تبلیغات
حدیث موضوعی چند همسری (chandhamsari.ir) - مطالب تیر 1393
پایداری خانواده و تکثیر نسل در سایه چند همسری اسلامی از ضرورت‌های امروز ماست.
 
میدانیم تعدد زوجات طبق آیات قرآن و سنت اهلبیت (ع) جایز است، از طرفی جمعیت دختران و زنان مجرد بالای 25 سال رو به افزایش و سن ازدواج بالا رفته و نیز اقبال مردان مجرد به ازدواج کاهش یافته است شما فکر می کنید درباره دختران و زنان مجرد چه باید کرد؟




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

تاریخ روز
















دریافت کد لوگوی سایت مراجع معظم تقلید
 
 
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : دوشنبه 30 تیر 1393
نظرات

شب قدر 23 شب تعیین سرنوشت است.
با زبانی که با ان گناه نکردیم دعا کنیم. من با زبان شما گناه نکردم و شما با زبان من1
پس برای همدیگه دعا کنیم
برای همه مظلومان جهان
برای سلامتی و فرج امام زمان عج
برای سلامتی رهبر عزیزمون و اعتلای پرچم نهضت خمینی کبیر ره تا انقلاب حضرت مهدی عج

و ....

التماس دعا


مرتبط با: مناسبت های روز ,
برچسب‌ها: شب قدر ,
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : یکشنبه 29 تیر 1393
نظرات
گفتگوی چند همسری(مقایسه فتوای مرجع تقلید و پاپ، حقوق زن درخانه و ... )

نظر کاربر محترم:

الان برای من نوعی این شبهه پیش اومده که برخی مراجع تقلید ما مانند پاپ های کلیسا در عصر رنسانس هرجور مصلحت میدانند، تعبیر و تفسیر میکنن و مانند مفتی های عربستان حکم و فتوا میدن!

مگه زن امروز مسلمان، میتونه تو خونه خودش کار نکنه، آشپزی نکنه، بچه داری نکنه؟ خب اینا هم جزو حقوق یک زن در اسلام هست! نیست؟
اما همه خانمها به نوعی مجبورن که این کارا رو بکنن! بدون حقوق!
و جوونیشون و سلامتی شونو به پای یه زندگی میذارن! مگه نه؟
پس باید تو عقد نامه ها این موارد هم ذکر بشه!!!
چون ذکر نمیشه!این حکم خدا رو زمین که هیچ ته پستوی حافظه مراجع تقلید هم نمیمونه؟
آدم یه کلماتی میشنوه و میخونه انگار دارن در مورد کنیز کلفت خونه نظر میدن!
حالا یه کلفت دیگه بیاریم؟
کلفت فعلی به نیاز های خونه جوابگو نیست!!
خیلی سخیفه خدایی!

ادامه مطلب
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 27 تیر 1393
نظرات
گفتگوی چند همسری(فساد،خیانت و ...)

نظر دوستان

ارتکاب فساد مردان با تعدد زوجات بر طرف میشود وخیانت نمیکنند؟

-خیانت را معنی کنید رابطه جنسی غیر متعارف وغیر شرعی با زنان دیگر غیر از همسر شرعی آن مخفیانه ویا آشکار زمانی که با همسر خود تامینند خیانت نیست؟

-تنوع جنسی در مردان با زنان با ریخت آیا مد نظر چندهمسری شماست ؟ یا سرپرستی زنان بی ریختی که خواستگار نداشته اند؟

-آیا مردان متاهل نیاز به تنوع جنسی دیگر دارند .این بیماری وانحراف نیست ؟.

پس مردانی که به یک همسر اکتفا می کنند مرد نیستند؟
ادامه مطلب
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 27 تیر 1393
نظرات
گفتگوی چند همسری
نظر دوستان
 
در رضایت دو طرف که بحثی نیست!
کسی به این مسئله کاری نداره!
همه بحث و جدل سر ازدواج های مخفیانه و زورکی مردان متاهل و آویزون بازی های برخی نان سودجو و خودخواه هست.
اون قسمتی که زن اول رضایت نداره! دوست نداره رنج هوو داری بکشه! و تحمیل این رنج بهش، یک ظلم هست.
اینکه بخاطر هوس مرد و غمزه و عاشقی مخفیانه زنی، بخاطر زلیخا بازی زنی، اون زن اول رو دلشکسته و نامید و ناراحت کنیم و بره طلاق بگیره یا نه بخاطر بچه هاش با ناراحتی اعصاب بمونه تو زندگیش، اثر و رنگ و بوی بهشتی نداره!
این تقبیحیه که مخالفا باهاش کار دارن!
جلوگیری از عادی سازی  این حرکت هست که طرح مربع پیشنهاد میشه و راه برای هوس بازی مردان متاهل به تنگ میاد!

