،

شهر‌بانو(شاه زنان) دختر کسری یزدگرد سوم، پادشاه ایران، مادر امام سجاد(ع)،

رباب دختر امریء القیس بن عدی، مادر حضرت سکینه و عبدالله رضیع،

ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله، مادر فاطمه بنت الحسین.


نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات

مصاحبه چند همسری با حجةالاسلام والمسلمین حاج آقای ماندگار


بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و خسته نباشید و تشکر از اینکه وقت شریفتان را در اختیار گروه فعالین عرصه چند همسری قرار دادید.
با توجه به اینکه تازه از میدون والیبال خارج شدید و عرق زده هستید و هنوز صبحانه هم میل نفرمودید زیاد وقت عزیزتون رونمیگرم.
همانطور که قبلا به عرض حضرت عالی رسید یکی از سنتهای حسنه ای که در کشور ما مغفول واقع شده و در فقدان آن آسیبهای اجتماعی فراوانی فرا روی جامعه است و بودن آن با وجود آگاهی لازم نیز مشکلات دیگه ای را به بار می آورد ولی به هر ترتیب در کشور جمهوری اسلامی ما برخلاف سایر کشورهای اسلامی حتی کشورهای غیر اسلامی این سنت نبوی قبیح جلوه داده شده است.
حضرتعالی که از عالمان و مبلغان پر طرفدار کشور و چهره محبوب تلویزیونی هستید؛ چه نکات و راهبردهایی را پیش روی جامعه خصوصاً عزیزان فعال در این سنگر فرهنگی می گذارید
؟
ادامه مطلب
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : جمعه 9 خرداد 1393
نظرات

قرآن می فرماید‏ می توانید تا چهار زن دائم بگیرید ولی اگر نمی توانید رعایت عدالت کنید فقط به یک زن بسنده کنید. فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً و با زنان پاك دیگر ازدواج كنید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى‏ ترسید عدالت را در باره همسران متعدد رعایت نكنید تنها به یك همسر قناعت نمائید.

از طرفی در آیه 129 نساء می فرماید(وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ ...و هرگز نمى‏توانید در میان زنان، عدالت كنید، هر چند كوشش نمائید...

نتیجه اینکه خود قرآن می فرماید هرگز نمی توانید عدالت بین همسران را رعایت کنید پس هرگز نباید بیشتر از یک همسر داشته باشید(تعدد زوجات ممنوع)

اگر خدا می داند ما هرگز نمی توانیم عدالت را رعایت کنیم گفتن اینکه تا چهار همسر(دائم) می توانید اختیار کنید لغو و بیهوده است.

پس چرا تعدد زوجات در دین جائز است؟

منظور از عدالت در این آیات چیست؟

آیا عدالت در آیه اول با عدالت در آیه دوم تفاوت دارد؟


نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : پنجشنبه 8 خرداد 1393
نظرات
شرایط عجیب یک خانم برای ازدواج

یکی از تازه‌ترین استفتائات از آیت‌الله مکارم شیرازی سوال خانمی است که نظر آیت‌الله مکارم شیرازی  را نسبت به شروط مورد علاقه او برای عقد ازدواج جویا شده است.

به گزارش قانون این خانم، شروط را در اینترنت دیده است و پس از مشورت با دوستان خود، آن را با خواستگار خود هم مطرح نموده است اما پس از موافقت خواستگار با این شروط، محضردار از تایید این شروط و ثبت عقد ازدواج خودداری کرده است.متن سوال این خانم و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی چنین است:

بنده از اینترنت شرایطی را در مورد ازدواج دیدم که خیلی خوب و عادلانه هم بود و من از آنها پرینت گرفتم و به دوستانم هم نشان دادم و آنها هم تایید کردند که شرایط بسیار خوبی است و می‌تواند برای دختری که قصد ازدواج دارد بسیار مفید باشد برای همین با خواستگارم مطرح کردم و او هم پذیرفت ولی وقتی رفتیم محضر، محضردار که یک روحانی هم بود گفت اکثر این‌ها شرایط خلاف شرع هستند و به درد نمی‌خورند و حتی به تمسخر گفتند که شاید هر کس این‌ها را نوشته قصد دست انداختن خانم‌ها را داشته است، من خیلی ناراحت شدم.