لطفا نیاید بگید، با گرفتن زن بیشتر، مرد هم حوری دنیوی میبره  هم حوری اخروی!
بلاخره حوری زمینی انسانی هست که باید شرایط انسانی در موردش لحاظ بشه!
قرار نیست که ابر و باد خورشید و فلک در کار باشن تا مرد متاهل به بهشت پرواز مستقیم داشته باشه !
مردی که با عاشقی و عشوه دلش میلرزه و تو رخت خواب زنای دیگه سر میخوره، و قدردان و وفادار به زحمتهای زن اول نیست، جاش تو بهشته؟ به صرف زن گرفتن؟ پس ناصرالدین شاه جاش توپه دیگه نه؟عکس های سوگولی هاشو ببینین! مو به تن آدم سیخ میشه!

پاسخ شما :
خب حالا این مشکلات توی چند همسری های موجود هست ایا همین عملکرد قبیح چار نفر که ادعای مسلمانی و ایمان می کنند و چند همسری را که مورد تأیید اسلام است رابا رفتارهای ناشایستشان به گند کشیدن که شماها یکسره با نگاه به برخی زالوصفتان جنسی و شهوانی در این مسئله جانب قباحت آن را جوری تقویت می کنید که انگار می خواهید بگویید خدا هم نعوذ بالله اشتباهاً ایه نازل کرده و چند همسری را مجاز شمرده است؛ ایا واقعاً چنین است که چند همسری مردان قبیح است که در اسلام امده است ولی فسادهای موجود و ظلمهای بیشمار موجود در فقدان چند همسری در جامعه، ظلم به جامعه اسلامی نیست؟

شما اگر دلتان به حال اسلام می سوزد نه خودتان! اگر خود را برای اسلام میخواهید نه اسلام را برای خودتان! بگویید چه باید کرد تا چند همسری مردان در هیچ جامعه ای قبیح نباشد؟
وقتی چند همسری در بین شیعیان قبیح باشد از سایر مذاهب و ادیان چه انتظاری است؟
یعنی نظام ما اینهمه هزینه کرده و دکتر و متخصص پرورش داده که بیایند مقاله بر خلاف قرآن بدهند و بگویند که تعدد زوجات در کشور ما قبیح است؟
مگر کشور ما اسلامی نیست؟
مگر این کشور ام القرای تشیع در جهان اسلام نیست؟
چرا اینقدر ضعف نشان میدهید و در برابر مسئله ای که خدا با حکمت و مصلحت خود شما قرار داده است مقاومت می کنید؟
در کجای قرآن گفته شده که تعدد زوجات مخصوص فلان منطقه است و مربوط به فلان منطقه نیست؟
چرا آسمون و رسمون رو به هم میدوزید که بگویید چند همسری قبیح است؟
اگر نمی گویید قبیح است چطور بلد نیستید اشکالات کار را برطرف کنید و هی به این در اون در میزنید؟ و هی مصادق شکست در چند همسری که از روی ناآگاهی منجر به شکست شده اند را سر دست گرفته اید و از الگوهای موفق چند همسری در اسلام دم نمی زنید؟
رأی زیر ده درصدی شما کاربران نسبت به رضایت شما از سنت رسول مکرم اسلام ص و اهل بیت ع چه معنایی دارد؟
شما برای اینکه قبح چند همسری را از بین ببرید طرح بدهید. لازم نیست طرح بدهید که چه کسی را به کدامین خانه بخت اعزام کنید.
شما درباره چند همسری اسلامی اگر تخصص دارید بحث کنید والا انرژی دوستان موافق را به مسائل حاشیه پراکنده نسازید تا از سیر بحث منظم خارج نشوند.
شما مسائل تعدد زوجات در اسلام را تبیین کنید مردم خودشان دلهایشان نسبت به یکدیگر خاضع می شود و هر کس جای خود را می یابد

مرتبط با: نقد و نظر ,
برچسب‌ها: گفتگوی چند همسری ,
نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : چهارشنبه 25 تیر 1393
نظرات



عزیزان من؛ شب قدر، شب تعیین قدر و قیمت انسان است، قدر را قدر بدانیم تا قیمت بگیریم.

شب ضربت خوردن مولای متقیان امیر مؤمنان علی علیه السلام  به محضر همه دوستداران و ولایتمداران تسلیت عرض میکنم
التماس دعا


موسی (علیه السلام)گفت:

خداوندا! مى‏خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود،

گفت: خداوندا! رحمتت را مى‏خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسى است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند.

گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو مى‏خواهم فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر صدقه‏اى بدهد.

گفت‏: خداوندا! از درختان بهشت و از میوه‏هایش مى‏خواهم، فرمود: آنها از آن کسى است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.

گفت: خداوندا! رهایى از جهنم را مى‏خواهم، فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر استغفار کند.

گفت‏: خداوندا خشنودى تو را مى‏خواهم، فرمود: خشنودى من از آن کسى است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.

عزیزان من؛ برای سرافرازی قرآن و اسلام و مسلمین، برای فرج امام زمان عج، برای سلامتی و طول عمر با عزت و شرف مقام منیع ولایت و مرجعیت حضرت آیةالعظمی الامام خامنه ای، برای اقتدار شیعه در جهان و تکثیر نسل شیعه علی ع، برای اعتلای حاکمیت اسلامی در تمام شئون زندگی خصوصاً تشکیل، تحکیم و اعتلای خانواده ها دعا کنیم

التماس دعا




مرتبط با: مناسبت های روز ,
برچسب‌ها: شب قدر ,
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : چهارشنبه 25 تیر 1393
نظرات



با توجه به شاخه های مختلف چند همسری و تفاوت های راهکاری برای هر کدام در صدد هستیم هر گروه را جداگانه نقد کنیم  که این موارد عبارتند از:

 

1.موافقت یا مخالفت با چند همسری در گروه مورد نظر و بیان دلیل موافقت یا مخالفت به اسم موافق یا مخالف.

2.در صورت موافقت چند همسری در گروه مورد بحث شرایط و راهکار آن چگونه باید باشد؟

 

 

ما در این پست جمع بندی و نتیجه گیری نخواهیم داشت و فقط نظرات موافقین و مخالفین را خواهیم گذاشت(البته بعد از بحث و نظر به حد کافی) و با احترام به خوانندگان، انتخاب را به خودشان واگذار خواهیم کرد.

تذکر1:خواهشمند است نظرات فقط مربوط به همین موضوع و همین گروه باشد لذا نظرات غیر مرتبط به این گروه تایید نخواهند شد.

تذکر2:موضوع فقط مربوط به ازدواج دائم است.صورت موقت در گروه خودش بحث می شود

با تشکر


 گروه دوم:(متاهل ها)

...

1:مرد متاهل ازدواج دائم با یک(یا چند)دختر
2: مرد متاهل ازدواج دائم با یک(یا چند)مطلقه یا بیوه
3: مرد متاهل ازدواج با...


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : چهارشنبه 25 تیر 1393
نظرات


ضمن تشکر و قدر دانی از همه عزیزانی که نظر دادند


گروه اول:(مجردها:منظور کسانی اند که تا بحال هیچ ازدواجی نکرده اند لذا مردان بیوه و مطلق در گروه خود بحث می شوند)

1:مرد مجرد ازدواج هم زمان با دو(یا چند) دختر

2: مرد مجرد ازدواج با یک دختر و یک مطلقه یا بیوه

3: مرد مجرد و ازدواج هم زمان با دو(یا چند) مطلقه یا بیوه

...

مخالف

من با ازدواج مرد مجرد بطور همزمان یا حتی با فاصله ای کمتر از ۱۰ یا ۱۵ سال با سه گزینه ای که ذکر کرده اید کاملا مخالفم زیرا اولا مرد مجرد هنوز نمی داند با یک زن چگونه باید رفتار کند چه رسد به دو زن. بنا بر این در جامعه ایرانی به نظر من قطعا اینگونه ازدواج به طلاق یکی یا هر دو زن می انجامد مگر اینکه هر دو زن از نظر ایمانی بسیار بالا باشند که این فرض هم محال است زیرا هر چقدر با ایمان باشند از حضرت هاجر مادر حضرت اسماعیل ع و حضرت ساره (یا سارا) مادر حضرت اسحاق ع که ایمانشان بیشتر نخواهد بود

مخالف
من هم به شخصه پسران مجرد را به تک همسری توصیه میکنم وبهتر است از موهبت دختری همسن وهمگن وهم کفو بهر ه جویند .
با ازدواجهای آسان ومشاوره قبل از ازدواج وتناسب جنسیتی باتوجه به گرمی وسردی جنسی
یعنی سردمزاجها تا میتوانند با کسی مانند خود وگرم مزاجها با هم کفو خود .شناخت این عوامل همرا ه با عوامل دیگر در تفاهم میتواند به گرمی زندگی کمک کند واز دلسردی ونیاز به غیر بکاهد وخیانت هاکنترل شود .
اولویت اول هر انتخاب دروفاداری وتعهد اخلاق وتربیت است .

مخالف
در فرض مطرح شده .ازدواج تک همسری پیشنهاد میشود.نه مربع و نه رایج

مخالف
 مجردها نمیشه  چون طلاق زیاد میشه .

نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : سه شنبه 24 تیر 1393
نظرات

با توجه به شاخه های مختلف چند همسری و تفاوت های راهکاری برای هر کدام در صدد هستیم هر گروه را جداگانه نقد کنیم  که این موارد عبارتند از:

 

1.موافقت یا مخالفت با چند همسری در گروه مورد نظر و بیان دلیل موافقت یا مخالفت به اسم موافق یا مخالف.

2.در صورت موافقت چند همسری در گروه مورد بحث شرایط و راهکار آن چگونه باید باشد؟

 

 

ما در این پست جمع بندی و نتیجه گیری نخواهیم داشت و فقط نظرات موافقین و مخالفین را خواهیم گذاشت(البته بعد از بحث و نظر به حد کافی) و با احترام به خوانندگان، انتخاب را به خودشان واگذار خواهیم کرد.