واقعاً همین مسایل است که باعث می‌شود ما جوان‌ها دین‌گریز شویم. چرا نباید به شرایط مورد توافق طرفین احترام قایل شد؟

من شرایط را هم برایتان ارسال می‌کنم و از شما خواهش دارم که مرا راهنمایی فرمایید.

از لطف شما هم ممنونم
ادامه مطلب
مرتبط با: سوال و جواب , احکام ,
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : چهارشنبه 7 خرداد 1393
نظرات

قانون تعدد زوجات با اصل تساوى حقوق زن و مرد-كه ناشى از تساوى‏ آنها در انسانیت است- منافات دارد. چون زن و مرد هر دو انسان و متساوى الحقوق ‏مى‏باشند، یا باید هر دو مجاز باشند كه داراى چند همسر باشند یا هیچ كدام مجاز نباشند. اما این كه مرد مجاز باشد چند زن داشته باشد و زن مجاز نباشد كه چند شوهر داشته باشد، تبعیض و مرد نوازى است.اجازه دادن به مرد كه تا چهار زن مى‏ تواند بگیرد به معنى این است كه ارزش یك زن مساوى است ‏با یك چهارم مرد.این نهایت‏ تحقیر زن است و حتى با نظر اسلام درباره ارث و شهادت-[كه ارث و شهادت] دو زن ‏را برابر با ارث و شهادت یك مرد قرار داده است- منافات دارد.

این ایراد سخیف‏ترین ایرادى است كه بر تعدد زوجات گرفته شده است. گویى‏ ایراد كنندگان به علل و موجبات فردى و اجتماعى تعدد زوجات كوچكترین توجهى نداشته‏ اند؛ خیال كرده ‏اند تنها موضوعى كه در میان است هوس است. آنوقت گفته‏ اند چرا به هوس مرد توجه شده و به هوس زن توجه نشده است؟!

در حقیقت تعدد زوجات حق زن است اما حقى از جانب زنان بى‏ شوهر بر عهده ‏مردان و زنان متاهل.


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : دوشنبه 5 خرداد 1393
نظرات

بعثت یعنی دست از خودخواهی برداشتن و رفتن به سوی خداخواهی

بعثت یعنی با جهل همراه نشدن و همراهی نور

بعثت یعنی رفتن به سوی فطرت و رها کردن تعصب بی حکمت

یعنی اعتقاد راسخ و سست نشدن در مسیر

و در یک جمله یعنی؛ با هم شدن و به سوی خدا رفتن

پس با هم باشیم که قدرتمان فزونی یابد و به سوی خدا برویم که آرامش بخش ترین راه هاست


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : دوشنبه 5 خرداد 1393
نظرات

نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : یکشنبه 4 خرداد 1393
نظرات

به موجب عقد ازدواج، هر یك از زوجین به دیگرى تعلق مى‏ گیرد و از آن او ، مى‏ شود. حق استمتاعى كه هركدام نسبت ‏به دیگرى پیدا مى‏ كنند از آن جهت است كه ‏منافع زناشویى طرف را به موجب عقد ازدواج مالك شده است. از این رو در تعدد زوجات آن كه ذى حق شماره اول است، زن سابق است. معامله‏ اى كه میان مرد و زن‏ دیگرى صورت مى‏ گیرد در حقیقت معامله‏«فضولى‏» است، زیرا كالاى مورد معامله‏ یعنى منافع زناشویى مرد قبلا به زن اول فروخته شده و جزء مایملك او محسوب‏ مى‏ شود. پس آن كس كه در درجه اول باید نظرش رعایت ‏شود و اجازه او تحصیل ‏گردد زن اول است. پس اگر بناست اجازه تعدد زوجات داده شود باید موكول به اجازه ‏و اذن زن اول باشد، و در حقیقت این زن اول است كه حق دارد درباره شوهر خود ، تصمیم بگیرد كه زن دیگر اختیار بكند یا نكند.