تذکر:خواهشمند است نظرات فقط مربوط به همین موضوع و همین گروه باشد لذا نظرات غیر مرتبط به این گروه تایید نخواهند شد.

با تشکر

 

گروه اول:(مجردها:منظور کسانی اند که تا بحال هیچ ازدواجی نکرده اند لذا مردان بیوه و مطلق در گروه خود بحث می شوند)

1:مرد مجرد ازدواج هم زمان با دو(یا چند) دختر

2: مرد مجرد ازدواج با یک دختر و یک مطلقه یا بیوه

3: مرد مجرد و ازدواج هم زمان با دو(یا چند) مطلقه یا بیوه

...


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : یکشنبه 22 تیر 1393
نظرات

چون فاطمه سلام الله علیهافرزندش حسن را به دنیا آورد، به پدرش على علیه السلام عرض كرد: نامى براى او بگذار، على علیه السلام فرمود: من چنان نیستم كه در مورد نامگذارى او به رسول خدا پیشى گرفته و سبقت جویم. در این وقت رسول خدا صلی الله علیه و آله بیامد، و آن كودك را در پارچه زردى پیچیده، به نزد آن حضرت بردند.حضرت فرمود: مگر من به شما نگفته بودم كه او را در پارچه زردنپیچید؟سپس آن پارچه را به كنارى افكند و پارچه سفیدى گرفته و كودك را در آن پیچید، آنگاه رو به على علیه السلام كرده فرمود: آیا او را نامگذارى كرده ‏اى؟

عرض كرد: من در نامگذارى وى به شما پیشى نمى‏گرفتم!

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: من هم در نامگذارى وى بر خدا سبقت نمى‏جویم!

در این وقت‏ خداى تبارك و تعالى به جبرئیل وحى فرمود كه براى محمد پسرى متولد شده، به نزد وى برو و سلامش برسان و تبریك و تهنیت گوى و به وى بگو: براستى كه على نزد تو به منزله هارون است از موسى، پس او را به نام پسر هارون نام بنه!

جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوى خداى تعالى به وى تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: خداى تبارك و تعالى تو را مامور كرده كه او را به نام پسر هارون نام بگذارى. رسول خداصلی الله علیه وآله پرسید: نام پسر هارون چیست؟عرض كرد: «شبر».فرمود: زبان من عربى است؟ عرض كرد: نامش را«حسن‏»بگذار، و رسول خدا صلی الله علیه و آله او را حسن نامید...بحار الانوار، ج 43، ص 238،



پیرامون همسران امام حسن مجتبی علیه السلام باید بگوییم اولا تعدد زوجات در صدر اسلام و در محیط جزیرة العرب امری متعارف بود و اسلام با تعیین شرایطی حدود آن را مشخص و آن را تائید نموده است. از نظر اسلام یک مرد در یک زمان می تواند چهار همسر دائمی داشته باشد ولی بیشتر از آن جایز نیست و این در حالی است که این مرد می تواند همسران با عقد موقت هم داشته باشد  و با همه اینها می تواند رابطه زناشوئی داشته باشد و حقوق زناشوئی را نیز رعایت نماید. و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام از این مسأله که امری شرعی و جایزه بوده است، استثناء نبوده اند و چه بسا در یک زمان بیش از  یک همسر دائم داشته اند و همسرانی هم بصورت متعه در اختیار داشته اند . ولی آنان از تعدد زوجات به عنوان یک ابزار و وسیله برای حفظ و تقویت اسلام و اصحاب و یاران و حفظ جان خود استفاده می کردند.


اگر به تاریخ نگاه کنیم همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا ائمه علیهم السلام از قبائل مختلف بوده است و پیوند با آنان بمنزله سربازگیری برای یاری اسلام و شیعه بوده است نه اینکه از سر شهوترانی و جاذبه های نفسانی باشد.


دلیل بر این مطلب این است که بسیاری از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین از بین زنان سالخورده و یا زنانی بوده اند که بهره ای از زیبائی نداشته و پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علیه السلام روی جهات سیاسی و اجتماعی به اینگونه ازدواج ها تن می دادند.

ثانیا درباره همسران امام مجتبی علیه السلام بعضی از قلم های مسموم دشمنان و افراد مغرض عددهای مختلفی را نوشته اند که از آنجایی که اسنادشان ضعیف است نمی توان آنها را قبول کرد. مضافا بر اینکه اگر تعداد ازدواجهای امام علیه السلام زیاد بود، باید فرزندان آن حضرت هم زیاد می شد. حتی اگر هر یک از همسران آن حضرت یک فرزند به دنیا آورده باشد باید عدد زیادی شود. در حالیکه اینطور نیست. و تاریخ چنین چیزی را نشان نداده که آن حضرت فرزندان زیادی داشته باشد[1].

نکته دیگری که ساختگی بودن این روایات را روشن می سازد این است که آن حضرت دشمنان زیادی داشتند که در صدد نکته گیری و خارج نمودن آن حضرت از صحنه خلافت بوده اند اگر این مطالب (داشتن بیش از صد همسر) درست بود، باید از این نکته بر علیه آن حضرت استفاده کرده و به آن حضرت بگویند چون زنان و همسران زیادی داری برای خلافت شایسته نیستی در حالیکه چنین چیزی را حتی دشمنان معاصر آن حضرت نگفته اند.

پس این افرادی که عدد های زیاد و بزرگی را برای تعداد همسران آن حضرت نقل کرده اند قولشان قابل اعتماد نیست.

 

همسران آن حضرت که اسمشان در تاریخ ذکر شده است عبارتند از:

1- جعده بنت اشعث.

 2- ام عبد الله که دختر شلیل بن عبدالله بوده است.

3- مادر حضرت قاسم (ع) که کنیز بوده است.

4- عایشه الخثعمیه

5- خوله الفزاریه

6- ام کلثوم دختر فضل بن عباس

7- ام اسحاق دختر طلحة بن عبدالله تمیمی

8- ام بشیر دختر ابی مسعود انصاری.

9- هند دختر عبدالرحمن بن ابی بکر

10- زنی از دختران عمرو ابن أهیم المنقوی

11- زنی از دختران زراره

12- زنی از طایفه ثقیف که فرزندی بنام عمر بدنیا آورد.

13- زنی از طایفه بنی شیبان از آل همام.

لازم به تذکر است همه این زنان دریک زمان همسر آن حضرت نبوده بلکه بعد از اینکه بعضی از دنیا رفته اند حضرت با بعضی دیگر ازدواج کرده اند[2].

[1]آنحضرت 15 فرزند داشته است. برای آگاهی بیشتر رجوع شود به :سیره معصومان ج4 سید محسن امین ص15- 16.

[2]بر ای آگاهی بیشتر رجوع شود به: زندگانی امام حسن مجتبی ، سید هاشم رسولی محلاتی ، ص469-484.

 



نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 20 تیر 1393
نظرات
بررسی نظریه انحصاری چند همسری
 مردان و زنان مطلقه، بیوه و مجرد


 مردان وزنان مطلقه وبیوه و... با این مسائل با تجربه های زندگی قبلی خیلی بهتر کنار میان وخیلی بهتر به هم کمک میکنن وخیلی بهتر درک میکنن .
انها خیلی کمتر مشاجره می کنن چون از اول این سبک زندگی را قبول کردند وراضی ترند .
اقای خراسانی این خیانتهای مردان متاهل به اسم زن دوم مخفی و...خیلی قربانی گرفته. بهتر نیست به چندهمسری با دید و وسعت بهتری نگاه کنیم تا بخوایم برای این سنت حسنه خانواده ها رو به هم بریزیم
در این زندگی مربع
هم شرع رعایت میشه
هم اگاهانه انتخاب میشه
هم زنان اطلاع دارند
هم مرد نمیخواد زیر بار مخارج عدالت رو به شکل خیلی رسمی ودینی رعایت کنه.
هم زنان ومردان مقید به تمکین هم نیستند واز خشونت ویا عصبیت خیلی از زنان ومردان کم میکنه و ...

پاسخ شما :
 
اولا جا داره که از همه عزیزان که در مباحث ما بطور فعال شرکت می کنند تشکر کنم و قبولی طاعات و توفیق بندگی و روزه داری واقعی عزیزان را از خدای متعال مسئلت نمایم و از محضر همه عزیزان بخواهم که در این ماه رمضان برای حل مسائل فرهنگی کشور و خانواده ها که جداً از مسائل سیاسی  اقتصادی اهمیت بیشتری دارد دعا بفرمایند.
توفیق شد سلسه مباحث دوستان و از جمله نظرات شورا را مورد مطالعه قرار دهم و به طور کلی احساس کردم تغایر چندانی بین فعالیت این وبلاگ و نظرات این دوستان وجود ندارد و تقریبا ما همه همنظر هستیم.
هر چند در مطلبی که با عنوان نظریه های  چندهمسری
در جامعه آورده شده است پاسخ این عزیزان وجود دارد اما با اختصار مطالبی رو عرض می کنم:
ادامه مطلب
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : پنجشنبه 19 تیر 1393
نظرات


 گروه اول:(مجردها)
1:مرد مجرد ازدواج هم زمان با دو(یا چند) دختر
2: مرد مجرد ازدواج با یک دختر و یک مطلقه
3: مرد مجرد و ازدواج هم زمان با دو(یا چند) مطلقه
...


 گروه دوم:(متاهل ها)
4:مرد متاهل ازدواج با یک(یا چند)دختر
5: مرد متاهل ازدواج با یک(یا چند)مطلقه
6: مرد متاهل ازدواج با یک دختر و یک مطلقه

...