ادامه مطلب
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : یکشنبه 4 خرداد 1393
نظرات
شاید هیچ کسی فکر نمی‌کرد که مساله زنان در فاصله آغاز تا پایان یک قرن به این اندازه تغییر کند. الگوهای زندگی زنان در بیشتر نقاط دنیا دچار تحول شد. شدت این تحولات به قدری بود که امروز هم مطالعه همه‌جانبه آن به سختی میسر است.
 هر دوره‌ای از زندگی بشر بر روی زمین حوادث و تحولات خاص خود را داشته است که هر کدام از جهاتی اهمیت دارند. با این حال، سده بیستم میلادی، به‌ویژه از آن جهت که هنوز هم بر چگونگی حیات سیاسی و اجتماعی ما تاثیرات خود را حفظ کرده است از اهمیت بیشتری برخوردار است. هنوز هم نظم بین‌الملل جهانی نظمی است که ریشه در مناسبات قرن بیستمی دارد و هنوز هم فرهنگ و هنر و اجتماع مردم امروز جهان بر استوانه‌های فکری و عملی قرن گذشته تکیه می‌کند. از این رو شناخت و پرداخت هر چه بیشتر این قرن می‌تواند در افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی و نیز شناخت بهتر از جایگاهی که امروز جهان در آن قرار دارد موثر باشد.

شاید هیچ کسی فکر نمی‌کرد که مساله زنان در فاصله آغاز تا پایان یک قرن به این اندازه تغییر کند. الگوهای زندگی زنان در بیشتر نقاط دنیا دچار تحول شد. تمدن غرب برداشت خاص خود از زنان را توانست در سایه قدرت بین‌المللی و گاهی هم رقابت نابرابر فرهنگی به دیگر ممالک صادر کند. موج فمینسم و نگاه‌های رادیکال به مقوله زنان که در قالب تظاهرات و جنبش‌های ناآرام و پر سر و صدای قرن خود را نشان داد محصول همین دوران بود. رواج برهنگی، زیر پا گذاشتن قواعد اخلاقی بشری و رسمیت دادن به برخی ناهنجاری‌ها در کنار بحث‌های جدی حقوقی و فلسفی همه در قرن بیستم مطرح شدند. شدت این تحولات به قدری بود که امروز هم مطالعه همه‌جانبه آن به سختی میسر است.

1. فمینیسم
تا پیش از دهه‌های 60 و 70 میلادی، عمدتا تصاویر نامطلوبی از جایگاه زن در میان غربیان وجود داشت. زنان خانه‌دار، خدمتکار و ساده‌لوح دانسته می‌شدند. منشیان زن افرادی سبک‌سر بودند و پرستاران هم عفریته‌های نه‌چندان باهوش خوانده می‌شدند. این جایگاه‌های کلیشه‌ای تنها به آگهی‌های تبلیغاتی اختصاص نداشت. زنان در مشاغل یکسان، مزایای کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کردند. قوانین موضوعه نیز جرایم واقع شده در حق زنان و به‌ ویژه تعرضات جنسی را چندان جدی نمی‌گرفتند و نهایتا خود زنان را در پیش آوردن چنین تعرضاتی مقصر می‌دانستند. بنابراین تا اوایل قرن بیستم رژیم‌های مختلف غربی دارای یک ویژگی مشترک بودند و آن بی‌اعتنایی به حقوق زنان بود.

چگونه همجنس‌بازان آمریکایی ایدز را وارد دنیا کردند /

یکی از دلایل رواج اندیشه‌های فمینیستی در غرب
نگاه تحقیرآمیزی بود که نسبت به زنان وجود داشت


ادامه مطلب
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : یکشنبه 4 خرداد 1393
نظرات
دفاع استاد رحیم پور ازغدی از چند همسری

یک سمیناری که به خاطر کاریکاتورهای توهین آمیز در دانمارک (پوپنهارت) گذاشته بودند و بنده را هم برای سخنرانی دعوت کرده بودند در آنجا من بحثی کردم با این عنوان که چه چیزی در غرب مانع درک پیامبر اسلام می‌شود و خلاصه آن این بود که شما یک برداشت غلط از دین در غرب دارید که اصلاً با مفهوم اسلامی دین سازگار نیست با مفهوم مسیحی دین سازگار است و همین ذهن شما را پر کرده و راحت نمی‌توانید مسائل اسلامی را بفهمید بعد از سخنرانی یک نفر بلند شد اشکال کرد که شما که راجع به انسانی بودن دینتان اینقدر صحبت می‌کنید پیامبرتان چند بار ازدواج کرده است و خواست که مثلا یک نقطه ضعفی از اسلام و پیامبرگرفته باشد!