 

گروه سوم:(طلاق داده ها)
7:مرد طلاق داده ازدواج با چند دختر
8: مرد طلاق داده ازدواج با چند زن مطلقه
9: مرد طلاق داده ازدواج با یک دختر و یک مطلقه

....


گروه چهارم:بیوه ها(زنی که شوهرش فوت کرده یامردی که همسرش فوت کرده )
10:مرد بیوه ازدواج با دو (یا چند) دختر
11: مرد بیوه ازدواج با دو(یا چند)چند زن مطلقه
12: مرد بیوه ازدواج با دو (یا چند)زن بیوه

....

گروه پنجم:بیمارهای خاص و معلولین(که گاهی عده ای تمایل به تک همسری در این موارد را ندارند )
13:مرد متاهل  ازدواج با یک بیمار خاص
14:  مرد متاهل ازدواج با یک معلول

....

گروه ششم:(موقت ها)
15:مرد متاهل  ازدواج موقت با یک(یا چند)مطلقه
16:  مرد متاهل ازدواج موقت با یک(یاچند)بیوه

....


(البته دخترمی تواند سن پایین، سن بالا( یامیانسال) یا کهنسال باشد کما اینکه مرد نیز همینگونه می تواند باشد.فرزند دار بودن یا نبودن هم می تواند شاخه هایی به این دسته بندی اضافه کندکما اینکه پنهانی(مخفیانه) یا آشکارا بودن چند همسری هم شاخه های مختلف دیگری را می تواند ایجاد می کند )

همه این موارد را لزوما نمی توان توصیه کرد بلکه شرایط افراد است که وضعیتشان را مشخص می کند...


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : سه شنبه 17 تیر 1393
نظرات


امام صادق علیه السلام  فرمود: هنگامى كه حضرت خدیجه سلام الله علیها رحلت نمود فاطمه سلام الله علیها  كه كودكى بیش نبود دائما خود را به رسول خدا صلی الله علیه و آله نزدیك مى‏كرد و در اطراف او مى‏ گشت و مى‏ گفت: اى رسول خدا! مادرم كجاست؟ ولى پیامبر به او پاسخى نمى‏ داد و فاطمه به دنبال كسى بود كه بتواند پاسخ این سؤال را از او بگیرد، و پیامبر خدا نیز در فكر بود كه چه جوابى به او بدهد، در این حال جبرئیل بر او نازل گردیده و گفت: خداوند مى‏ فرماید: به فاطمه سلام برسان و به او بگو كه مادرت با آسیه همسر فرعون و مریم دختر عمران، در خانه‏ اى است كه در بهشت قرار دارد و دیوارهاى آن از طلا و ستونهاى آن از یاقوت سرخ است.

و فاطمه مى‏ گفت: خدا سلام و سلامتى است، و سلام و سلامتى از او و به سوى اوست.

زندگانى حضرت زهرا علیها السلام(روحانى)، ص: 223

زیارتنامه حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها

السلام علیک یا زوجه سید المرسلین

السلام علیک یا اُم فاطمه الزهرا سیدة نسا العالمین

السلام علیک یا اول المومنات

السلام علیک یا من انفقت ما لها

فی نصرة سیده الا نبیا نصرته ما استطاعت و دافعت عنه الاعدا

السلام علیک یا من سلم علیها جبرائیل و بلغها

السلام من الله الجلیل فهینا لک بما اولاک الله من فضل

 والسلام علیک و رحمة الله و برکاته

 


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : سه شنبه 17 تیر 1393
نظرات

عده ای معتقدند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فقط به خاطر احترام به خدیجه سلام الله علیها در زمان ایشان چند همسری را اختیار نکرد.

در مقابل عده ای دیگر معتقدند خدیجه سلام الله علیها در مکه و قبل از هجرت و تشکیل حکومت رحلت فرمودند و آن زمان شرایط چند همسری وجود نداشت و ضرورتی ایجاب نمی کرد تا حضرت چند همسر داشته باشند این گروه معتقدند علت ازدواج‏هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) موارد ذیل، بوده:


الف) اجراى حكم الهى و زدودن افكار غلط جاهلى؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش.

ب) تقویت جایگاه اجتماعى زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر و رفع تلقى منفى عصر جاهلى در كم ارزش بودن یا بى‏ارزش جلوه دادن آن زنان (در این دوره، همه زنان پیامبر جز عایشه بیوه بودند).

ج) دلجویى از زنان، به دلیل آسیب‏هایى كه آنان به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شدند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه.

د) یك حركت سیاسى و برقرارى پیوند با قبایل و طوایف بزرگ عرب و جلب پشتیبانى آنان؛ چون پیوند با عایشه.

ه) محافظت و تأمین زندگى بیوه زنان درمانده و فقیر و یتیمان به جاى مانده؛ مانند ازدواج باام سلمه و زینب، دختر خزیمه.

و) نشان دادن عظمت، شكوه و قدرتمندى اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه.

ز) حفظ آنان از خطرات جانى؛ مانند وصلت با سوده.

ح) آزادسازى اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه

(.ر.ك: المیزان، ج 4، ص 195 ؛ علامه طباطبایى، بررسى‏هاى اسلامى، ص 132 - 139؛ مؤسسه در راه حق، نگرشى كوتاه به زندگى پیامبر اسلام، ص 29؛ رسولى محلاتى، تاریخ انبیاء، ج 3، ص 475.)


لذا این گروه معتقدند که اگر این شرایط در زمان حضرت خدیجه سلام الله علیها هم پیش می آمد، پیامبر صلی الله علیه و آله چند همسر اختیار می کردند و محذوری که در مورد حضرت علی علیه السلام وجود داشت(امر خدا بر عدم ازدواج با همسر دیگری تا زمان حیات حضرت زهرا سلام الله علیها) در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نبود.


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : سه شنبه 17 تیر 1393
نظرات

هم سن گزینی یا همسان گزینی؟

در بحث ازدواج(تک همسری یا چند همسری) سه نظریه وجود دارد؛

نظریه اول؛

 عده ای معتقدند با هم سن گزینی در ازدواج خیلی از مسایل حل خواهد شد، ازدواج همسالان به خاطر تغییراتی که در زمان رخ داده پیشنهاد شده است، نسل ها در پی این تغییرات به هم نزدیک شده اند و تفاوت بین نسل ها کاهش یافته است. در گذشته فرهنگ به این صورت بود که ازدواج ها تنها در قالبی که دختران 4 سال یا بیشتر از پسران کوچکتر بودند مورد قبول بود، حالا باید این فرهنگ تغییر کند و ازدواج هم سالان ترویج داده شود.

این گروه معتقدند مشكل فعلی ما این است كه در میان خانواده ها مرسوم است که مردان با دختران کم سن تر ازدواج می كنند و به همین دلیل تعداد دختران بیشتر از پسران است به همین دلیل راه حل مشكل تجرد دختران این است كه همسن گزینی و یا اینکه  ازدواجهای با فاصله سنی کم انجام شود.

همچنین حامیان همسن گزینی معتقدند به منظور فراهم کردن امکان ازدواج مجردها که تعداد آنان نیز نسبت به سالهای گذشته زیاد تر شده است باید به خانواده ها و جوانان اطلاع رسانی و آگاهی لازم داده شود و همچنین همسن گزینی و ازدواج در سنین پایین نیز از دیگر اقداماتی است که می توان برای حفظ تعادل جمعیت جوانان در سن ازدواج انجام داد.

نظریه دوم؛

عده دیگری معتقدند از شرایط بسیار مهم ازدواج هم كفو بودن زوجین است. كفو در لغت به معناى شبیه و مانند است، در مسئله ازدواج تا حدّى باید از نظر ظاهر و باطن بین دختر و پسر شباهت وجود داشته باشد.

این گروه معتقدند مهمترین مرحله شباهت، باید در چهره دیندارى جلوه كند به فرموده قرآن مجید:وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ.زنان پاك لایق مردان پاكند.

این گروه معتقدند حالت مطلوب در ازدواج این هست كه در تمامی زمینه ها دو نفر هم كفو باشند زیرا این كفویت موجب می شود كه اختلافات و تمایزات به حداقل برسد .اما فاكتور بسیار مهم در وجوه هم كفو بودن این است كه به لحاظ اعتقادی و فكری و فرهنگی، دو نفر هم كفو باشند . یعنی دقیقا هم رتبه و هم درجه هم در مسائل اعتقادی و بینش باشندو دیدگاههای نزدیك به همی نسبت به زندگی داشته باشند . ممكن است گاهی دو نفر ، دو آدم مذهبی و هم كفو بنظر بیایند اما امکان دارد اعتقاد و ایمان یكی در مرتبه بالاتر و عمیق تر و دومی سطحی تر باشد(مثلا هردو به نماز معتقدند اما یکی سر وقت می خواند و دیگری همیشه قضا می کند) و لذا در تشخیص و عمل و ابراز نظر ممكن است با هم اختلاف پیدا كنند

این گروه معتقدند اگر كفویت در اعتقادات و فكر و فرهنگ درست تشخیص داده شد واجد نبودن سایر وجوه كفویت مثل ثروت ، تحصیلات ، قیافه ، تیپ و ... چندان مشكل ساز نخواهد بود.

نظریه سوم؛

این گروه موافق جمع بین نظریه اول و دوم اند یعنی ازدواج باید بین همسانانِ هم سن صورت پذیرد.