گفتم ازدواج‌های متعدد پیامبر در فرهنگ جنسی اسلام برای ما یک افتخار بزرگ است و اتفاقاً همین نقطه، نقطه دفاع است. چون دربارة مسائل جنسی با دو روش می‌شود با آن مواجه شد. از قرون وسطی در مذهب کاتولیک به شما آموخته بودند که ازدواج مانع معنویت است شرط رشد معنوی عزوبت و تجرد است و زن مظهر شیطان است (اینها جزو محکمات و ادبیات گفتمان کلیسای کاتولیک است) این را گفتید امّا در عمل چه کردید؟! در عمل نه الان که بزرگترین مشکل کلیسا لاپوشانی پرونده‌های فسادهای جنسی کشیشان است (می دانید که الان فقط در کلیسای کاتولیک- نه پروتستان، آنها که خرابترند، چون کاتولیکها یک قید و بند و مرجعیتی دارند پروتستانها که این را هم ندارند- ؛ یکی از گرفتاریهایشان مشکل فسادهای اخلاقی کشیشان است در همین یکی دو سال پیش پاپ یک سفری داشت و یکی از مسائل و دغدغه‌های جناب پاپ همین بود که دو میلیارد دلار بدهند و در مقابل، چند صد هزار پرونده‌های جنسی کشیشها را پوشانی کنند که اقا صدایش را در نیاور!)

 این یک روشی است که بگوئیم نیاز جنسی یک نیاز شیطانی و خبیث است ؛ این را در زبان گفتید امّا در عمل سابقه و تاریخ شما پر است از شهوت رانی و پر از جنایت‌های جنسی است، پر از تجاوز است، پر از هم جنس گرایی است، پر از زنا است. این یک راه است این یک نوع دین و معنویت است یک راه هم راه اسلام و راه پیامبر اسلام است که می‌فرماید تشکیل خانواده نه تنها مانع رشد معنوی نیست بلکه کمک می‌کند به رشد معنوی. این یک تعریف از معنویت است، آن هم یک تعریف از معنویت، این یک تعریف از جنسیت است آن هم یک تعریف از جنسیت گفتم من آن را درست می‌دانم نه این را! آن روشی که می‌گوید نیاز جنسی تو باید تأمین بشود امّا توأم با اخلاق، حقوق و عدالت!
اسلام راه را باز گذاشته که نیاز جنسی‌ات را تأمین بکنی که انسان، انسان بماند لازم نیست انسان حیوان بشود تا نیاز جنسی‌اش را تأمین کند. این نقطه افتخار فرهنگ جنسی اسلام است

نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : شنبه 3 خرداد 1393
نظرات
چند همسری راه حل است نه سنگ بزرگ!

ما نیومدیم سنگ بزرگ پیش پای کسی بگذاریم. اول گفتیم باید با معرفت شناسی و قبح زدایی از چهره این مسئله دینی یعنی چند همسری (تعدد زوجات) در آگاهی بخشی به جامعه کمک کنیم تا جامعه اسلامی خصوصاً مردان جامعه بدانند که چند همسری سنگ بزرگی نیست گرچه بر مسئولیت او اضافه می شود.

اگر این مسئله تجویز قرآنی دارد که دارد، و اگر این مسئله از سنت های پسندیده پیامبر اسلام و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که هست نباید از گفتن آن ابایی داشته باشیم یا با شنیدن آن مثل بعضی افراد خصوصاً برخی زنان خصوصاً آنهایی که دچار مشکلاتی از همین مسئله شده اند هوار کشید و آن را منکر شد.
بلکه باید دید اشکال کار کجا بوده است نه آنکه صورت مسئله راه حل قرآنی در رفع معضلات بزرگ اجتماعی را پاک کرد.
اگر همینطور یکسره شمشیر مبارزه را برداریم و چون مشکلاتی را از پذیرشهای موجود برخی افراد دیده ایم آن را منکر شویم معلوم است که هرچه هم حق بگوییم به دل نمی چسبه!
اینکه حرف دین به دل کسی نمی چسبه؛ یا مشکل از ماست که راه حل دینی را به نیکویی بیان نکرده ایم یا مشکل از خود افراد است که به خاطر احساس از دست دادن برخی مسائل دنیایی و مادی  نمی خواهند بپذیرند و بیشتر به احساس و عواطف نفسانی خود دامن می زنند. والا اگر خودشان طرف مقابل همین مسئله بودند و به گونهای که نمی توانستند بر مشکلات زندگی تنهاگونه فائق آیند منتظر یک مرد  پر جرأت بودند که بتواند هر چند بصورت تعدد زوجات پذیرای آنها باشد.