به نظر شما ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها بر اساس کدام ملاک صورت پذیرفت؟


نویسنده : ذبیح خراسانی
تاریخ : جمعه 13 تیر 1393
نظرات
نظریه اجبار در چند همسری واحکام آن

منظور از ازدواج اجباری هنگامی است که زن یا مرد جوانی توسط خانواده اش مجبور به ازدواج می شود. فشار می تواند جسمی یا روانی باشد. این در حالی است که انسان در تمام أمور مختار خلق شده است و در أمور پیچیده باید تن به مشورت بدهد تا راه درست را بیابد نه اینکه اختیار از او سلب شود. این در فرهنگ اسلام است.
اما کسانی که ازدواج اجباری را به جوانان و زنان و مردان مجرد پیشنهاد می کنند؛
ادامه مطلب
مرتبط با: مقالات ,
نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : چهارشنبه 11 تیر 1393
نظرات

تعدد زوجات و چند همسری در اسلام به معنی  آزادی جنسی نیست. زیرا آزادی جنسی و دنبال هوا و هوس رفتن،هم در دین مورد نکوهش واقع شده و هم اشتیاق به ازدواج را از بین می برد و این مخالف اصل تحکیم خانواده است.در آزادی جنسی، روابط افراد، بر اساس وسیله سکس بودن شکل می گیرد، نه به عنوان یک انسان،یک زن و مظهر مهر و عطوفت الهی، یعنی؛ مادر.

کسی که بارها و بارها روابط جنسی را تجربه کرده، یا علاقمند به تجربه آن در چند همسری است اشتیاقی برای ازدواج نخواهد داشت. این، در حالی است که اشتیاق برای ازدواج، یکی از لوازم زندگی موفّق و پایدار است. اگر زندگی مشترک، با یک انرژی قوی آغاز نگردد، در ادامه راه، دچار مشکل خواهد شد.خصوصا اگر چند همسری باشد.

لذا نباید چند همسری را که در اسلام امری مجاز شمرده شده، تبدیل به هوسرانی کرد که قطعا هرکس با این دیدگاه وارد این مقوله شود اصل اول ازدواج یعنی تحکیم خانواده را نابود کرده است و هیچ کس توصیه به آن نمی کند.  


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : سه شنبه 10 تیر 1393
نظرات

خدایا شکرت بازهم یه رمضون دیگه مارو قابل دونستی و به مهمونیت دعوتمون کردی.چون به مهمونی خدا هر کسی نمی تونه دعوت بگیره. می گن مهمون حبیب خداست پس اگه مهمون تو شدیم معلومه که حبیب تو شدیم. بازم شکرت خدا. آخه  من هرچی به خودم نگاه می کنم چیزی نمی بینم که تو منو به خاطر اون دوست داشته باشی بعضی وقتا فکر می کنم چرا اینقدر به فکر مایی؟ مگه ما برای تو چه سودی داریم؟ شاید ندونم برای چی ما رو دوست داری. فقط می دونم که تو مارو دوست داری. به فکر مایی. حرف های مارو می شنوی. کارای مارو می بینی. فکرای مارو هم می دونی.

خدا که هیچ موقع از ما دور نیست این ماهستیم که خودمون رو از خدا دور می کنیم. ولی ماه رمضون احساس میکنم که به خدا نزدیکترم. خدا رو بیشتر حس می کنم بیشتر دوست دارم با خدا باشم. 

خدایا توی مهمونی میزبان به استقبال مهمون می آد. خداجون شرمنده منو ببخش اگه متوجه نشدم به استقبالم اومدی!

خدایا همه کسانی که اینجا هستن به نحوی دنبال حل کردن مشکلات اجتماعی و خانوادگی اند از تو می خوام همه ما رو کمک کنی که بیراهه نریم. ای خدایی که از نوشته های ما میپرسی. گفته ها و نوشته های ما رو به هدایت رهنمون باش.

آمین یارب العالمین


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : چهارشنبه 4 تیر 1393
نظرات

نظر شما نسبت به این نظریه چیست؟!

 «قناعت مرد به یک زن خیانت به نسل است،نه از نظر کمیت بلکه از نظر کیفیت;زیرا بسنده کردن مرد به یک زن، نسل او را ضعیف می کند. نسل در چند همسری قوی و نیرومند می گردد.»
پرفسور زیست شناس: دکتر راسل لی


نویسنده : علی زنجانی
تاریخ : یکشنبه 1 تیر 1393
نظرات

 
 
وبلاگ چندهمسری برای تبیین مسئله و آگاهی بخشی پیرامون آن به جامعه در چهارچوب شرع مقدس اسلام فعالیت میکند تا اندیشه ها و باورهای نادرست را اصلاح نماید و نظرات و تجربیات کاربران محترم را در اختیار همگان قرار دهد. برازنده شخصیت دینی هرکس به رعایت ضوابط و مقررات و اخلاق در چهارچوب شرع مقدس اسلام است. لذا خدا محوری به جای دیگر محوری پایه و اساس فعالیتهای دینی - فرهنگی ماست.
شما میتوانید از طریق ایمیل: chandhamsari@gmail.com پیامها، اطلاعات، مطالب علمی و ... و یا در خواست همسریابی خود را ارسال نمایید. و یا با شماره 09351520403 تماس بگیرید.

ذبیح خراسانی
. ذکر روزهای هفته . دانشنامه عاشورا