البته ما نه گفته‌ایم شما مردهاتون رو راهی ازدواج دوم کنید و هوو بر سر خودتون بیارید و نه گفته‌ایم که مردها برن مخفی کاری کنند!
این حرفهایی است که از گل آلود کردن منحرف کردن فضای بحث توسط بعضی افراد است که شروع می کنند به بزرگنمایی و هوار کشیدن که البته در سیر بحثهای ما معلومه که چقدر بهش می پردازیم یا تأیید می کنیم.

ما
فعلا کاری به  طرح عملی همسان سازی مطلق و مطلقه ها رو نداریم که بعضی احتمالا بخاطر ترس از خودشون یا نیت خیرشون، مدام به آن چنگ می زنند و هی میگویند این حرفا رو بزنید نه حرفهای خودتون!
 ما فعلا خواستیم بگیم این مسئله سنت رسول خداست و نباید در جامعه قبیح باشه و بعد طبق سخن امام صادق ع نسبت به زنان جامعه، اومدیم جلو که فرمودند خودتون را در شرایطی فرض کنید که می خواهید هوو  پذیرا باشید. اگر با ضمیر روشن پذیرا بودید نشان ایمان بالای زن است و اگر قبیح دانستید در ایمان خود شک کنید که کامل نیست. (به احادیث همین وبلاگ مراجعه شود) و غیرت زن نسبت به مرد مساوی کفر دانستند.

ما در بحث نگرش جامعه بحث می کردیم که برخی کاربران فضا را زود هنگام عوض کردند و سؤالاتی طرح شد که فعلا در فضای عمومی وبلاگ نباید میشد تا مورد ادبار دیگر کاربران نشود.
گرچه همسان گزینی در همه انواع ازدواج وجود دارد چه تک همسری و چه چند همسری. و در این زمینه باز بحث نظری وجود دارد که ممکن است با وجود تفاوتهای ظاهری زیاد باز دو نفر به لحاظ  روحی و ... همسان و مکمل یکدیگر تلقی بشوند. این جای خودش بحث می شود.
ضمن اینکه اگر همه زنها بخواهند مردانشان را مثل خانومی که در دلنوشته خودشون در مدینه آورده بودند، به سوی چند همسری ترغیب کنند برای همه آنها زن دوم وجود ندارد.
والبته تاکنون مراجعان زیادی از زنهایی که حاضر به ازدواج چند همسری بودند درحالی که از ابراز وجود مردهایی که امثال ... ترس دارند الان
برای گزینش همسر دوم که در خونه ها رو میزنند  خبری نیست.
فکر نکنید برای یک مرد پذیرش آن به همین راحتی است که حالا زنها دارندفضا رو به سمت غیر قابل قبول گل آلود می کنند.
اگر یک مردی بپذیرد زنها می توانند نقش مدیریتی این مرد را و در عدالتش کمک بیشتری بدهند تا موفق تر باشد و الا عدم هماهنگی زنان وضع را باز به همان حالت قبلی خراب و خرابتر می کند و هیچ کمکی به جامعه که نمی شود بماند بلکه به مشکلات جامعه هم افزوده می شود.

مرتبط با: مقالات ,
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 2 خرداد 1393
نظرات

حکم رابطه جنسی با زن شوهردار

ارتباط حرام
زن شوهردار

رهروان ولایت ـ لطفا جواب سوال من را بدید می‌خوام بدونم حکم رابطه جنسی با زن شوهر‌دار چیه؟ من با یک خانم شوهر‌دار دوست شدم، میگه من از شوهرم  بدم میاد یه ساله با وی رابطه زناشویی نداشتم و نیازی هم ندارم. با حرفایی که در مورد خودش و همسرش زده دلم براش سوخته، الان که با شوهرش ارتباطی ندارد اگه باهم دیگه باشیم گناهه؟

یکی از پیامدهای منفی رسانه‌هایی مانند ماهواره و اینترنت، عادی سازی روابط محرم و نا‌محرم است و در این میان زشت‌تر و قبیح‌تر، ارتباطات حرام متأهلین و اشخاص همسردار است! در ماهواره‌ها از طریق پخش فیلم های با محتواهایی فساد انگیز و در فضای مجازی با بوجود‌آوردن چت روم و سایت‌هایی برای دوست یابی این امر نا‌پسند را عادی قلمداد می کنند.

ارتباط با نا‌محرم که از حالت ضروری و عادی خارج باشد اشکال دارد تا چه رسد به رابطه جنسی!

ابتدا داستانی مرتبط با سوال شما می آورم و بعد حکم های شرعی را که درون سوال شماست را بیان می کنم:

ادامه مطلب
مرتبط با: احکام ,
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 2 خرداد 1393
نظرات
بهش قول دادم بعدش دیگه ازدواج نکنم!


رهروان ولایت ـ اسلام هیچگاه به مجرد بودن افراد سفارش نکرده است، بلکه عزب بودن را مذمت کرده است.
در صدر اسلام عده‌ای از صحابه زنان را بر خود حرام کردند و شب و روز به عبادت پرداختند، ام‌سلمه از طریق زنانشان به این موضوع اطلاع یافته و آن را به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌و‌سلم) انتقال داد؛ پیامبر فوراً به‌سوی اصحابش رفت و فرمود: آیا از زنان کناره می‌گیرید، من خود ازدواج کرده و زنان را ترک نمی‌کنم.[1]
ادامه مطلب
مرتبط با: احکام ,
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : جمعه 2 خرداد 1393
نظرات

یک سوال اساسی در مورد چند همسری مطرح است که تعدد زوجات حق کیست؟


1. جزو حقوق زن است


2. حق مرد است


3. جزو حقوق متقابل است


پاسخ، هریک از موارد سه گانه که باشد دیدگاههای متفاوتی را در اصول و مبانی چند همسری مطرح خواهد کرد.



نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : پنجشنبه 1 خرداد 1393
نظرات
منطق زنان با منطق درباره چند همسری

همه موافقند که زندگی موفق بیشترین لذت برای افراد داره که باعث ارامش و احساس خوشبختی اونا میشه و اگه فرزندانی هم داشته باشند که این خوشبختی تکمیل میشه.
 حالا این وسط بعضی از خانمها بخت همسر اول شدن رو از دست میدن به دلایل مختلف.
 و یا مردهایی پیدا میشن که نیاز به ازدواج مجدد دارن و میخوان که زندگی اولشون هم حفظ بشه. یعنی نامرد نیستن که برای ازدواج با یه خانم، ازدواج قبلیشون رو به هم بزنن - که متاسفانه تو جامعه زیاد میبینیم - یعنی مردهایی هم هستند که به دلایل مختلف می خوان ازدواج مجدد داشته باشن ,بنابراین در این شرایط هم میشه با ازدواج مجددی که مرد با دلایل خودش همسر اولش رو قانع کرده باشه یا به صورتی عمل کنه که ازدواج اولش به خطر نیوفته ازدواج مجدد داشت.

من به عنوان یه خانم متاهل اگه همسرم دلیل قانع کننده ای برای ازدواج مجددش داشته باشه و بدونم اون زن هم نمیخواد که زندگی منو خراب کنه حاضرم به ازدواج مجدد همسرم رضایت بدم.
 
البته خانمهای مختلف که اینجا نظر میدن و مخالف این قضیه هستند تا حدودی حق دارن چون هرچی که از ازدواج مجدد شنیدن الگوهای منفی بوده که باعث از هم پاشیدن کانون خانواده ها شده پس اگه یه ازدواج مجدد با عقل و تدبیر و با شناخت و تحقیق انجام بشه احتمال وجود مشکل کمتره چون با مخالفت خانمها که این قضیه حذف نمیشه بلکه باید یه راهکار منطقی در این زمینه درنظر گرفته بشه.


 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا